اقتصاد کلان

روش عرضه دارا دوم تغییر کرد

در پی اختلاف نظرها بین وزارت اقتصاد و وزارت نفت برای عرضه دومین صندوق ETF (سهام پالایشگاهی)، رئیس سازمان خصوصی سازی اعلام کرده که به دلیل مخالفت وزارت نفت با عرضه دارا دوم در ETF، سهام‌ پالایشی دولت تا سه هفته آینده به صورت بلوکی عرضه می‌شود.

به گزارش آرمان اقتصادی، دو تن از کارشناسان بازار سرمایه و عضو هیئت مدیره شرکت بورس اوراق بهادار به همراه معاونین وزیر اقتصاد و وزیر نفت در یک برنامه تلویزیونی به بررسی وضعیت بورس،  اختلالات هسته معاملات و دلیل لغو عرضه دارا دوم پرداختند.

در ابتدا این برنامه، مهدی سدیدی، عضو هیئت مدیره شرکت بورس اوراق بهادار درباره دلیل کاهش شاخص بورس در معاملات روز دوشنبه و تاثیر لغو عرضه سهام‌ پالایشی دولت بر این موضوع، توضیح داد: بازار سرمایه در این شرایط نسبت به اخبار به دلیل استقبال از عرضه اولیه‌ها یا سهام‌ دولتی حساس است، اما روز دوشنبه در بورس معادل ۳۰ هزار میلیارد تومان معامله انجام شده که جایی برای نگرانی کاهش ۱۳ هزار واحدی شاخص آن نیست. عرضه داده یکم به دلیل اینکه متولی آن وزارت اقتصاد بود، به سرعت عملیاتی شد اما عرضه دارا دوم ممکن است که مقداری طولانی شود.

همچنین بخوانید

وی افزود: بورس در حال حاضر بازار بزرگی شده که نوسانات زیادی هم در آن رخ می‌دهد و باید در عرضه صندوق‌ها دقت بیشتری شود. همچنین، خبر لغو عرضه دارا دوم موجب شد که بازار سرمایه خود را اصلاح کند.

وزارت نفت آماده عرضه سهام‌ پالایشی است

در بخش دیگری از این برنامه هوشنگ فلاحتیان، معاون وزیر نفت اعلام کرد که این وزارتخانه در سال‌های گذشته همکاری‌های زیادی با وزارت اقتصاد برای عرضه سهام پالایشگاه‌ها انجام داده و اکنون کاملا آماده است تا باقی مانده سهام پالایشگاهی را طبق روشی که مدنظر وزارت اقتصاد است، عرضه کند.

بهروز خدارحمی، کارشناس بازار سرمایه نیز گفت: صرف نظر از اینکه بورس نوسان دارد، با توجه به اتفاقی که روز دوشنبه رخ داد باید برای پذیرش ۵۰ میلیون نفر در این بازار تدابیر بیشتری صورت گیرد.

لغو عرضه دارا دوم به بورس سیگنال منفی داد

وی با بیان اینکه لغو عرضه دارا دوم سیگنال منفی به بورس منتقل کرد، افزود: در این زمینه، یک سوال مطرح می‌شود و آن این است که چرا زمانی که صندوقی حامل سهام پالایشی دولت عرضه نمی‌شود، سهام متاثر از آن منفی می‌شود. این باور وجود دارد که از سهام‌ دولتی حمایت می‌شود تا با قیمت بالایی به مردم واگذار شود، درحالیکه در ارزش واقعی این نوع سهام‌ تردید وجود دارد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: همچنین لغو عرضه دارا دوم و کاهش ۱۳ هزار واحدی شاخص بورس، با موضوع گشایش اقتصادی و عرضه اوراق سلف (فروش نفت) همزمان شد که این امر منجر شد تا از باقی منابع تامین مالی استقبال نشود.

بررسی علل استقبال از بازار سرمایه

در ادامه این برنامه، مهدی رباطی، یک کارشناس بازار سرمایه علت استقبال از بورس را در مجموعه‌ای عوامل دانست و گفت: این موضوع به دلیل تغییر ماهوی در بورس است که بخشی از آن متاثر از تحول در اقتصاد کلان و اقتصاد سیاسی بوده و دولت نیز با کاهش نقش نفت در اقتصاد، ناگزیر شد که به سمت مردمی کردن اقتصاد حرکت کند.

سهام پالایشی دولت بلوکی عرضه می‌شود

همچنین، علیرضا صالح، رئیس سازمان خصوصی‌سازی نیز در این برنامه اعلام کرد که وزارت نفت با عرضه سهام‌ پالایشگاهی در صندوق‌های ETF موافقت نکرد و تمایل دارد که از طریق هیئت واگذاری، باقی سهام‌ پالایشی واگذار شود.

به گفته وی اواسط مرداد ماه هیئت واگذاری تصمیم گرفت که آگهی عرضه این نوع سهام‌ منتشر شود و تا دو – سه هفته آینده سهام‌ پالایشی به صورت بلوکی عرضه می شود.

وی افزود: در صورتی که متقاضی خرید وجود نداشت، کلیه سهام متعلق به دولت در پالایشگاه‌های تهران، بندرعباس، اصفهان و تبریز به صورت خرد و تدریجی و به صورت شناور عرضه می شود. عرضه پالایشگاه‌های فوق هم اکنون آگهی شده و در شرف عرضه توسط بازار سرمایه است.

در ادامه خدارحمی در پاسخ به اینکه چقدر سرمایه‌گذاری روزانه در بورس را منطقی می‌دانید گفت: وقتی فردی وارد بورس می‌شود، می‌پذیرد که کمترین و بیشترین میزان ریسک را متحمل شود. سرمایه‌گذاران باید بیشتر  احتیاط کنند و متناسب با ریسک‌پذیری خود اقدام کنند. همچنین در بازارهای موازی باید این آمادگی را داشته باشیم که  آن بازار از مدار سود خارج شود؛ درحالیکه سرمایه‌گذاران انتظار دارند که اگر ضرر ببینید، از بورس خارج شوند.

رشد شاخص بورس حبابی نیست

رباطی نیز در همین رابطه اظهار کرد: اگر بازار به این نتیجه برسد که باید وارد استراحت و رکود شود، دولت هم نمی‌تواند  مانع آن شود. بعضا کارشناسان با گرایش‌های نامربوط به حوزه مالی درباره حبابی بودن و بازدهی نامعقول این بازار اظهار نظر می‌کنند که شاخص کل متاثر از بازدهی سهامی‌ است که عمده اشخاص حقیقی و حقوقی اینگونه سهام‌ را خریداری نمی‌کنند. این در حالی است که شاخص  هم وزن قیمتی متاثر از عملکرد اکثر سرمایه‌گذاران است که نسبت به ۱۰ سال گذشته ۲۹ برابر رشد داشته است.

وی افزود: بنابراین، اینکه گفته می‌شود رشد شاخص بورس حباب است، اشتباه بوده و دخالت دولت در این بازار تاثیرگذار نیست.

اختلالات هسته معاملات به مرور رفع می‌شود

سدیدی، عضو هیئت مدیره شرکت بورس اوراق بهادار نیز در این باره گفت: امروز با بازاری مواجه هستیم که می‌تواند در سایر بازارها و کل اقتصاد تاثیر بگذارد. بارار ریسک پذیر است و در زمینه اختلالات هسته معاملات، اقدامات کوتاه مدت و تدریجی صورت می‌گیرد و با وجود استقبال قابل توجه در مدتی کوتاه این مشکل طبیعی است.

وی افزود: وقتی تقارن در عرضه و تقاضا ایجاد نشود، طبیعتا اخلال در هسته معاملات صورت می‌گیرد و بورس تمهیدات کوتاه مدت و بلند مدتی در این زمینه درنظر گرفته است. همچنین، هر چه هیجانات سرمایه‌گذاران کمتر شود، این قضیه هم راحت‌تر حل می‌شود.

در پایان این برنامه مهدی رباطی، تحلیلگر بورس منزل نقدینگی را بانک دانست و اعلام کرد: نقدینگی در بازارهای دیگر کنترل نمی‌شود و ممکن است که در آن‌ها محبوس شود؛ لذا دولت باید سعی کند که نقدینگی را به سمت تولید هدایت کند.

به گفته وی زمانی که تورم و نقدینگی در اقتصاد زیاد باشد، این امر سبب تورم در تمام بازارها می‌شود و نه بورس و هیچ بازار دیگری هم علت تورم نیست. همچنین، بازدهی بازار بورس می‌تواند انتظار بازدهی در بازارهای دیگر را بالا ببرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا