امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

فراوانی اقلام اساسی در بازار/حاشیه سود درمیادین تره بار معقول است

گشتی درمیادین میوه و مراکز عرضه سطح شهر نشان می‌دهد که بسیاری از فرآورده‌های لبنی، میوه و سبزی به فراوانی در دسترس است و البته تفاوت قیمت در برخی اقلام بین میادین و سطح شهر مشهود است.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، گشتی درمیادین میوه و مراکز عرضه سطح شهر نشان می‌دهد که بسیاری از فرآورده‌های لبنی، میوه و سبزی به فراوانی در دسترس است و البته تفاوت قیمت در برخی اقلام بین میادین و سطح شهر مشهود است و آنگونه که مدیر عامل سازمان میادین می‌گوید بخش مهمی از مردم با اطمینانی که به میادین دارند ترجیح می‌دهند خریدهای خود را از این محل انجام دهند.

براساس آخرین نرخ‌نامه‌ای که بر روی سایت سازمان میادین میوه شهرداری تهران قرار گرفته است؛ قیمت خیارگلخانه‌ای ۵ هزار و ۵۰۰ تومان، سیب ۸ هزار و ۵۰۰ تومان، لیموترش سنگی ۸ هزار و ۵۰۰ تومان، موز امریکای جنوبی ۱۵ هزار و ۸۰۰ تومان، هندوانه بالای ۴ کیلوگرم ۲ هزار و ۲۸۰ تومان، طالبی توسبز ۴ هزار و ۳۰۰ تومان، هلو ۶ هزار تومان، خربزه گرمساری ۴ هزارو ۵۰۰، گیلاس تکدانه ۲۱ هزار تومان، آلو زرد قطره طلا ۱۱ هزار و ۲۰۰ تومان، انجیر سیاه ۱۱ هزار تومان، هلوانجیری ۸ هزار و ۸۰۰ تومان نرخ‌گذاری شده است.

گزارش میدانی خبرنگار ما نشان می‌دهد قیمت‌ها در میادین مختلف مطابق با نرخ‌گذاری سازمان میادین انجام شده و به طور مثال قیمت گوجه‌فرنگی ۲ هزار و ۶۰۰ تومان، کدو ۴ هزار و ۷۰۰ تومان، هلو ممتاز ۹ هزار تومان، آلبالو ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان، گیلاس ۲۱ هزار تومان، سیب گلاب ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان، شب رنگ ۵ هزار و ۵۰۰ تومان، انگور مجلسی ۹ هزار و ۵۰۰ تومان، خربزه ۲ هزار و ۲۸۰ تومان و گلابی ۱۶ هزار و ۸۰۰ تومان نرخ‌گذاری شده است.

قیمت هر شانه تخم مرغ در میادین ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان و هر کیلوگرم مرغ گرم ۱۵ هزار و ۷۵۰ تومان است که البته عرضه آن محدود است.

در همین زمینه خانم جوانی که خود را مریم احمدی معرفی می‌کند و برای خرید به یکی از میادین شهرداری مراجعه کرده خبرنگار ما می‌گوید بخش عمده‌ای از مایحتاجی که برای چند روز نیاز دارد را به راحتی از میادین تهیه می‌کند. او می‌گوید در برخی از میوه‌ها یا صیفی‌جات بین قیمت‌های میادین و میوه‌فروشی‌ها تفاوت قابل لمسی وجود دارد و او سال‌هاست که ترجیح می‌دهد از این میادین خرید یک هفته‌ای خود را تأمین کند.
او می‌گوید تمامی کالاها و محصولات لبنی نیز در فروشگاه‌های این میادین در برندهای مختلف وجود دارد و کالاها هم به وفور در دسترس است.

همچنین مینا رستمی خانم میانسالی است که همراه دخترش برای خرید مراجعه کرده است و می‌گوید کرونا مهمانی‌ها را محدود کرده اما برای بازدید فرزندانش از او ترجیح می‌دهد به میادین بیاید چون همین تخفیف‌ها در مجموع مبلغ قابل توجهی است.

او در پاسخ به این پرسش که آیا محدودیتی برای خرید کالاها دیده می‌شود می‌گوید خشکبار، لبنیات، میوه و سبزی و حتی گوشت و مرغ و ماهی هم فراوان وجود دارد البته برای خرید انها صف تشکیل می‌شود.

عضو ستاد تنطیم بازار: حاشیه سود در میادین معقول است

سید سعید راد، عضو ستاد تنظیم بازار در گفت‌وگو با خبرنگار ما درباره تفاوت قیمت سطح شهر با میوه و محصولاتی که در میادین میوه و تره‌بار عرضه می‌شود، گفت: اطمینان مردم به میادین به گونه‌ای است که با رصد روزانه هم قابل بررسی است و بخش مهمی از خانوارها در شهرهای بزرگ ترجیح می‌دهند که مواد لبنی، پروتئینی، میوه و سبزیجات خود را از این میادین خریداری کنند.

وی افزود: میادین اکنون سهم مهمی در تأمین مایحتاج و سفره‌های مردم دارند. قیمت میوه و تره‌بار به صورت هفتگی در کمیسیون نرخ‌گذاری تعیین می‌شود و بر روی سایت میادین میوه و تره‌بار قرار می‌گیرد و مردم هم می‌توانند قیمت‌های سایت میادین را با قیمت‌های درج شده در غرفه‌های این میادین مقایسه کنند و به راحتی ناظر قیمت‌ها باشند.

راد خاطرنشان کرد: رصد بازار و سطح شهر و غرفه‌های میادین میوه و تره‌بار به خوبی نشان‌دهنده تفاوت قیمت‌های ملموس در این بازارها است.

وی درباره مبنای قیمت‌گذاری در این میادین گفت: ما نرخ‌های میادین مرکزی و عمده‌فروشی‌ها را مبنای عمل قرار می‌دهیم و براساس قیمت‌های سطح شهر و میزان مراجعه مردم حاشیه سود معقول و منطقی را برای محصولات تعیین می‌کنیم.

عضو ستاد تنظیم بازار اظهار کرد: قیمت‌ها در سازمان میادین میوه و تره‌بار تعیین می‌شود و بهره‌برداران در قیمت‌گذاری مداخله‌ای ندارند و قیمت‌ها که توسط بازرسان نظارت می‌شود قیمت‌های متمرکزی است.

وی درباره تعداد میادین میوه و تره‌بار شهر تهران گفت: در سطح شهر تهران ۲۵۰ میدان وجود دارد که تا پایان سال بیش از ۲۰ میدان دیگر به آن افزوده می‌شود.

راد درباره تعداد میادین سطح کشور اظهار بی‌اطلاعی کرد و افزود: برخی از شهرهای بزرگ دارای میادین خرده‌فروشی میوه هستند اما شهرهای زیادی هم هستند که میادین میوه در اندازه خرده فروشی ندارند در آنها وجود ندارد و نظارت ما هم تنها بر میادین تهران است.

مدیرعامل سازمان میادین اظهار کرد: قیمت‌گذاری درمیادین بزرگ با اتحادیه میادین میوه و تره بار و بارفروشان است و میادین در قیمت‌گذاری آنها مداخله‌ای ندارند.

تلاش ما این است صف خرید مواد پروتئینی کاهش یابد

وی تصریح کرد: قیمت‌های ما در میادین مصوب و نظارت‌ها نیز به صورت روزانه و متمرکز است به دلیل عرضه کالاهای تنظیم بازاری پروتئینی ممکن است گاهی در میادین صف‌هایی تشکیل شود اما تلاش ما این است که با توجه به شرایط تحریم، افزایش قیمت کالاها و وضعیت کرونا بتوانیم با سهل‌ترین روش‌ها اقلام مورد نیاز خود را تأمین کنند.

راد با اشاره به صف‌هایی که برای خرید مرغ در میادین تشکیل می‌شود، عنوان کرد: قیمت عرضه مرغ در میادین ۱۵ هزار و ۷۵۰ تومان است و با توجه به اینکه عرضه آن محدود به ۵۰ تن در هر میدان است ممکن است با صف خرید مواجه باشد. قیمت مرغ منجمد نیز در میادین ۱۳ هزار و ۴۰۰ تومان تعیین شده است.

وی با اشاره به هماهنگی‌هایی که با تولیدکنندگان در حال انجام است، اظهار کرد: قیمت مرغ زنده در سطح شهر با افزایش مواجه شده و به ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است اما در میادین با نرخ ۱۵ هزار و ۷۵۰ تومان عرضه می‌شود.

با بیان اینکه برای خرید گوشت صفی در میادین تشکیل نمی‌شود، گفت: نرخ عرضه گوشت مخلوط در میادین ۹۹ هزار تومان است و به طور میانگین عرضه مواد پروتئینی نسبت به سطح شهر ۱۷ درصد ارزان‌تر است.

عضو ستاد تنظیم بازار با اشاره به کمیته نرخ‌گذاری محصولات و میوه در میادین میوه و تره‌بار گفت: نمایندگانی از وزارت صمت، وزارت جهاد و سازمان میادین و بهره‌برداران در این کمیته حضور دارند که به صورت هفتگی تشکیل جلسه می‌دهند در این میان اگر قیمت کالایی در بازار با کاهش مواجه شود نرخ‌ها را تعدیل می‌کنند و اگر کالایی کمیاب شود یا با افزایش قیمت مواجه شود متناسب با آن کالا با افزایش نرخ مواجه خواهد شد.

راد با اشاره به نقش میادین در اطمینانی که به مردم برای قیمت‌ها داده می‌شود را مثبت ارزیابی کرد و افزود: وقتی میادین باز است مردم می‌دانند که می‌توانند همه مایحتاج خود را به صورت یکجا از یک محل و با قیمت‌های مناسب تهیه کنند.

وی با اشاره به پیشنهاد مناسب سرپرست وزارت صمت برای توسعه میادین میوه در کل کشور اظهار کرد: استانداران سراسر کشور باید میادین را در مراکز استان‌ها و حتی شهرستان‌ها گسترش دهند و این امیدواری وجود دارد که این طرح در کل کشور توسعه یابد و کمک مؤثری به تنظیم قیمت‌ها داشته باشد.

راد عنوان کرد: کلیه محصولات بازرگانی در میادین قابل عرضه است و میادین به دلیل صرفه‌جویی در وقت، آرامش در خرید، کاهش آلودگی هوا و ترافیک یک مزیت برای محلات در شهرها هستند و تلاش شده است تا با تنوع در عرضه کالا باکیفیت و برندهای مختلف شرایط سهل و در دسترس‌تری را برای مردم فراهم کنیم.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا