خودروصنعت، معدن، تجارت

رشد ۳۷ درصدی تولید درایران خودرو / صاحبان خودرو‌های دپو شده مشخص است

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو :

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو اعلام کرد : ۷۳ هزار خودروی مانده در توقفگاه (پارکینگ) در انتظار قطعات با فناوری پیشرفته است و صاحبان این خودرو‌ها مشخص هستند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  فرشاد مقیمی در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری صداوسیما با اشاره به اینکه این خودرو‌ها احتکار نشده است افزود: از ابتدای سال تاکنون ۱۸۶ هزار دستگاه در شرکت ایران خودرو تولید شده که این رقم در سال گذشته ۱۳۶ هزار دستگاه خودرو بوده است بنابراین امسال ۵۰ هزار دستگاه معادل ۳۷ درصد خودرو بیشتر در این شرکت تولید شده است.
وی با بیان اینکه به دلیل بروز مشکل در واردات قطعات، ۷۳ هزار خودرو در توقفگاه‌ها مانده است گفت: پس از هماهنگی‌های انجام شده با وزارت صمت، گمرکات و بانک مرکزی مشکل برطرف و به زودی قطعات ترخیص می‌شود و پس از تکمیل ، این خودرو ها  به صاحبانشان تحویل داده می‌شود.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با بیان اینکه این خودرو‌ها با قیمت‌های تعیین شده به مشتریان تحویل می‌شود و با گذشت زمان قیمت آن‌ها افزایش نخواهد یافت ادامه داد: در هفته آینده تعطیلات تابستانی این خودروساز شروع می‌شود که با برنامه ریزی‌های انجام شده قطعات وارداتی برروی خودرو‌ها نصب و تحویل مشتریان  می شود.
مقیمی با بیان اینکه با برنامه ریزی انجام شده، ۳۵ هزار خودرو مانده در توقفگاه‌ها تکمیل خواهد شد افزود: کاهش تولید یک تصمیم یک شبه است، اما برنامه افزایش تولید بسیار زمان بر خواهد بود تا شبکه تامین خود را با آن تطبیق دهد و به دلیل تعهدی که ما به مردم و وزارت صمت دادیم میزان تولید را کاهش نخواهیم داد حتی اگر تولید ناقص باشد.
وی در خصوص دست آورد میز‌های ساخت داخل گفت: با راه اندازی این میز‌هاو بومی سازی قطعات  تاکنون ۱۳۷ میلیون یورو کاهش ارزبری صورت گرفته است .
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو تاکید کرد :  با برگزاری  چهار میزدیگر خودکفایی قطعات  تاپایان سال جاری پیش بینی می‌شود که ۱۶۲ میلیون یورو کاهش ارزبری به دنبال خواهد داشت .
مقیمی درخصوص پیشرفت فیزیکی میز های خودکفایی قطعات  افزود: در میز اول ۷۹ درصد، میز دوم ۶۸ درصد، میز سوم ۴۷ درصد و میز چهارم نیز ۳۵ درصد تا امروز پیشرفت داشته است.
وی با اشاره به اینکه هر قطعه‌ای که در داخل کشور تولید می‌شود بلافاصله جلوی واردات آن گرفته خواهد شد افزود: درحال حاضر برخی قطعات هستند که واردات آن‌ها انجام شده است، اما به دلیل داخلی سازی آن، نمونه داخلی آن قطعه برروی خودرو نصب می‌شود که این رویه به دلیل قوی شدن تولیدکننده داخلی است.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو  ادامه داد: درحال حاضر هر خودرو ۲ هزار دلار بطور متوسط ارزبری دارد که هم اکنون دنا پلاس به دلیل جدید بودن بیشتر ارز بری و ۲۰۶ و ۴۰۵ slx کمترین ارزبری را دارد.
مقیمی گفت: اگر ۲۶۰ میلیون یورو به همراه ۱۴۳۹ میلیارد تومان سرمایه گذاری در تامین قطعات انجام شود در هر خودرو ۵۰۰ دلار کاهش ارزبری معادل ۵۱۲ میلیون دلار در کل تولیدات، انجام می‌شود.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا