بین المللطلا و ارز

واکنش اردوغان به ریزش اخیر لیر

رییس جمهور ترکیه روند نزولی ارزش پول ملی کشورش را موقتی دانست.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از خبرگزاری فرانسه، پس از آن که ارزش لیر در مقابل دلار آمریکا به پایین ترین سطح تاریخ خود رسید، رجب طیب اردوغان- رییس جمهور این کشور در واکنش به آن گفت که اقتصاد ترکیه قوی تر از قبل از بحران فعلی بیرون خواهد آمد و نوسانات اخیر لیر در مقابل دلار و یورو مساله ای موقتی خواهد بود. 

لیر ترکیه پنج شنبه هفته قبل تنها در یک روز سه درصد ارزش خود را از دست داد و نرخ برابری هر دلار به ۷.۲۹ لیر و نرخ برابری هر یوروبه ۸.۶۴ لیر رسید که در طول تاریخ معاصر این کشور بی سابقه بوده است. 

همچنین بخوانید

اردوغان که در شهر استانبول سخن می گفت با اشاره به اینکه وضعیت بهتر خواهد شد افزود: در مقایسه با دیروز، ما قوی تر هستیم و فردا حتی از امروزمان نیز نیرومندتر خواهیم بود. 

پیش از این نیز کارشناسان و نهادهای بین المللی هشدار داده بودند اگر ترکیه نتواند به منابع ارزی جدیدی دست پیدا کند باید منتظر  عواقب شدیدی در بازار ارز باشد به ویژه حالا که کاهش های متوالی نرخ بهره در این کشور بر توانایی بانک مرکزی برای اجرای سیاست های حمایتی تاثیر زیادی گذاشته است. 

ارزش پول ملی ترکیه از سال ۲۰۱۸ تاکنون ۴۵ درصد در برابر اسکناس آمریکایی تضعیف شده است.

اقتصاد ترکیه وابستگی زیادی به درآمدهای گردشگری و جریانات سرمایه ای خارجی دارد که در نتیجه شیوع کرونا، این جریان درآمد ارزی دچار آسیب جدی شده است و انتظار می رود امسال این کشور نتواند از رکود خارج شود. 

بانک مرکزی ترکیه نیز در بیانیه ای به ریزش اخیر لیر واکنش نشان داد و اعلام کرد از تمامی ابزارهای در اختیار خود برای حفظ نرخ برابری لیر و تحقق اهداف ثبات بخشی به بازارهای مالی استفاده خواهد کرد. تا پایان معاملات هفتگی صرافی های استانبول، نرخ برابری هر دلار به ۷.۲۴ لیر و هر یورو به ۸.۵۵ لیر رسیده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا