بورس انرژیکسب و کار

چگونه می‌توانم یک استراتژی سرمایه‌گذاری پیروزمندانه داشته باشم؟

 

 

به‌رغم چالش‌هایی که در زمینه اقتصاد وجود دارد، اکنون می‌تواند زمان مناسبی برای فین‌تک‌ها برای سرعت بخشیدن به تلاش‌های سرمایه‌گذارانه‌شان باشد. اجازه دهید چرایی این ادعا را توضیح دهم.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از راه پرداخت، پژوهشی که توسط «یواس بنک» در سال ۲۰۱۸ انجام شد به این نتیجه رسید که حدود ۸۰ درصد از کسب‌وکارها به دلیل ناتوانی در تأمین سرمایه کافی شکست می‌خورند. چند دلیل برای این عدم موفقیت وجود دارد اما شایع‌ترین دلیل شکست خیلی ساده است: آن‌ها نمی‌دانند که چطور باید تأمین سرمایه انجام دهند.

به جای وقت تلف کردن و رفتن به سراغ سرمایه‌گذاران، الآن زمان مناسبی است که در خصوص استراتژی سرمایه‌گذاری‌تان تجدیدنظر کنید و به دنبال منابع جدیدی برای تأمین سرمایه باشید.

در این مقاله توضیح خواهیم داد که چرا برخی شرکت‌ها برای شناسایی و دستیابی به سرمایه دست‌وپا می‌زنند، پیشنهادهایی برای رسیدن به سرمایه موردنیازتان ارائه می‌کنیم و همچنین به منابع سرمایه‌ای جدیدی که پس از شیوع ویروس کرونا ظهور پیدا کرده‌اند نیز اشاره خواهیم کرد.


شناسایی منابع مختلف تامین سرمایه


هنگامی که شما کسب‌وکار فین‌تکی‌تان را شروع می‌کنید (و یا حتی زمانی که به تازگی آن را تأسیس کرده‌اید)، دنیای سرمایه‌گذاری برای شما شبیه به یک جعبه پاندورا است. شما باید در ابتدا چه رویکردی اتخاذ کنید؟ چه تفاوت‌هایی بین افراد دارای ثروت خالص بالا با یک شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر و سایر منابع سرمایه وجود دارد؟

در زیر رایج‌ترین منابع تامین سرمایه ذکر شده است:

خانواده و دوستان: برای بسیاری از بنیان‌گذاران استارت‌آپ‌های فین‌تک، دوستان و اعضای خانواده اولین منبع تامین سرمایه‌ بوده‌اند که سریع‌ترین و آسان‌ترین روش جذب منابع به شمار می‌رود. با این حال باید انتظارات را مدیریت کرد تا در صورتی که وضعیت به خوبی پیش نرفت تاثیرات منفی آن به حداقل برسد. شما باید شرایط را سبک و سنگین کنید و این سؤال را از خود بپرسید: که آیا ارزشش را دارد؟ و یا اگر همه چیز مطابق برنامه پیش نرفت چه؟

افراد دارای ثروت خالص بالا: این‌ها افراد ثروتمندی هستند که بر روی انواع خاصی از کسب‌وکارها سرمایه‌گذاری می‌کنند و معمولاً دارایی‌ها آنها بالغ بر ۱ میلیون پوند است.

سرمایه‌گذاران خطرپذیر یا وی‌سی‌ها: این‌ها معمولاً افراد یا شرکت‌هایی هستند که در ازای گرفتن سهام، مبادرت به سرمایه‌گذاری در یک کسب‌وکار می‌کنند. وی‌سی‌ها معمولاً در مراحل اولیه یک کسب‌وکار سرمایه‌گذاری نمی‌کنند بلکه اغلب زمانی اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند که کسب‌وکار مذکور به معیارهای تجاری مدنظر آنها رسیده باشد. بسته به اندازه معامله، وی‌سی‌ها معمولاً حضور در هیات مدیره کسب‌وکار را نیز به عنوان یکی از شروط خود مطرح می‌کنند.

شتاب‌دهنده‌ها و مراکز رشد: در سال‌های اخیر تعداد شتاب‌دهنده‌ها و مراکز رشد، بسیار بیشتر شده است. این‌ مراکز معمولاً یا سازمان‌هایی مستقلی هستند و یا به یک کسب‌وکار (مثل یک بانک) تعلق دارند. مراکز رشد اقدام به سرمایه‌گذاری در مرحله موسوم به بذر (Seed) یک کسب‌وکار می‌کنند، به توسعه مدل‌های کسب‌وکاری کمک کرده و به ارائه مشاوره در زمینه توسعه محصول می‌پردازند. اغلب مکانی نیز برای فعالیت استارت‌آپ ها فراهم می‌کنند. شتاب‌دهنده‌ها در این فرآیند به دنبال شرکت‌های بیشتری هستند. خدماتشان متمرکز بر برقرار کردن پیوند میان استارت‌آپ‌ها با سرمایه‌گذاران و اینفلوئنسرهاست. نحوه کسب درآمد آن‌ها معمولاً از طریق اخذ سهام (بین ۵/ تا ۵۰ درصد بسته به شرایط) شرکت‌هایی است که به پرورش و بالیدن آنها کمک کرده‌اند. در برخی موارد شما نیازی به فروش سهام خود ندارید بلکه صرفاً راند دوم سرمایه‌گذاری برای شما کفایت می‌کند. «فین‌تک لب اینوویشن»، «لول ۳۹»، «پلوگ اند پلی»، «سیدکمپ»، «تک استارز» و «وای کامبینیتور» از جمله شتاب‌دهنده‌های معروف هستند.

کرادفاندینگ (تأمین سرمایه جمعی): تأمین سرمایه برای یک پروژه از طریق جمع‌آوری مبالغ کم از تعداد زیادی از افراد را تامین سرمایه جمعی می‌گویند. این فرآیند اغلب از طریق اینترنت انجام می‌شود تا از تلاش‌های یک کارآفرین توسط عموم جامعه یا سازمان‌ها حمایت شود. «کیک استارتر»، «فاندینگ سرکل»، «راتستر» و «سیدرز» از پتلفرم های کرادفاندینگ مشهور هستند.

امتیازها و کمک دولت‌های ملی و یا حکومت‌های محلی: یکی از منابع دیگر سرمایه‌گذاری،  کمک دولت‌های ملی و یا حکومت‌های محلی است. برای مثال بانک دولتی «بریتیش بیزنس» اخیراً از طرحی خبر داده که بر اساس آن به کسب‌وکارهایی که به دلیل شیوع ویروس کرونا در معرض آسیب قرار گرفته‌اند، تسهیلاتی ارائه می‌کند.

منابع دیگری نیز برای سرمایه‌گذاری وجود دارند که می‌توان به بررسی آنها نیز پرداخت. پروژه‌هایی همچون «open for business» نیز می‌توانند بینش‌های مفیدی در این زمینه ارائه دهند.


معیارهای سرمایه‌گذاری را مشخص کنید


برای چه به سرمایه‌ نیاز دارید؟ چه مقدار نیاز دارد؟ آیا برای اثبات فناوری و یا مدل کسب‌وکاری خود به سرمایه‌گذاران یک مورد استفاده در یک بازار خاص راه‌اندازی کرده‌اید؟ یا محصولی جدید توسعه داده‌اید؟ و یا فروش خود را تقویت کرده‌اید؟

این موضوع بسیار اهمیت دارد که قبل از رفتن به سراغ سرمایه‌گذاران، بدانید که برای چه چیزی به دنبال سرمایه هستید؟ این اولین سوالی است که آنها از شما خواهند پرسید، پس باید یک پاسخ قانع‌کننده آماده داشته باشید.

هنگامی که مشخص کردید که قرار است چگونه از منابع مالی سرمایه‌گذاران استفاده کنید، ایده خوبی است که یک چکیده یک‌صفحه‌ای (یا بیشتر) آماده کنید که بتوانید با آنان به اشتراک بگذارید. این چکیده باید شامل موارد زیر باشد:

. خلاصه‌ای از کسب‌وکارتان
. مساله ای که شما در حال برطرف کردن آن هستید
. خلاصه‌ای از چشم‌انداز رقابتی در بازار
. چقدر می‌خواهید سرمایه دریافت کنید
. این سرمایه را برای چه منظوری استفاده خواهید کرد
. سرمایه‌گذاران چه بازدهی و مزایایی از سرمایه‌گذاری‌شان خواهند دید

از ابتدا یک ساختار قوی ایجاد کنید.این موضوع اهمیت زیادی دارد که قبل از تماس با سرمایه‌گذاران بالقوه، ساختار و فرایندهای بک‌اند کسب‌وکار خود را ساماندهی کرده تا از همان آغاز پایه و اساس محکمی ایجاد کرده باشید.

در اینجا آیتم‌هایی وجود دارد که شما نیاز دارید برای آن اقداماتی انجام دهید:

اساسنامه: در این سند مقررات مربوط به عملیات شرکت و اهداف آن تعریف می‌شود. اساسنامه همچنین چگونگی انجام وظایف در سازمان از جمله فرآیند انتصاب مدیران و رسیدگی به سوابق مالی را شامل می‌شود. به طور خلاصه اساسنامه ساختار اداری و مدیریتی کسب‌وکار شماست.

توافق‌نامه سهامداران: سند توافقی است بین یک شرکت و سرمایه‌گذاران برای فروختن سهام به سرمایه‌گذاران با یک قیمت ثابت. این کار با ارائه سهام جدید به سرمایه‌گذارانی انجام می‌شود که پس از انجام معامله به عنوان سهامدار شرکت به حساب می‌آیند. به طور خلاصه، این توافق‌نامه‌ای است که قوانین نقل‌وانتقال سهام بین طرف‌های مختلف را تعیین می‌کند.

قرارداد عدم افشای اطلاعات: بسیاری از سرمایه‌گذاران قرارداد عدم افشای اطلاعات را امضا نمی‌کنند؛ زیرا آنها پیچ دک‌های (ارائه معرفی استارت‌آپ به سرمایه‌گذاران) بسیاری را مشاهده می‌کنند و امضای چنین قراردادی می‌تواند برای آنها دردسر ایجاد کند. با این حال مهم است که نمونه‌ای از آن را تهیه کنید.


برنامه‌ای برای ارتباط با منابع هدف ایجاد کنید


حالا که شما در خصوص اینکه چقدر سرمایه نیاز دارید و اینکه این سرمایه را در چه راهی می‌خواهید مصرف کنید به جمع‌بندی رسیده‌اید، قدم بعدی این است که برای ارائه استارت‌آپ خود با یک سرمایه‌گذار مناسب دیدار کنید.

هر یک از سرمایه‌گذاران معیارهای متفاوتی دارند بنابراین اهمیت زیادی دارد که شما سرمایه‌گذاران را به طور کامل بررسی کنید.

برای مثال برخی سرمایه‌گذاران صرفاً بر روی کسب‌وکارهایی سرمایه‌گذاری می‌کنند که به مرحله درآمدزایی و یا به مرحله بلوغ کسب و کاری رسیده‌ باشند. در حالی که برخی دیگر در مرحله بذر یک استارت‌آپ سرمایه‌گذاری می‌کنند تا بتوانند از مزایای مالیاتی طرح SEIC حداکثر استفاده را ببرند.

هیچ چیز ناامیدکننده‌تر از دریافت ایده‌های نامربوط و بی‌هدف برای یک سرمایه‌گذار بالقوه نیست. پس تکلیفتان را درست انجام بدهید.

هنگامی که پروفایل سرمایه‌گذاران ایده‌آل را شناسایی کردید، گام بعدی ایجاد فهرست اهداف و توسعه یک کمپین تبلیغاتی برای پیش بردن این اهداف است. از ابزارهایی نظیر ایمیل، لینکدین، رویدادهای شبکه‌سازی و همچنین معرفی کسب‌وکار خود از طریق ارتباطات متقابل استفاده کنید. این مورد اخیر بسیار مؤثر است.

در شرایط عادی بسیاری از سرمایه‌گذاران دوست دارند قبل از تصمیم نهایی، ملاقاتی حضوری نیز داشته باشند. هر چند این امکان در حال حاضر فراهم نیست اما به جای آن می‌توانید از اسکایپ، زوم و یا تلفن استفاده کنید. بسیاری از سرمایه‌گذاران که به دلیل قرنطینه در خانه مانده‌اند، احتمالاً در حال حاضر اشتیاق بیشتری برای تعامل با انسان‌ها و تماس با آنها داشته باشند، پس از این فرصت خوب استفاده کنید.


همه را با هم تجمیع کنید


دریافت سرمایه اصلاً آسان نیست، اما اگر برنامه روشنی داشته باشید، این فرآیند می‌تواند ساده شود. همانند فرآیند جذب مشتری، اگر همه مواردی که در این مقاله ذکر شد را رعایت کنید می‌توانید یک پیام روشن داشته باشید که مخاطب هدفتان که همان سرمایه‌گذاران هستند را به وجد بیاورید.

علی‌رغم اینکه اکنون به دلیل شیوع ویروس کرونا بسیار سخت است که یک نفر را ملاقات کنید اما می‌توانید با تغییر تاکتیک‌های خود نتایج بالقوه بهتری به دست بیاورید.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا