صنعت، معدن، تجارت

بانک مرکزی متوجه عواقب خلف وعده خود در تخصیص ارز نیست

دبیرانجمن واردکنندگان برنج با انتقاد از عملکرد بانک مرکزی در تخصیص ارز گفت: امیدواریم بانک مرکزی به روند تخصیص ارز سرعت ببخشد تا واردات برنج و تامین بازار با مشکل مواجه نشود.

همچنین بخوانید

مسیح کشاورز در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه زمانی که تنظیم بازار کالاهای اساسی بر عهده وزارت جهاد کشاورزی بود ما کالا را وارد کشور کرده و اعلام می‌کردیم و ارز آن تخصیص داده می‌شد، گفت: در بهمن ماه سال گذشته نیز به دولت اعتماد و به همین شکل برنج وارد کردیم.

وی ادامه داد: در آن زمان حدود ۵۰۰ هزار تن برنج وارد بنادر شد که به سختی موفق شدیم ارز آن را از دولت بگیریم و وارد بازار شوند ضمن اینکه هنوز حدود ۱۰۰ هزار تن از محموله‌های وارداتی سال ۹۸ منتظر تخصیص ارز است.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج با تاکید بر اینکه چالش‌های ایجاد شده از سوی بانک مرکزی بوده و وزارت صمت دخالتی در این مساله نداشته است، افزود: ما هر بار به وزارت صمت مراجعه کردیم، آنها برای بانک مرکزی معرفی نامه فرستادند و مشکلات را نیز منعکس کردند.

کشاورز اضافه کرد: علاوه بر ۱۰۰ هزارتنی که از سال گذشته مانده، ۲۰۰ هزار تن برنج نیز در سالجاری در صف تأمین ارز قرار دارد و کالاهای آن موجود است. هر چقدر این روند کندتر شود هزینه‌های انبارداری و دموراژ بالاتر می‌رود و منجر به افزایش قیمت کالا می‌شود. با توجه به اینکه ارز برنج نیمایی شده، قیمت این کالا تقریباً سه الی چهار برابر شده و در صورتی که سایر هزینه‌ها هم به آن اضافه شود توان خرید مصرف کنندگان به شدت کاهش می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه کالاها هم اکنون موجود هستند، گفت: اگر کالا موجود نبود هیچ واردکننده ای حاضر نبود با این شرایط اقدام به واردات کند و متأسفانه بانک مرکزی متوجه عواقب کار خود نیست.

کشاورز با بیان اینکه ۵۰ تا ۶۰ هزار تن برنج نیز به صورت امانی ترخیص و در بازار توزیع شده است، گفت: عدم پرداخت ارز این محموله‌ها از سوی بانک مرکزی خسارت سنگینی به واردکننده‌ها وارد کرده است.

وی ادامه داد: امیدوار هستیم بانک مرکزی به روند تخصیص ارز سرعت ببخشد تا واردات برنج به مشکل نخورد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا