انرژی

تامین آب شرب ۴۶ شهر و ۱۰۳۶ روستا از محل طرح های مرزی

وزیر نیرو گفت: در دولت تدبیر و امید در بخش رودخانه‌های مرزی ۲۴ سد با تنظیم دو و نیم میلیارد متر مکعب به ثمر رسیده است.

به‌ گزارش ایسنا، رضا اردکانیان امروز در هفته پانزدهم پویش #هرهفته_الف_ب_ایران در مراسم افتتاح پروژه‌های بزرگ توسعه آب و خاک در استان‌های کرمانشاه و ایلام که به صورت ویدئو کنفرانسی و با حضور رئیس جمهوری برگزار شد، افزود: طرح مهم امروز، طرح توسعه منابع آب و خاک در مناطق مرزی کشور است. شاید به جرات بشود گفت که ایران در روی نقشه جغرافیا از حیث تنوع مسایل آب‌های مرزی و حوضه‌های آبریز مشترک مزیت منحصر به فردی دارد.

وی ادامه داد: ما ۱۲ استان مرزی دارای مرز خشکی و ۴۸ روردخانه مرزی داریم که حدود ۴۰ رودخانه منشا داخلی دارند و از داخل کشور سرچشمه می‌گیرند و برای همه این آبها موافقت‌نامه و مقاوله نامه های دوجانبه و بین‌المللی معتبر موجود است.

اردکانیان گفت: قبل از پیروزی انقلاب، در همین کشور با همین سرمایه‌ای که داشته و همین حق‌آبه‌ها تنها یک طرح مرزی به اجرا رسید و سد ارس با قدرت تنظیم ۶۵۰ میلیون متر مکعب در سال بر روی رودخانه مرزی مشترک ارس به بهره‌برداری رسید.

وی افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا ابتدای دولت یازدهم، ۲۸ سد دیگر با قدرت تنظیم ۳.۲ میلیارد متر مکعب در چهار دوره دولت‌های قبلی نتیجه داد و در دولت تدبیر و امید به تنهایی در بخش رودخانه‌های مرزی ۲۴ سد دیگر با قدرت تنظیم ۲.۵ میلیارد متر مکعب به ثمر رسیده است.

وزیر نیرو گفت: اهداف اصلی و مهم این طرح‌ها در ابتدا تامین آب شرب مردم، تثبیت جمعیت و رفاه و آسایش مردم است.

وی اظهار کرد:آب شرب ۴۶ شهر و ۱۰۳۶ روستا از محل طرح هایی که تاکنون به ثمر رسیده تامین شده است.

اردکانیان افزود: ۳۷۰ مگاوات ظرفیت برقابی نصب شده در روی این سدهاست و از نظر  شبکه‌های مدرن آبیاری و زهکشی هم تا حدود ۲۰۰ هزار هکتار برنامه ریزی شده است که به مرور به مدار می‌آیند و این شبکه‌ها نقش بسیار مهمی در تنظیم تولید مواد غذایی دارند. اردکانیان گفت: ایران پنجمین کشور جهان از نظر سطح زیر کشت آبی پس از چین، هند، آمریکا و پاکستان است و سطح قابل ملاحظه‌ای کشت آبی داریم.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در پانزدهمین هفته پویش #هرهفتهالفبایران هستیم، با طرح بزرگ امروز، ۵۴ طرح از ابتدای پویش در سال جاری تاکنون با احتساب طرح امروز با سرمایه گذاری ۱۶ هزار میلیارد تومان در بخش های آب، برق و فاضلاب به افتتاح رسیده است و وعده ما برای افتتاح و تکمیل ۱۹۶ طرح دیگر تا پایان سال با سرمایه گذاری ۳۴ هزار میلیارد تومان باقی می‌ماند.

وزیر نیرو همچنین گفت: در دنیا به ازای هر هزار نفر حدودا ۴۰ هکتار زمین تحت کشت آبی هست و این نسبت در کشور ما حدود ۱۰۰ هکتار است. اگر الگوهای صحیح کشت را رعایت کنیم و از روش‌های صحیح آبیاری و فناوری‌های روز استفاده کنیم، موضوع امنیت غذایی در کشور ما دغدغه نخواهد بود.

اردکانیان گفت: در اجرای طرح های مرزی تعداد زیادی از شرکت‌ها، کارخانجات، تولید کنندگان و طراحان کشور مشغول شدند.

وی افزود: ۴۱ شرکت مهندسین مشاور، ۲۰۰ پیمانکار بزرگ در این طرح‌ها فعالیت داشتند که بزرگترین آنها قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاست که از لحاظ مالی بیش از ۴۵ درصد طرح‌ها توسط این قرارگاه اجرا شده و یا در دست اجراست اما صنایع بزرگ، تولید کنندگان لوله‌های فولادی، میلگرد، کارخانجات تامین کننده پوشش لوله‌ها، تولید پمپ و سایر تجهیزات مورد نیاز در دوران ساخت این طرح‌ها فعال بودند.

وزیر نیرو اظهار کرد: این موارد شامل طرح‌های متعددی از سد، تونل و کانال‌های مختلف است و آنچه که امروز به اتفاق همکاران در وزارت جهاد کشاورزی در استان‌های کرمانشاه و ایلام با فرمان رییس جمهوری افتتاح رسمی می‌شود، نهایتا موجب افزایش ۴ برابری محصولات کشاورزی و اشتغال قابل ملاحظه‌ای خواهد بود.

اردکانیان خاطرنشان کرد: شبکه‌های دشت‌های بزرگ این دو استان به وسعت ۲۳ هزار هکتار است که تا پایان امسال به ۳۵ هزار هکتار خواهد رسید و سعی خواهیم کرد در ماه‌های باقی‌مانده فعالیت دولت دوازدهم در سال ۱۴۰۰ هم این مسیر ادامه داشته باشد.

شبکه‌های آبرسانی ۲۳ هزار هکتار از اراضی کرمانشاه و ایلام به بهره‌برداری رسید

شبکه‌های آبرسانی اصلی و فرعی ۲۳ هزار هکتار از اراضی طرح‌های توسعه منابع آب و خاک در دو استان‌ کرمانشاه و ایلام با ۱۷۷۳ میلیارد تومان اعتبار در پانزدهمین هفته از پویش #هرهفته_الف_ب_ایران با دستور رئیس‌جمهوری به صورت ویدئو کنفرانس به بهره‌برداری رسید.

کاهش اثرات خشکسالی و تامین نیازهای آب شرب و صنعت، بهبود و توسعه کشاورزی در استان‌های کرمانشاه و ایلام از اهداف اجرای این پروژه است که امروز با گزارش محمد حاج رسولی‌ها مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران از محل پروژه در سرپل ذهاب و با دستور رئیس جمهوری به بهره‌برداری رسید.

بنا بر این گزارش، تا پایان سال در استان‌های کرمانشاه و ایلام ۳۵ هزار هکتار شبکه آبیاری و زهکشی مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت، که فاز اول آن در این مرحله شامل آبیاری و زهکشی ۲۳ هزار هکتار از دشت‌های ازگله، جگیران، ذهاب شمالی، ذهاب جنوبی، حومه و قراویز و بخشی از دشت کنجانچم توسط دو وزارتخانه نیرو و جهاد کشاورزی در مجموع ۱۷۷۳ میلیارد تومان هزینه شده که سهم وزارت نیرو از این میزان سرمایه‌گذاری ۱۲۶۵ میلیارد تومان بوده است.

بر اساس این گزارش، ایجاد ۵۲ کیلومتر سامانه انتقال آب شامل تونل، کانال، باکس و فلوم، احداث ۸ ایستگاه پمپاژ، ایجاد دو ایستگاه پست برق ۶۳ کیلوولت و لوله‌گذاری ۲۲۰ کیلومتر در ۶ دشت بزرگ از اقدامات اصلی در احداث شبکه‌های آبرسانی در این سامانه است.

با بهره‌برداری از مرحله اول شبکه‌های آبیاری و زهکشی این طرح‌ عظیم ملی، آب کشاورزی برای ۲۳ هزار هکتار از اراضی منطقه به صورت مکانیزه و پایدار فراهم شده و ضمن ایجاد اشتغال و جلوگیری از مهاجرت ساکنان، شاخص‌های امنیتی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی منطقه به میزان قابل‌توجهی ارتقا خواهد یافت.

بنا بر این گزارش، از دیگر مزایای این پروژه بزرگ علاوه بر تأثیر مستقیم طرح بر بخش کشاورزی، بر دیگر بخش‌های مؤثر در توسعه منطقه‌ای نیز تاثیر مستقیم گذاشته و ضمن ایجاد جهش تولید در بخش کشاورزی و تأمین امنیت غذایی برای کشور، حدود ۴۵۰ کیلومتر از نوار مرزی غرب کشور در دو استان ایلام و کرمانشاه آبرسانی می‌گردد و منجر به پایداری و ثبات سیاسی- امنیتی در مناطق مرزی غرب کشور خواهد شد.

با اجرای این طرح به‌طور میانگین ۳۱ هزار ۵۰۰ شغل ایجاد شده که با بهره‌برداری و زیر کشت رفتن کامل اراضی این منطقه برای حدود ۴۷ هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم شغل ایجاد خواهد شد.

بر اساس این گزارش، بهره‌برداری از این طرح عظیم در سال جهش تولید، باعث افزایش تولید سالیانه محصولات کشاورزی در دو استان کرمانشاه و ایلام به میزان ۹۰ هزار تن انواع غلات، ذرت و صیفی‌جات با ارزش ۱۲۵ میلیارد تومان خواهد شد.

این گزارش حاکی است، با تکمیل و بهره‌برداری کامل این پروژه، ساکنان ۱۲ شهرستان، ۲۵ شهر و ۷۷۰ روستا از مزایا و مواهب طرح گرمسیری به عنوان بزرگترین پروژه عمرانی کشور برخوردار خواهند شد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا