ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

مذاکره چین با آمریکا درباره آینده وی چت و تیک تاک

پکن قصد دارد در مذاکرات آتی با آمریکا درباره مسئله ممنوعیت مبادله شهروندان و شرکتهای آمریکایی با اپلیکیشنهای چینی وی چت و تیک تاک مذاکره کند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، منابع آگاه به بلومبرگ گفتند: نشست مجازی میان مذاکره کنندگان آمریکا و چین به منظور بررسی پیشرفت توافق تجاری بزودی برگزار می شود اما هنوز تاریخ آن نهایی نشده است. مشاور اقتصادی رییس جمهور آمریکا نگرانیها نسبت به از هم پاشیدن فاز اول توافق تجاری میان دو کشور را کم اهمیت شمرد.

مقامات چینی در کنار خرید محصولات کشاورزی و نرخ مبادله دلار و یوان قصد دارند درباره ممنوعیت مبادلات با این دو اپلیکیشن که بر مبنای نگرانیهای امنیتی ملی توسط ترامپ اعلام شده است، مذاکره کنند.

همچنین بخوانید

تقریبا هفت ماه پس از امضای قراردادی که به جنگ تجاری میان دو کشور خاتمه داد، چین بسیار عقبتر از برنامه خرید کالاهای آمریکایی قرار دارد. بحران ویروس کرونا و وخامت روابط میان آمریکا و چین در همه حوزه ها از امنیت فناوری گرفته تا هنگ کنگ، فضای همکاری میان دو کشور را به شدت محدود کرده است.

لری کودلاو، مدیر شورای اقتصاد ملی کاخ سفید در این باره اظهار کرد: حوزه ای که در آن به مذاکره خواهیم پرداخت، تجارت است که در حال حاضر خوب است.

در همین حال سخنگوی وزارت خارجه چین اظهار کرد موضع چین درباره فاز اول توافق تجاری تغییری نکرده است. تیک تاک تنها یک پلتفرم برای فراهم کردن سرگرمی و تفریح، نشان دادن نبوغ و اشتراک گذاری آنها برای مردم آمریکا و مردم سراسر جهان است و ارتباطی به امنیت ملی ندارد.

در آمریکا، رفتار ترامپ با چین به اسلحه سیاسی برای دموکراتهایی تبدیل شده که تلاش دارند وی را در نوامبر سرنگون کنند. سه سال پیش در همین ماه بود که دولت ترامپ تحقیقاتی را درباره عملکرد چین پیرامون مالکیت معنوی آمریکا آغاز کرد که زمینه ساز جنگ تجاری و وضع تعرفه واردات روی ۵۰۰ میلیارد دلار کالا میان دو اقتصاد بزرگ جهان شد.

اکنون کمتر از سه ماه تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا، شیوع پاندمی ویروس کرونا که خاستگاه آن در چین بوده است دولت ترامپ را در برقراری توازن میان برخورد سرسختانه و ایجاد یک توافق به تقلا انداخته است.

اسکات کندی، کارشناس چین در مرکز مطالعات بین الملل و استراتژیک در واشنگتن به تلویزیون بلومبرگ گفت: جالب است با وجود طوفانی که اکنون در رابطه آمریکا و چین به راه افتاده است نه ترامپ نه شی جین پینگ قصد ندارند فاز اول توافق تجاری را لغو کنند. در یک کلمه، آنچه برای ترامپ مهم است، کشاورزان هستند که پایگاه انتخاباتی مهم برای وی به شمار می روند و می توانند محصولات خود را به چین صادر کنند. برای رییس جمهور چین هم حفظ ثبات و جلوگیری از فروپاشی روابط اهمیت دارد.

چین به دنبال بی اثر کردن رویارویی غیرقابل پیش بینی است که آمریکا علیه شرکتهای فناوری بزرگ چینی راه انداخته و آخرین نمونه آن فشار به شرکت بایت دنس برای فروختن فعالیتهای آمریکایی اپلیکیشن اشتراک ویدیوی تیک تاک بوده است. ترامپ همچنین اپلیکیشن وی چت شرکت تنسنت هولدینگز را که بیش از یک میلیارد کاربر دارد، هدف ممنوعیت مبادلات قرار داده است.

فرمان اجرایی ترامپ که در سپتامبر اجرایی خواهد داشت، احتمالا پیامدهای بسیار گسترده تری نسبت به ممنوعیتهای وضع شده علیه هواوی خواهد داشت و باعث آسیب دیدن لینکهای ارتباطی میان مردم دو اقتصاد بزرگ جهان می شود. آمریکا مدعی است اپلیکیشنهای چینی به جمع آوری اطلاعات شهروندان آمریکایی می پردازند و یک ریسک امنیت ملی محسوب می شوند.

با توجه به فروپاشی اقتصادی جهانی در سال میلادی جاری به دلیل شیوع ویروس کرونا، پکن تنها به یک چهارم از تعهداتش برای خرید بیش از ۱۷۰ میلیارد دلار کالای آمریکایی تا پایان ژوئن عمل کرده است.

کودلاو این موضوع را کم اهمیت شمرده و اعلام کرد چین خرید کالاهای آمریکایی را به میزان قابل توجهی افزایش داده است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، چین باید در نیمه دوم امسال حدود ۱۳۰ میلیارد دلار کالای آمریکایی خریداری کند تا به تعهداتش که در ژانویه با آن توافق کرده بود، عمل کند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا