خودروصنعت، معدن، تجارت

کاهش نسبی قیمت‌خودرو در بازار/جایگزین پراید ۹۵ میلیونی شد

بازار خودرو طی هفته جاری برخلاف هفته گذشته شاهد کاهش نسبی قیمت‌ها بود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در حالی که هفته گذشته نمودار قیمت محصولات موجود در بازار روند صعودی داشتند این هفته نمودار قیمت برخی خودروها اندکی نزولی شد، هر چند بودند خودروهایی که ثبات قیمت را حفظ کردند.آن طور که فعالان بازار می‌گویند دلیل اصلی این اتفاق ریزش نرخ‌ها در دو بازار ارز، طلا و سکه است.

آنها می‌گویند روند صعودی نرخ ارز پیش‌تر به‌عنوان محرک رشد قیمت خودرو قلمداد می‌شد حال که نرخ ارز کاهشی شده است این اتفاق به نوعی ترمز افزایش قیمت خودرو را کشیده و شاهد هستیم که قیمت خودرو نیز نزولی شده است. البته آن‌طور که دست‌اندرکاران بازار می‌گویند این کاهش نسبی قیمت‌ها نیز باعث نشد خریداران به بازار مراجعه کنند و همچنان شاهد رکود داد و ستد در بازار خودرو هستیم.

همچنین بخوانید

دست‌اندرکاران بازار می‌گویند اگر خودروسازان بتوانند نمودار تولید و به دنبال آن عرضه را طبق وعده‌های داده شده مدیران خودروساز صعودی کنند این اتفاق می‌تواند نمودار قیمت خودرو را  بیش ازپیش کاهشی کند.فعالان بازار در پاسخ به این سوال که چرا برخی از خودروها کاهش قیمت را تجربه نکرده‌اند می‌گویند این مساله می‌تواند به دو دلیل اتفاق افتاده باشد.

دلیل اول به دیدگاه فروشندگان بر می‌گردد برخی از فروشندگان ریزش نرخ ارز را امری موقتی تحلیل می‌کنند. بر اساس این تحلیل آنها تصور می‌کنند که چندی بعد نرخ ارز دوباره در مسیر افزایشی قرار خواهد گرفت و قیمت خودرو بالا خواهد رفت، بنابراین در شرایط فعلی یا خودروی در اختیار خود را نمی‌فروشند یا اینکه تغییری در قیمت‌های خود نمی‌دهند. دلیل دومی که برای این موضوع ازسوی فعالان بازار عنوان می‌شود تقاضای بالا برای برخی از محصولات است. آنها می‌گویند برخی از محصولات در همین شرایط رکودی بازار نیز متقاضی خود را دارد اما عرضه این قبیل خودروها در بازار کم است، بنابراین به‌رغم افت نرخ ارز تغییری در قیمت آنها دیده نمی‌شود. حال سری به بازار خودرو بزنیم و ببینیم در این هفته قیمت‌ها به نسبت هفته گذشته چه تغییراتی را به خود دیدند. پراید ۱۱۱ در حال حاضر با قیمت ۹۳ میلیون تومان در بازار حضور دارد.

این خودرو هفته گذشته نیز با همین قیمت به کار خود پایان داده بود. پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با دو قیمت در بازار حضور دارد. این تفاوت قیمت مربوط به آپشن‌های این خودرو می‌شود. در حالی که برخی از این خودروها دارای سنسور دنده عقب و CDپلیر هستند برخی دیگر از ۲۰۶‌های تیپ ۲ موجود در بازار فاقد این آپشن‌ها هستند.

فروشندگان برای ۲۰۶‌هایی که دارای آپشن‌های ذکر شده هستند قیمت ۱۶۸ میلیون تومان و برای خودروهایی که سنسور دنده عقب و CD پلیر ندارند قیمت ۱۶۳ میلیون تومان را در نظر گرفته‌اند.بنابراین به نسبت هفته گذشته شاهد افت ۲ میلیون تومانی قیمت این خودرو هستیم.تیپ ۵ این خودرو نیز همانند تیپ ۲ به دلیل داشتن و نداشتن برخی آپشن‌ها با دو قیمت در بازار داد و ستد می‌شود. ۲۰۶ تیپ ۵ که دارای ترمز عقب دیسکی، سنسور دنده عقب و CD پلیر است با قیمت ۲۰۱ میلیون تومان در دسترس خریداران قرار دارد و همین خودرو بدون آپشن‌های ذکر شده با قیمت ۱۹۶ میلیون تومان عرضه شده است. بنابراین ۲۰۶ تیپ ۵ همانند پراید ۱۱۱ در این هفته ثبات قیمت را تجربه کرده است.

تیبا ۲ و ساینا نیز به نسبت هفته گذشته تغییر قیمتی نداشتند متقاضیان این دو خودرو می‌توانند با پرداخت ۱۰۸ میلیون تومان آنها را در اختیار بگیرند. تیبا صندوقدار که با خروج پراید کف قیمت را در بازار خودرو به خود اختصاص خواهد داد این هفته با قیمت ۹۵ میلیون تومان در اختیار خریداران قرار داشت.با توجه به قیمت اعلامی برای تیبا صندوقدار از سوی خریداران و مقایسه آن با قیمت هفته گذشته مشخص است که این خودرو افت ۲ میلیون تومانی داشته است. قیمت پژو ۴۰۵  GLX نیز طی هفته جاری در جاده ثبات حرکت کرد و با قیمت ۱۴۳ میلیون تومان در دسترس خریداران قرار داشت.

 

منبع
دنیای اقتصاد

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا