بانکراه و ساختمان

جزئیات تفاهم نامه وزارت راه و بانک صادرات

وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل بانک صادرات ایران به منظور نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای تفاهم‌نامه امضا کردند. بر این اساس مقرر شد که تسهیلات بانک صادرات ایران در جهت خرید ۲۴۵۰ دستگاه انواع کامیون و تریلر با نرخ مصوب بانک مرکزی و در قبال ترهین کامیون‌های مورد خریداری و با بازپرداخت ۷۲ ماهه پرداخت شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از بانک صادرات ایران، در این مراسم محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی با  قدردانی از مساعدت بانک صادرات ایران در قبول مسئولیت به عنوان بانک عامل نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، گفت: این حرکت از یک هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی دقیق تیمی برای برداشتن یک گام بلند و موثر دیگر در صنعت نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای در سال جهش تولید حکایت دارد.
حجت اله صیدی، مدیر عامل بانک صادرات ایران نیز در این مراسم گفت: در بحث توسعه اقتصادی، شاخص‌های فراوانی داریم که دو تا از کلیدی‌ترین آنها هزینه مبادله و زیرساخت‌ها و شبکه حمل و نقل است.
وی افزود: این که کالای تولید شده با چه قیمتی به دست مصرف کننده می رسد، شاخص مهمی است. اگر کالا با دو سه درصد هزینه، صرفنظر از سود به دست مصرف کننده رسید، از نظر وضعیت توسعه اقتصادی بهتر از آن است که همین کالا با ۳ یا ۴ درصد هزینه به دست مصرف کننده برسد؛ به طوری که امروز هزینه مبادله، یکی از مهمترین شاخص هاست.
صیدی، زیرساخت‌های حمل و نقل و شبکه حمل و نقل را شاخص دوم توسعه یافتگی توصیف کرد و ادامه داد: این شاخص، رابطه مستقیمی با هزینه مبادله دارد و می‌تواند به شدت آن را کاهش دهد.
وی افزود: بانک صادرات ایران افتخار می کند که در این خصوص ماموریت ویژه‌ای داشته و امروز در ادامه توافق قبلی وارد مرحله بعدی می‌شویم و گام بلند دوم را بر می داریم.
صیدی ادامه داد: بانک صادرات ایران ۵۰ هزار میلیارد ریال با بازپرداخت شش ساله به منظور نوسازی و جایگزینی ناوگان حمل و نقل جاده ای کشور اختصاص داده است که این موضوع  امروز در قالب امضای تفاهم نامه بین بانک صادرات ایران، وزارت راه و شهرسازی و شرکت ماموت مورد توافق قرار گرفت.
وی افزود: تسهیلات بانک صادرات ایران در  جهت خرید ۲۴۵۰ دستگاه انواع کامیون و تریلر با نرخ مصوب بانک مرکزی و در قبال ترهین کامیون‌های مورد خریداری و با بازپرداخت ۷۲ ماهه پرداخت می‌شود.
او با اشاره به اینکه هم اکنون بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه کامیون بالای ۳۵ سال در کشور وجود دارد که در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش نزدیک به ۶۰ لیتر گازوئیل مصرف می کنند، اضافه کرد: با توجه به وضعیت یاد شده نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای از طرف دولت مورد پیگیری قرار گرفت و با اجرای تفاهم نامه حاضر ۲۴۵۰ دستگاه کامیون و تریلر جایگزین خواهد شد.
وی کاهش سهم حمل و نقل جاده‌ای با توجه به افزایش سهم حمل و نقل ریلی در برنامه ششم توسعه و به صرفه نبودن خروج کامیون فرسوده از چرخه فعالیت برای کامیون داران و همچنین افزایش نیافتن سهم حمل و نقل جاده‌ای در سال های اخیر را مبنای پرداخت تسهیلات جدید بانک صادرات ایران اعلام و اظهار امیدواری کرد که پرداخت این تسهیلات به عنوان بخشی از مسئولیت اجتماعی بانک‌ صادرات ایران بتواند به کاهش مخاطرات جاده‌ای و هزینه‌های سوخت و سلامت محیط زیست کمک کند.

مدیر عامل بانک صادرات ایران افزود: سالانه حدود ۲ میلیارد تن کالا از طریق کامیون وارد کشور و حدود ۶ میلیارد و ۲۲۸ میلیون تن کالا هم از طریق کامیون از ایران به دیگر کشورها صادر می‌شود که با توجه به اهمیت حجم مبادلات تجاری که از این طریق صورت می‌گیرد، اختصاص تسهیلات به خدمات حمل و نقل جاده‌ای و افزایش ضریب ایمنی و کیفیت این بخش از خدمات، پرداخت تسهیلات مورد تفاهم این بخش ضرورت دارد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا