اقتصاد کلان

جزئیاتی از اقدامات وزارت اقتصاد برای بهبود کسب‌ و کار

وزارت امور اقتصادی و دارایی طی گزارشی مجموعه اقدامات این وزارتخانه برای بهبود محیط کسب‌ و کار را تشریح کرد. 

به گزارش آرمان اقتصادی، وزارت اقتصاد عملکرد خود در حوزه بهبود کسب‌وکار تشریح کرد که طبق آن اعلام شده است بهبود محیط کسب‌وکار یکی از مهم‌ترین و کم هزینه‌ترین راهبردهای تحقق رونق اقتصادی به حساب می‌آید.

بر همین اساس از سال ۱۳۹۴ با احیاء مجدد هیأت مقررات‌زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار و همچنین ایجاد مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب و کار در این وزارتخانه، اقداماتی قابل ملاحظه و ملموس برای بخش خصوصی انجام شده است.

همچنین بخوانید

بر اساس این گزارش، کاهش ۵۰ روزه‌ فرآیند صدور مجوزهای صنفی در فاصله زمانی تیرماه ۱۳۹۸ تا تیرماه ۱۳۹۹ (از ۵۸ روز به ۸ روز)، راه اندازی پنجره واحد فیزیکی شروع کسب و کار در تهران، اصفهان، شیراز، مشهد و تبریز  و کاهش ۶۹ روزه فرآیند شروع کسب و کار (ازهفتاد و دو و نیم روز به سه روز)، اتخاذ تصمیم برای رفع انحصار از مجوزهای سردفتری، کارگزاری بورس، داروخانه و وکالت، با تصویب هیات مقررات زدایی، افزایش سرعت تصمیم گیری برای بهبود محیط کسب‌وکار با برگزاری۱۷ جلسه هیأت مقررات زدایی از آبان ۱۳۹۷ تاکنون (به طور تقریبی برگزاری جلسات از هر دو ماه یک جلسه، به هر ماه یک جلسه افزایش یافته است)، از جمله اقدامات انجام شده در بهبود محیط کسب و کار بوده است.

همچنین از دیگر اقدامات مندرج در این گزارش، به الکترونیکی شدن کامل آن، ارائه الکترونیکی، برخط و بدون مراجعه حضوری خدمات مالیات نقل و انتقال املاک در سراسر کشور (کاهش زمان از میانگین ۳۰ روز به کمتر از ۱ ساعت)، تسهیل در صدور مجوزهای ایجاد گلخانه، آبزی پروری، پرورش دام و طیور و کاهش استعلامات و زمان صدور این مجوزها، تسهیل صدور مجوز پرورش ماهی در دریا (قفس) با کاهش استعلامات (از ۵۷ استعلام به کمتر از ۵ استعلام)، اتخاذ تصمیم برای رفع انحصار از مجوزهای سردفتری، کارگزاری بورس، داروخانه و وکالت، کاهش تعداد عناوین مجوزهای وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی (از ۴۴۴ عنوان مجوز به ۹۶ عنوان مجوز)، صنعت،معدن و تجارت (از ۸۹ عنوان مجوز به ۴۷ عنوان مجوز)، تعاون، کار و رفاه اجتماعی (از ۴۲ عنوان مجوز به ۱۵ عنوان مجوز)، میراث فرهنگی و گردشگری (از ۴۵ عنوان مجوز به ۳۱ عنوان مجوز)، حذف کد اقتصادی و یکسان نمودن کد اقتصادی با شناسه ملی و یا کد ملی اشخاص (حقیقی یا حقوقی)، تنقیح گسترده مقررات دست و پاگیر سازمان امور مالیاتی، تسهیل در دریافت مالیات ۴ درصد علی‌الحساب واردات اشاره شده است.

علاوه بر این، با ایجاد درگاه ملی مجوزهای کسب و کار (G۴B.ir) از تیرماه ۱۳۹۸ تاکنون بیش از ۸۵۰ هزار درخواست صدور مجوز را دریافت و تحویل مراجع صدور آن داده که از این تعداد بیش از ۵۱ درصد آن صادر شده است. همچنین، آمار نشان می‌دهد میانگین پاسخ به شکایات از ۱۰۰ روز به ۷ روز کاهش یافته است (معادل ۹۳ درصد افزایش در سرعت پاسخگویی).

طبق این گزارش، مشاوره‌های ثبت شده درخواستی مردم در حوزه‌های مختلف کسب و کاری بر روی این درگاه نیز (۲۰۲۱ درخواست از تیرماه ۱۳۹۸ تا تیر ماه ۱۳۹۹) که در تیرماه ۱۳۹۸ ظرف ۹۱ روز توسط دستگاه‌های اجرایی پاسخ داده می‌شده، در تیرماه امسال به ۴ روز کاهش یافته است ( معادل ۹۵ درصد افزایش در سرعت پاسخگویی).

در این گزارش تصریح شده است: تاکنون ۱۳۰۵ عنوان مجوز از ۲۶ مرجع اصلی صدور مجوز بر روی این درگاه ثبت شده است؛ ضمن اینکه اطلاعات مجوزهای بیش از ۶۸ هزار رسته صنفی نیز در این درگاه کامل ثبت شده است. در کنار این اقدامات، سرعت عملکرد در بهبود محیط کسب و کار نیز در ۲۰ ماه گذشته نیز به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده است به نحوی که سرعت تصمیم گیری برای بهبود محیط کسب و کار با برگزاری۱۷ جلسه هیأت مقررات زدایی از آبان ۱۳۹۷ تاکنون افزایش یافته است (به طور تقریبی برگزاری جلسات از هر دو ماه یک جلسه، به هر ماه یک جلسه افزایش یافته است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا