صنعت، معدن، تجارت

کاهش وابستگی به زغال خارجی در راستای جهش تولید

وابستگی کشور به زغال خارجی با تفاهم نامه‌ای که بین شرکت ذوب آهن اصفهان و شرکت زغالسنگ کرمان به امضا رسید، کاهش خواهد یافت.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از ذوب آهن اصفهان، آئین انعقاد تفاهم نامه بین ذوب آهن اصفهان و شرکت زغال سنگ کرمان، دیروز، چهارشنبه بیست و سوم مردادماه با حضور باقر نیک طبع مدیرعامل شرکت زغال سنگ کرمان و هیأت همراه در حضور علی احمدیان رئیس هیأت مدیره ذوب آهن و منصور یزدی زاده مدیرعامل این شرکت با هدف تأمین زغال سنگ با توجه به دو پارامتر کمی و کیفی به امضا رسید.

باقر نیک طبع گفت: اولین مرتبه است که چنین بازدیدی از ذوب آهن اصفهان دارم و عظمت این مجموعه مادر صنعتی را از نزدیک می بینم. همکاری معادن زغال سنگ کرمان با ذوب آهن به سال‌ها پیش بازمی‌گردد و امروز با انعقاد این تفاهم نامه فصل جدیدی درد همکاری این دو مجموعه رقم می‌خورد.

وی افزود: کرمان به لحاظ مواد معدنی به ویژه زغال سنگ استان برخورداری به شمار می‌رود و ما برنامه داریم ۱۵ درصد زغال فعلی که برای ذوب آهن تأمین می‌کنیم را در فاز اول به بالای ۴۰ درصد برسانیم.

مدیرعامل زغال سنگ کرمان تصریح کرد: هدف این است که در میان مدت بهره برداری از معادن موجود را افزایش داده و کوتاه مدت نیز بر روی کیفیت و تولید فعلی اقداماتی داشته باشیم تا واردات زغال داخلی به حداقل برسد. این موضوع ارزبری کمتر را نصیب ذوب آهن نموده و برای معادن نیز افزایش تولید و تبع امتیازات دیگر را ایجاد می‌کند.

این مقام مسئول بیان کرد: ذوب آهن اصفهان آغاز کننده اکتشاف و استخراج از معادن کشور بوده است و همگان به این سابقه درخشان واقف هستند. انشاالله در سالی که از سوی مقام معظم رهبری تحت عنوان «جهش تولید» نامگذاری شده است بتوانیم با همدلی و هم افزایی بیش از پیش برای رشد و اعتلای کشور در جبهه تولید و اقتصاد قدم برداریم.

منصور یزدی زاده مدیرعامل شرکت نیز گفت: کک نقش بسیار مهمی در سبد مواد اولیه ذوب آهن نقش بسیار مهمی دارد. زغال سنگ همواره برای ذوب آهن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و حدود ۵۰ درصد از سهم قیمت تمام ذوب آهن به زغال سنگ و کک بازمی‌گردد و بخشی از آن را به ناچار به دلیل به دست آوردن ترکیب مناسب وارد می‌کنیم.

وی افزود: امروز زمینه‌های توسعه همکاری با زغال سنگ کرمان در بُعد اکتشافات و معادن جدید را مد نظر داریم. آرزوی ذوب آهن اصفهان این است، روزی برسد که نیاز به واردات زغال سنگ نداشته باشیم و البته این موضوع هم به نوع معادن در ایران باز می‌گردد.

مدیرعامل شرکت از تشکیل کارگروهی برای پیگیری مفاد این تفاهم نامه خبر داد و گفت: با حضور نفراتی از طرفین قرارداد به صورت مستمر مفاد این قرارداد پیگیری می‌شود تا بتوانیم در بازه زمانی مناسب به نتیجه مطلوب دست یابیم.

این مقام مسئول تصریح کرد: نیاز زغال سنگ امروز ذوب آهن با دو باتری کک سازی، حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن است که تأمین آن از داخل امکان پذیر نیست و در چارچوب این تفاهم نامه امیدواریم وابستگی این شرکت به زغال خارجی کاهش یابد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا