امور زیربناییتعاون و اشتغال

نقشه راه توسعه همکاری های ایران و آذربایجان ترسیم شده است

وزیر کار در گفت و گوی ویدئو کنفرانسی با وزیر کار و امور اجتماعی جمهوری آذربایجان با اشاره به پیش‌نویس برنامع اقدام مشترک دو کشور، از ترسیم نقشه‌راه توسعه همکاری‌های دو کشور خبر داد.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، محمد شریعتمداری ضمن ابراز خرسندی از این دیدار با تاکید بر توسعه روابط ایران و جمهوری آذربایجان اظهار داشت: خوشبختانه اشتراکات و پیوندهای تاریخی، فرهنگی و دینی دو ملت، بسترهای فراوانی را برای همکاری دو کشور فراهم کرده است؛ از این رو روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان طی سالهای اخیر از رشد قابل قبولی برخوردار بوده و شما هم از گذشته در این خصوص نقش بارز و مؤثری داشته اید.

وی با ابراز امیدواری نسبت به گسترش روابط ارزشمند دو کشور افزود: طی مذاکراتی که رؤسای جمهور دو کشور در روز عید سعید قربان داشتند بر توسعه همکاریهای دو کشور تاکید شد؛ در مذاکرات تلفنی روز عید قربان دو طرف بار دیگر درخصوص پیگیری همکاری وزارتخانه و دستگاه‌های دو کشور تاکید کردند. در این چارچوب آمادگی داریم در سطوح مختلف از طریق ویدئو کنفرانس به تبادل نظر و رایزنی در خصوص همکاریهای مشترک ادامه دهیم. امیدوارم در شرایط شیوع ویروس کرونا ملت و دولت آذربایجان توانسته باشند آثار این پدیده را کنترل کرده باشند.

شریعتمداری یکی دیگر از نشانه‌های بارز دوستی دو کشور را حتی با شیوع ویروس کرونا باز بودن مرز دو کشور دانست و تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در شرایط محدودیت‌های مرتبط با کرونا نیز مرزهای خود را بر روی ناوگان حمل و نقل زمینی، ریلی و دریایی باز گذاشتند که نشانه خوبی از اراده سیاسی برای ادامه همکاری دو کشور است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: امیدواریم با بهبود شرایط ناشی از بیماری کرونا و بازگشایی مرزها و بازرگانان بتوانند فعالیت‌های خود را از سر بگیرند.

وی با اشاره به توافق بر سر فعالیت کمیته همکاری مشترک بیان کرد: در زمینه همکاری‌های دو جانبه نیز ملاقات‌ها و دیدارهای مقامات و مدیران دو وزارتخانه در چارچوب تشکیل کمیته مشترک همکاری‌های دو جانبه سال گذشته برگزار شد و اطلاع دارم که ارتباط خوبی بین طرفین در راستای توافقات دو جانبه ادامه دارد. اگر چه همه گیری ویروس کرونا از لحاظ مسافرت و تردد بین دو کشور موانع و محدودیت‌هایی در این زمینه ایجاد کرده است.

شریعتمداری افزود: تجربیات خوبی در زمینه سرمایه گذاری، بیمه، واحدهای تولیدی مختلف، سازمانهای خدمات رسانی (بازنشسته‌ها، افراد دارای معلولیت و سازمانهای خیریه) و مراکز آموزش فنی و حرفه ای و تربیت نیروی کار ماهر داریم و آماده ایم این تجربیات را در اختیار برادران آذربایجانی خود قرار دهیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: با توجه به یادداشت تفاهم امضا شده میان دو وزارتخانه و در راستای مذاکرات کمیته‌های کاری مشترک، انتظار ما برداشتن گام‌های عملی برای همکاری در زمینه آموزش‌های فنی و حرفه ای است. آمادگی خود را برای میزبانی از هیأت آذربایجانی برای بررسی زمینه‌های همکاری در رابطه با آموزش‌های فنی و حرفه ای اعلام می‌کنم.

وی بیان کرد: نظر به مذاکرات به عمل آمده در کمیته کاری مشترک و ظرفیت‌های بالای سازمان تأمین اجتماعی در استان‌های مرزی، این وزارتخانه آمادگی خود را برای همکاری در زمینه گردشگری سلامت اعلام می‌کند و آماده است مذاکرات و تفاهم‌های لازم را برای اجرایی کردن آن به عمل آورد.

شریعتمداری خاطرنشان کرد: با توجه به این که زمان پایان کرونا مشخص نیست از همکاری و تبادل تجربیات در این زمینه استقبال می‌کنیم چرا که این مساله علاوه بر آسیب‌های بهداشتی، پیامدهای اجتماعی، اقتصادی به دنبال دارد و متاسفانه حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون فقیر به فقرای جهان افزوده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به حمایت‌های اجتماعی از مردم در ایام کرونا ابراز امیدواری کرد که در اولین فرصت ممکن کمیته مشترک دو کشور پیرامون کووید ۱۹ به تبادل نظر بپردازد.

وی با اشاره به پیش نویس همکاری در زمینه اعزام نیروی کار خاطرنشان کرد: پیش نویس سند همکاری در زمینه اعزام نیروی کار را برای شما ارسال کرده ایم. ما با تبادل نیروی کار ماهر و متخصص موافق هستیم. انتظار ما این است که مذاکرات کارشناسی برای تحقق این امر در دستور کار قرار گیرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به مذاکراتی که در گذشته پیرامون ایجاد مراکز آموزش فنی – حرفه ای توسط بخش خصوصی، آموزش رشته‌های مورد نیاز فنی حرفه ای، پژوهش، برگزاری مسابقات مهارتی و … صورت گرفته ابراز امیدواری کرد که در این زمینه گام‌های عملی نیز برداشته شود.

ساحل بابایف وزیر کار و امور اجتماعی جمهوری آذربایجان در این دیدار ویدئو کنفرانسی تاکید کرد: دو کشور دوست و برادر علاوه بر داشتن مرز مشترک، دارای اشتراکات زیادی در زمینه تاریخ و موسیقی هستند.

وی افزود: روابط دو کشور در قالب سرمایه گذاری و تولیدات مشترک گسترش یافته اما حجم مبادلات به دلیل شیوع ویروس کرونا کاهش پیدا کرده که امیدوارم این دوران نیز سپری شود؛ همواره روند کوئید ۱۹ را در ایران و دنیا پیگیری می‌کنم و از تجربیات ایران در مبارزه با کرونا استفاده خواهیم کرد.

وزیر کار و امور اجتماعی جمهوری آذربایجان تاکید کرد: بسیار ضروری است که از تجربیات ایران پیرامون اشتغال، مناسبات کارفرمایان، شاغلین در دوران کرونابهره مند شویم.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا