امور زیربناییتعاون و اشتغال

قول می دهم مشکلات نیشکر هفت تپه حل شود

اهواز- نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی گفت: با پیگیری های صورت گرفته قول می دم مشکلات شرکت نیشکر هفت تپه حل شود.

همچنین بخوانید

محمد کعب عمیر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: کارگران هفت‌تپه تاکنون ۵۲ روز تجمع اعتراضی داشتند. در چهلمین روز با صحبت‌هایی که با کمیسیون اصل ۹۰ داشتیم به اتفاق سه نفر از اعضای این کمیسیون در شرکت حضور پیدا کردیم و با آنها گفت‌وگو و مشکلات را بررسی کردیم.

وی افزود: اعتراضات کارگران هفت‌تپه صنفی، به‌حق و مشروع است. خواسته کارگران را می‌شود در دو مقوله تقسیم کنیم.

نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در برنامه کوتاه‌مدت لازم است بروز رسانی حقوق را انجام دهیم. حقوقِ ماه‌های اردیبهشت، خرداد و تیرماه پرداخت نشده است. همچنین مسئله کشت باید حل شود. نیشکر تقویم زمانی دارد و اگر در زمان مشخص کشت صورت نگیرد تا یک سال دیگر نمی‌توانیم کشت را انجام دهیم و ضرر زیادی به شرکت و شریان اقتصادی زده می‌شود.

وی اظهار کرد: موضوع سوم بیمه تأمین اجتماعی کارگران را پیگیری کردیم و تا آخر تیرماه را تمدید کردیم اما برای تمدید مجدد سازمان تأمین اجتماعی اجازه نداد به این خاطر که حدود ۵۳۰ میلیارد تومان این سازمان از شرکت نیشکر طلب دارد. این مسئله را نیز بررسی کردیم.

نماینده مردم شوش در مجلس شورا اسلامی با بیان اینکه برای برنامه کلان این شرکت که از اصل ۴۴ یا خصوصی‌سازی خارج شود، افزود: خصوصی‌سازی در این شرکت موفقیت‌آمیز نبوده و سازمان خصوصی‌سازی بدون بررسی صلاحیت کارفرما این شرکت را واگذار کرد که این موضوع کم‌لطفی در حق شهرستان و استان است.

کعب عمیر به سخن امام خمینی (ره) اشاره کرد و گفت: امام خمینی فرمودند که «خوزستان دین خود را به کشور ادا کرد» اما اکنون باید بگویم که دولتمردان ما دین خود را به استان ادا نکردند.

وی گفت: جلساتی در حضور فرماندار و شورای تأمین استان این مسئله را بررسی و موضوع را در کمیسیون اصل ۹۰ به اتفاق تعدادی از نمایندگان کمیسیون اجتماعی بررسی کردیم.

نماینده مردم شوش در مجلس تأکید کرد: کمیسیون اجتماعی مجلس به صورت تخصصی این موضوع را از ماه قبل شروع به پیگیری کرد چرا که روابط کار و کارگری در حیطه و تخصص کمیسیون اجتماعی است.

وی افزود: در حضور معاون مجلس شورای اسلامی جلسه برگزار شد و سایر نمایندگان، دیوان محاسبات کشور، نمایندگان کارگری و سازمان بازرسی و سازمان خصوصی‌سازی حضور داشتند و موضوع را بررسی کردیم.

کعب عمیر اظهار کرد: شخصاً به معاون سازمان خصوصی‌سازی، معاون وزیر اقتصاد و رئیس جلسه تأکید داشتم که اجازه نمی‌دهیم که شرکت به شخصی حقیقی واگذار بشود. من گزینه‌های خودم را که چند نهاد دولتی هستند، معرفی کردم. سازمان خصوصی‌سازی تقریباً پذیرفته که این افراد اهلیت و صلاحیت ندارند و این شرکت را باید به گروهی توانمند بدهند که بتوانند به نحو احسن مدیریت کنند که در این راستا مسئولان نیز قول پیگیری دادند.

نماینده مردم شوش در مجلس با بیان اینکه در جلسه پرسیدم که «آیا صاحبان کنونی اهلیت مدیریت را از نظر سازمان خصوصی‌سازی دارند یا نه؟» گفت: مدیرعامل سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد که مجموعه کنونی اهلیت ندارند.

کعب عمیر افزود: حقوق پرسنل، بیمه تأمین اجتماعی و کشت در کوتاه‌مدت باید حل شوند. سازمان خصوصی‌سازی پولی ندارد که بخواهد حقوق پرداخت کند. قرار شد با شریعتمداری وزیر تعاون از بیمه بیکاری مشاغل مبتلا به کرونا حدود ۲۰۰ میلیارد تومان به شرکت نیشکر تزریق کند تا برنامه کوتاه‌مدت را انجام دهیم. برای تمدید دفترچه‌ها مقرر شد تا آخر سال ۹۹ دفترچه‌ها تمدید شوند.

وی یادآور شد: تأکید داشتم بتوانیم در هفته آینده جلسه‌ای با معاون اول یا شخص رئیس‌جمهور داشته باشیم و من و تعدادی از اعضای کمیسیون اجتماعی و کمیسیون اصل ۹۰ و سازمان بازرسی کشور و دیوان محاسبات کشور و سازمان خصوصی‌سازی این مسئله را بررسی کنیم.

نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی افزود: نتیجه کلی جلسه آینده، راهکار اساسی و حل شرکت نیشکر هفت‌تپه به صورت اساسی خواهد بود. این وعده و قول را به کسانی که به من رأی دادند و کسانی که رأی ندادند می‌دهم که در کنار کارگران خواهم بود و این مسئله را با صورت ریشه‌ای حل خواهم کرد تا بتوانیم این شرکت را به نهاد یا سازمان دولتی واگذار کنیم و از خصوصی‌سازی یا رهاسازی صورت گرفته خارج کنیم.

وی تأکید کرد: باید مجلس با این ظرفیت خوبش در مقابل خصوصی‌سازی قرار بگیرد و اجازه ندهد هفت‌تپه‌های دیگری در کشور متولد شوند و حقوق کارگران کشور تضییع شود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا