انرژی

سایه اسکلت سه‌طبقه روی موزه پمپ بنزین

درست چسبیده به دیوار جنوبی سومین پمپ بنزین قدیمی تهران، اسکلت سه‌طبقه‌ بنایی که تابلو شناسنامه‌ای آن از احداث ایستگاه آتش‌نشانی خبر می‌دهد، در حال تکمیل است.

به گزارش آرمان اقتصادی، عرصه‌ سومین پمپ بنزین قدیمی تهران که امروز قدیمی‌ترین جایگاه پمپ بنزین باقی‌مانده در دل تهران است و بیش از یک سال قبل به موزه‌ای تبدیل شد که هر چیزی مربوط به یک جایگاه پمپ بنزین و حتی کارکرد دستگاه‌های مختلف استفاده‌شده از آن را در معرض نمایش قرار داده، اکنون در حال مخدوش شدن است.

در نبش کوچه‌ باریکِ ُپشتِ موزه و در فضایی کوچک قصدِ احداثِ ایستگاه آتش‌نشانی دارند و ساختمان آن به مرور و آهستگی در حال تکمیل شدن است، آن هم در منطقه‌ای که علاوه بر قرار گرفتن سومین پمپ بنزین تهران که سند دومین موزه پمپ بنزین کشور را نیز به نام تهران کرده، «موزه عروسک و فرهنگ ایران» نیز در معرض همین آسیب قرار گرفته است.

همچنین بخوانید

با وجود ساخت‌وسازهای انجام‌شده در حریم این مکان تاریخی، اما وجودِ درصد زیادی از بناهای تاریخی اطراف این اسکلتِ در حال ساخت نشان می‌دهد  بهتر است دست‌کم در صدور مجوزهای این‌چنینی قدری با احتیاط رفتار شود، آن هم وقتی هنوز بناهای تاریخی در این محدوده هستند که پرونده‌ ثبتی آن‌ها به مرور در حال تایید و نهایی شدن است، مانند قنادی “مینیون” یا بیمارستان امیراعلم و خانه‌ پدری صادق هدایت که سال‌هاست استفاده‌ در شانی از آن نمی‌شود.

اما موزه پمپ بنزین از پشتِ نرده‌های سفیدرنگ ورودی خیابان انقلاب تقاطع سعدی در تقاطع کوچه فیات، هنوز هر چیزی را که بتواند صنعت نفت کشور را معرفی کند به درستی نشان می‌دهد و حالا سایه‌ اسکلت یک ساختمان سه‌طبقه هم روی آن افتاده است.

موزه‌ پمپ بنزین دروازه دولت، بخش‌های مختلفی را به خود اختصاص داده است؛ از داستانِ ماشین‌های به نمایش درآمده در حیاط موزه و پمپ‌هایی که از ابتدا وارد ایران شدند تا امروز و سه اتاقی که اسناد، نقشه‌ها و تصاویر مختلف را نمایش می‌دهند تا معرفی انواع فرآورده‌های نفتی و حتی دستگاه‌هایی که بنزین و نفت با آن‌ها کشیده می‌شده است. همچنین از بنچاق خرید زمین، پایین کشیدن تابلو شرکت نفت ایران و انگلیس و بالا بردن تابلو شرکت ملی نفت ایران گرفته تا نقشه‌های هوایی و نخستین نقشه‌هایی که این پمپ بنزین را نشان می‌دهند.

از سوی دیگر، خاطراتی که قدیمی‌های این منطقه از این فضای تاریخی دارند، باعث شد تا زمانی که متوجه آغاز به کار ایجاد موزه در این محوطه می‌شوند، برخی از وسایل شخصی را که متعلق به این کار است، به موزه اهدا کنند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا