انرژی

رسیدن ظرفیت تولید نفت به ۷ میلیون بشکه در روز

احسان اسماعیل، وزیر نفت عراق اعلام کرد عراق رسیدن ظرفیت تولید نفت به هفت میلیون بشکه در روز در مقایسه با پنج میلیون بشکه در روز فعلی و توقف مشعل سوزی و واردات سوخت از ایران تا سال ۲۰۲۵ را هدف گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، وزیر نفت عراق به شبکه تلویزیونی دولتی شبکه رسانه عراق گفت: این کشور در حال افزایش ظرفیت صادرات نفت خود از سطح فعلی بیش از سه میلیون بشکه در روز به شش میلیون بشکه در روز است.

عراق که دومین تولیدکننده بزرگ نفت عضو اوپک است، حدود ۸۰ درصد از همه پروژه های گاز را برای کمک به کاهش مشعل سوزی و توقف واردات از تهران به اجرا گذاشته است.

همچنین بخوانید

وزیر نفت عراق گفت: همه پروژه های گاز به جز “ار رتاوی” که مناقصه آن هنوز برگزار نشده است، در حال حاضر به اجرا گذاشته شده اند.

“ار رتاوی” بزرگترین پروژه گازی عراق خواهد بود که به دلیل کمبود فاینانس به تاخیر افتاده است و در ابتدا ۳۰۰ میلیون فوت مکعب در روز گاز تولید خواهد کرد و در نهایت به ظرفیت تولید یک میلیارد فوت مکعب در روز خواهد رسید که قادر به تولید ۱.۲ گیگاوات برق خواهد بود.

بزرگترین پروژه گازی عراق

در راستای قراردادهای هشت میلیارد دلاری امضا شده در جریان سفر هفته گذشته مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق به واشنگتن، شرکت هانی ول و وزارت نفت عراق توافق کردند توسعه پروژه گاز “ار رتاوی” را پیش ببرند. طبق بیانیه وزارت انرژی آمریکا، این پروژه عراق را قادر خواهد ساخت به جمع آوری، فرآوری و استفاده از منابع گازی خود و تامین تقاضای انرژی داخلی بپردازند.

عراق از سوی آمریکا تحت فشار قرار گرفته تا وابستگی به واردات برق و گاز ایران که برای جبران کمبود برق و مشعل سوزی به آن نیاز دارد را قطع کند. از سوی دیگر پایبندی این کشور به توافق کاهش تولید اوپک پلاس هم باعث شده تولیدش محدود شود.

طبق گزارش بانک جهانی که ۲۱ ژوییه انتشار یافت، پس از روسیه، عراق بیشترین میزان مشعل سوزی را در جهان دارد که در سال ۲۰۱۹ به ۱۸ میلیارد متر مکعب معادل ۶۳۲ میلیارد فوت مکعب رسید.

کمبود برق

وزیر نفت عراق اظهار کرد این کشور قادر است هفت میلیون بشکه در روز نفت و حداکثر پنج میلیارد فوت مکعب در روز گاز تولید کند که ۲۰ گیگاوات برق تولید خواهد کرد. با این حال نیاز عراق به برق تا سال ۲۰۳۰ به ۳۵ گیگاوات می رسد.

اسماعیل گفت: به همین دلیل است که عراق به توسعه انرژی تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی برای جبران کمبود برق کشور نیاز دارد. عراق می تواند گاز را از کشورهای دیگری به جز ایران در قالب LNG وارد کند.

علی علاوی، معاون نخست وزیر عراق هفته گذشته اظهار کرده بود این کشور اگر بتواند قراردادهای چند میلیارد دلاری که با شرکتهای آمریکایی امضا کرده را اجرایی کند و سرمایه گذاری سعودی را جذب کند، خواهد توانست واردات گاز و برق ایران را در سال آینده کاهش دهد.

علی علاوی که وزیر دارایی عراق نیز است، اظهار کرده بود: عراق به دنبال تامین مالی از بانک صادرات واردات و سایر موسسات مالی آمریکا برای کمک به تامین هزینه پروژه “ار رتاوی” است.

عراق همچنین در تلاش است سرمایه گذاریهای سعودی را جذب کرده و شبکه برق خود را از طریق عربستان سعودی و کویت به شبکه برق خلیج فارس متصل کند.

توافق با شورون

وزارت نفت عراق در راستای قراردادهای آمریکایی، با غول نفتی شورون هم قراردادی را امضا کرده و چارچوبی را برای ورود به مذاکرات انحصاری در خصوص قرارداد اکتشاف، توسعه و تولید در استان ذی قار تشریح کرده است.

به گفته وزیر نفت عراق، ذی قار در حال حاضر حدود ۲۰۰ هزار بشکه در روز نفت تولید می کند و اگر بتواند یک میلیون بشکه در روز تولید کند، تولید جدید شامل تولید پالایش و پتروشیمی خواهد شد.

بر اساس گزارش پلاتس، وزیر نفت عراق همچنین گفت: وزارت نفت همچنان سرگرم مذاکره با شرکت اکسون موبیل برای توسعه پروژه یکپارچه جنوب عراق است که دهها میلیارد دلار ارزش دارد و از سال ۲۰۱۵ تحت مذاکره بوده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا