امور زیربناییتعاون و اشتغال

عنوان مشاغل سخت و زیان آور برخی کارگاهها با سالم‌سازی انها حذف شد

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تصویب آیین نامه ایمنی در تونل سازی خبرداد.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، حاتم شاکرمی رئیس شورای عالی حفاظت فنی در یکصد و شصت و دومین نشست شورای عالی حفاظت فنی با تاکید بر اهمیت موضوع سالم سازی محیط کار، اظهار داشت: با توجه به شمار قابل توجه کارگاه‌های دارای مشاغل سخت و زیان آور در سطح کشور و سالم سازی تعداد محدودی از کارگاه‌های تولیدی، با انجام اقدامات کارشناسی لازم، صفت سخت و زیان آور از مشاغل آنان حذف شد.

وی گفت: هرچند این اقدام گامی ارزشمند به شمار می‌رود اما با توجه به تعداد کارگاه‌های مشمول سخت و زیان آور کافی نیست.

شاکرمی افزود: متأسفانه بخشی از کارفرمایان به دلایل نگاه کوتاه مدت به فعالیت اقتصادی در زمینه شرایط محیط کار در بنگاه‌ها تمایلی به استاندارد سازی و سالم سازی محیط‌های کاری ندارند از این رو لازم است مدیران اجرایی استانی به عنوان رؤسای کمیته‌های سخت و زیان آور به این مهم توجه و برای اصلاح این رویکرد اقدام کنند.

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: با اصلاح این رویکرد می‌توان به نتایج مثبتی از جمله کاهش هزینه‌های تولید، کاهش آسیب‌ها، بیماری‌های شغلی، افزایش بهره وری و کمک به ثروت ملی دست یافت.

وی با اشاره به ضرورت ایجاد و عوامل انگیزشی به کارفرمایان به منظور اصلاح شرایط محیط کار خود از جمله پذیرش هزینه‌های تخصیص یافته از سوی کارفرمایان برای ایمن سازی محیط‌های کاری در ردیفی به عنوان پرداخت‌های مالیاتی تصریح کرد: پیگیری و اجرای این موضوع می‌تواند گامی مؤثر در کمک به کارفرمایان در ارتقای ایمنی محیط کار و صیانت از کارگران کشور باشد.

شاکرمی تصریح کرد: اعضای شورای عالی حفاظت فنی به ویژه تشکل‌های کارفرمایی و کارگری و صاحب نظران در این حوزه برای هم فکری و ارائه راهکارهای عملی در خصوص سالم سازی محیط کار و کاهش مشاغل سخت و زیان آور در ارائه راهکارهای مناسب می‌توانند نظرات و پیشنهادهای خود را به این شورا اعلام کنند.

همچنین در این نشست علی مظفری دبیر شورایعالی حفاظت فنی و مدیر کل بازرسی کار، با مهم ارزیابی کردن این مبحث گفت: این موضوع در قالب ظرفیت اجرای ماده (۱۴۸) قانون مالیات‌های مستقیم درخواست شده است و از اعضای شورای عالی حفاظت فنی خواست تا پیشنهادات خود را در راستای توسعه سالم سازی محیط‌های کار به دبیرخانه شورای عالی حفاظت فنی ارائه کنند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا