اقتصاد کلانطلا و ارز

استفاده از ارزهای ملی، کمک زیادی به ایران و ترکیه نخواهد کرد

استیو هانکه معتقد است برنامه ترکیه و ایران برای کاهش وابستگی به دلار باعث کاهش نوسانات بازار ارز آنها نخواهد شد.

به گزارش آرمان اقتصادی، ارزش لیر در روزهای اخیر باز هم دچار ریزش شده است؛ تا جایی که نرخ برابری دلار و یورو در مقابل لیر به بالاترین سطح تاریخی خود رسید. 

در رابطه با وقایع اخیر، استیو هانکه- استاد اقتصاد کاربردی دانشگاه جان هاپکینز در بالتیمور آمریکا و یکی از متخصصان مطرح جهانی در حوزه هیات‌های ارزی ( نهادی که وظیفه حفظ برابری ارزش پول ملی در برابر دیگر ارزها را بر عهده دارد) در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: دلیل اصلی ریزش های اخیر لیر، کاهش اطمینان (فعالان اقتصادی) به این ارز بوده است. بخشی از این کاهش اطمینان را می توان در نتیجه کاهش ذخایر ارزی ترکیه توضیح داد. با توجه به الزام بازپرداخت بدهی های کوتاه مدت و تامین مالی کسری حساب جاری، ترک ها بخش زیادی از ذخایر ارزی خود را از دست داده اند. 

همچنین بخوانید

این عضو اندیشکده کاتو در پاسخ به این سوال که توافق ایران و ترکیه برای استفاده از ارزهای ملی در مبادلات دوجانبه و کاهش وابستگی به دلار تا چه اندازه به تقویت پول ملی این دو کشور کمک می کند نیز گفت: صحبت از دو ارز ( ریال و لیر) است که دارای نوسانات زیادی هستند و برای همین این همکاری کمک زیادی نخواهد کرد. اولویت باید بازگرداندن اعتماد به این ارزها باشد.

هانکه هم چنین با بیان اینکه با وجود قانون شهروندی جدید، مشکلات ورود جریانات سرمایه ای به ترکیه ادامه دارد نیز گفت: سرمایه خارجی در مقیاس بسیار بزرگی در حال خروج از ترکیه است.

به گفته این اقتصاددان آمریکایی، در شرایط فعلی اگر ایران قانون مشابهی برای جذب سرمایه گذاری خارجی اعمال کند احتمالا نخواهد توانست سرمایه خارجی قابل توجهی جذب کند. 

ترکیه با هدف افزایش جذب سرمایه گذاری خارجی اعلام کرده است به اتباع خارجی که ۲۵۰ هزار دلار یا بیشتر در بازار ملک این کشور سرمایه گذاری کند، شهروندی این کشور را اعطا خواهد کرد. 

صندوق بین المللی پول پیشتر هشدار داده بود کاهش متوالی نرخ بهره باعث آغاز روند صعودی تورم در ترکیه شود. هانکه با بیان اینکه هشدار صندوق بین الملی پول به جا بوده است افزود: رییس جمهور اردوغان ایده های عجیب و غیرصحیحی در خصوص مسایل اقتصادی دارد و فکر می کند اگر نرخ بهره را کم کند، نرخ تورم هم کمتر خواهد شد اما اقتصاد به این شیوه کار نمی کند. در ترکیه پایه پولی با سرعت زیادی در حال افزایش است و این به معنای صعود سریع تورم خواهد بود. 

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا