بین المللطلا و ارز

لیر تقویت شد

افزایش نرخ بازده اوراق قرضه مبتنی بر لیر باعث تقویت ارزش لیر ترکیه شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از رویترز، انتشار اخباری از رسیدن نرخ بازده اوراق قرضه مبتنی بر لیر به ۱.۰۵۰ درصد در بازار لندن باعث شد تا لیر که هفته گذشته به پایین ترین سطح تاریخ خود رسیده بود به بالاترین سطح یک ماه اخیر خود برسد و نرخ برابری دلار در کانال ۶.۹ لیر تثبیت شود. این نرخ ثبت شده، بالاترین بازدهی اوراق قرضه ترکیه از ماه مارس سال گذشته تاکنون بوده است. 

در روزهای اخیر بانک مرکزی ترکیه به مداخلات خود در بازارهای ارزی شدت بخشیده به گونه ای که طبق اعلام رویترز، حجم ارز تزریق شده به بازارهای ارزی این کشور از ۱۰ میلیارد دلار نیز فراتر رفته است. نرخ برابری هفت لیر مقابل هر دلار مرز روانی مهمی محسوب می شود و بانک مرکزی تلاش دارد تا آن را حفظ کند. 

همچنین بخوانید

 در آخرین دور از معاملات ارزی استانبول، هر دلار با ۰.۳۳ درصد کاهش به ۶.۹۰۸ لیر رسید. با این حال لیر ترکیه کماکان نسبت به ابتدای سال در موقعیتی ضعیف قرار دارد و تنها طی چهار ماه، ۱۴ درصد ارزش خود در برابر دلار را از دست داده است.

در حال حاضر بانک مرکزی ترکیه تنها ۲۶ میلیارد دلار ذخیره ارزی در اختیار دارد که این رقم ۱۴ میلیارد دلار کمتر از رقم ثبت شده در ابتدای سال است. طبق گفته فعالان ارزی، بانک مرکزی از ابتدای سال تاکنون حدود ۳۰ میلیارد دلار ارز برای حفظ ثبات نسبی لیر به بازار تزریق کرده است. 

به گفته کارشناسان اگر ترکیه نتواند به منابع ارزی جدیدی دست پیدا کند باید منتظر  عواقب شدیدی در بازار ارز باشد به ویژه حالا که کاهش های متوالی نرخ بهره در این کشور بر توانایی بانک مرکزی برای اجرای سیاست های حمایتی تاثیر زیادی گذاشته است. 

ارزش پول ملی ترکیه از سال ۲۰۱۸ تاکنون ۴۵ درصد در برابر اسکناس آمریکایی تضعیف شده است. در برابر دیگر ارزهای مهم، نرخ برابری هر یورو معادل ۸.۱۳۷ لیر و هر پوند معادل ۹.۰۲۹ لیر اعلام شد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا