اقتصاد کلان

ادامه رکوردشکنی ترامپ در کسری بودجه!

کسری بودجه دولت آمریکا در ۱۰ ماه سال مالی جاری به بالاترین سطح تاریخ خود رسید.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از فاکس بیزینس، دفتر کنترل بودجه آمریکا در گزارشی اعلام کرد: همزمان با افزایش هزینه های دولت برای حمایت از بخش های مختلف اقتصادی این کشور در برابر پیامدهای ویروس کرونا، کسری بودجه دولت در ۱۰ ماه ابتدایی سال مالی جاری به ۲.۸۱ تریلیون دلار رسیده است.

تنها در ماه ژوییه میزان مخارج دولت ۶۳ میلیارد دلار بیشتر از میزان درآمدهای آن بوده است. درآمدهای دولت طی ماه ژوییه ۳۰ میلیارد دلار نسبت به ماه قبل کاهش پیدا کرده است.

همچنین بخوانید

دولت آمریکا طی این ماه ۵۷۳ میلیارد دلار هزینه داشته است که نسبت به ماه قبل کاهش محسوس ۳۸ درصدی داشته است.

از زمان شیوع کرونا و قرنطینه سراسری در آمریکا، دولت این کشور مخارج خود را به شدت افزایش داده است. تاکنون بیش از ۱۶۴ هزار آمریکایی جان خود را بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ از دست داده اند و وزارت خزانه داری در نظر دارد سه تریلیون دلار دیگر تا پایان سال استقراض کند. 

طبق اعلام دفتر کنترل بودجه کنگره، انتظار می رود کسری بودجه دولت آمریکا تا پایان امسال به رقم بی سابقه ۳.۸ تریلیون دلار برسد که حدود ۲.۹ برابر رکورد قبلی کسری ۱.۴۱ تریلیون دلاری است که در سال مالی ۲۰۰۹ به ثبت رسیده بود.

تصمیم بانک مرکزی آمریکا برای رساندن نرخ بهره به محدوده صفر درصدی انگیزه مهمی در افزایش تقاضا برای استقراض دولت بوده است. پیشتر استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا این نرخ بهره پایین را فرصتی تاریخی خوانده بود.

با موافقت کنگره و دولت، تاکنون حدود سه تریلیون دلار به شکل بسته های مختلف حمایتی از بخش های مختلف اقتصادی آمریکا توسط دولت هزینه شده است. این در حالی است که برخی از قانونگذاران کنگره به دنبال اقدامات حمایتی بیشتری نظیر کاهش مجدد مالیات ها، تزریق نقدینگی و بسته های حمایتی از اقشار اسیب پذیر هستند که تصویب آن ها می تواند کسری بودجه دولت را بیش از پیش تشدید کند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا