بورسبورس اوراق

مقایسه صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله / حنای صندوق‌های دولتی دیگر رنگی ندارد

صندوق‌های ETF «سهامی» در این هفته درجا زدند، حباب صندوق‌های مبتنی بر طلا باز هم تحلیل رفت و صندوق واسطه‌گری مالی یکم مسیر صندوق بعدی دولت را ناهموارتر کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از اقتصادآنلاین، صندوق‌های معامله‌پذیر «سهامی» و «مختلط» در هفته‌ای که گذشت به طور متوسط رشد قیمتی را تجربه نکردند اما خالص ارزش دارایی‌های آن‌ها ۲.۵ درصد کاهش یافت، این در حالی بود که شاخص کل بورس افت ۲.۹ درصدی را به ثبت رسانید.

بیشترین بازدهی هفتگی مربوط به صندوق شاخصی ۳۰ شرکت فیروزه با ثبت ۴.۵ درصد رشد قیمت بود در حالی که NAV این صندوق ۲.۵ درصد کاهش یافت.

همچنین بخوانید

بیشترین سقوط قیمت صندوق‌های قابل معامله در این هفته به صندوق واسطه‌گری مالی یکم اختصاص داشت. قیمت صندوق غیراستاندارد «دارا یکم» با افت ۱۴.۴ درصدی مواجه شد و به ۳۰ درصد زیر ارزش اعلامی رسید.

در طول هفته جاری صندوق‌های کالایی مبتنی بر سکه طلا به طور میانگین با ریزش ۱۱ درصدی قیمت مواجه شدند، به موازات آن گواهی سپرده یک روزه سکه طلای بانک رفاه تنها چهار درصد افت قیمت داشت. حباب این صندوق‌ها که اغلب نشان از جذابیتشان داشت این هفته کار دست سرمایه‌گذاران داد و باعث کاهش شدیدتر قیمت‌ها شد.

صندوق دارا یکم

ریزش اخیر قیمت صندوق واسطه‌گری مالی یکم به خاطر وجود هیجانات ناشی از اصلاح شاخص کل و واکنش به خبرهای ضد و نقیضی بود که در رابطه با صندوق پالایشی دولت یعنی «دارا دوم» منتشر شد و نگرانی خیل عظیمی از سرمایه‌گذارانی را در پی داشت که اعتمادشان به بازی گرفته شده بود.

کارشناسان از مدت‌ها قبل از پذیره‌نویسی هشدار داده بودند که نبود رکن مستقل بازارگردان در کنار عدم تمایل دولت به فروش سهام و از دست دادن کنترل خود در بانک‌های مربوطه ریسک مضاعفی به خریداران واحدهای «دارا یکم» وارد کرده و ماهیت کم خطر بودن صندوق‌های سرمایه‌گذاری را زیر سوال می‌برد.

با نگاهی به صورت وضعیت پایان تیرماه مشخص است که جمع دارایی‌های جاری (مبالغ نقد و سرمایه‌گذاری‌های کوتاه مدت) حتی به یک دهم درصد ارزش کل صندوق نیز نمی‌رسید. مادامی که مدیر صندوق قصد یا اجازه فروش سهام تحت تملک خود را نداشته باشد عملاً دست آن بسته است و نمی‌تواند نقدینگی لازم را برای جلوگیری از ریزش بیشتر قیمت فراهم کند.

شاید در روزهای آینده که بانک ملت افزایش سرمایه خود را ثبت کرده و به عرصه معاملات بازگردد ابهامات در خصوص ارزش روز صندوق برطرف و روند نزولی قیمت متوقف شود و یا سرعت تغییرات آن با شاخص بانک‌ها هماهنگ‌تر شود.

 

از طريق
محمدمهدی اسفندیاری
منبع
اقتصاد آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا