انرژی

افزایش قدرت چانه زنی ترکیه با روسیه و ایران پس از کشف گازی

میتات رنده، سفیر سابق ترکیه اظهار کرد کشف گازی اخیر ترکیه در دریای سیاه موضع آنکارا در قراردادهای گازی آینده با روسیه و ایران را تحکیم خواهد کرد.

به گزارش آرمان اقتصادی، میتات رنده به نشریه حریت دیلی نیوز گفت: از سال آینده ما مذاکرات قرارداد جدید با روسیه برای گاز طبیعی خواهیم داشت. با ایران هم در سال ۲۰۲۵ مذاکره خواهیم کرد. پیش از این هنگامی که توافقنامه های بلندمدت را امضا می کردیم در موضع قدرتمندی نبودیم. مصرف ما به سرعت افزایش پیدا کرده و ما باید آینده مان را تضمین می کردیم. بنابراین پشت میز مذاکره در موضع قدرتمندی نبودیم و طرف مقابل قادر بود شرایطش را به ما تحمیل کند. اما کشف گازی جدید موضع قدرتمندی در مذاکرات آینده به ترکیه خواهد بخشید.

این سفیر سابق ترکیه اظهار کرد: با وجود این که ذخایر گازی کشف شده یک سوم از مصرف گاز طبیعی ترکیه را پوشش می دهد، این حقیقت که اکتشاف گازی انجام شده است، مواضع ترکیه را در مذاکرات قراردادهای انرژی آینده تحکیم می کند.

رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه روز جمعه کشف میدان گازی با ذخایر ۳۲۰ میلیارد متر مکعب در دریای سیاه را اعلام کرد که ممکن است تا سال ۲۰۲۳ راه اندازی شود و اعلام کرد این کشف اولیه تنها بخشی از ذخایر بزرگتری است که در این منطقه وجود دارد.

میتات رنده در پاسخ به این پرسش که آیا کشف اخیر در سیاست خارجی ترکیه انعکاس خواهد یافت یا در سیاست آنکارا در قفقاز تغییری می دهد، گفت: تصور نمی کنم چنین اتفاقی بیافتد.

طبق گزارش ۲۰۱۹ رگولاتور انرژی ترکیه، این کشور در سال میلادی گذشته ۴۵.۲۱ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی وارد کرد که از این میزان، روسیه حدود ۳۳.۶ درصد و ایران ۱۷.۱ درصد را تامین کردند.

بر اساس گزارش حریت دیلی نیوز، این مقام ترکیه ای همچنین گفت: کشف اخیر منبع اقتصادی بسیار مهمی بوده و به ترکیه فرصت تبدیل شدن به یک بازیگر جدی در بخش بالادستی را فراهم کرده است. پیش از این ترکیه در بخشهای پایین دستی و میان دستی فعالیت کرده بود اما اکنون در موقعیتی قرار گرفته که یک کشور تولیدکننده باشد و این موضوع، تحول مهمی است. همچنین این حقیقت که ترکیه به ظرفیت حفاری آبهای عمیق رسیده، تحول قابل توجهی است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا