بانک و بیمهبیمه

تامین امنیت بیمه‌شدگان باید از اولویت‌های بیمه باشد

یک استاد دانشگاه گفت: اگر بیمه دارای مدیریت و برنامه‌ریزی قوی باشد، می‌تواند بسیار مددکار و کارآمد عمل کند.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر، حسن مطیعی لنگرودی کشاورزی را موفق‌ترین بخش اقتصاد کشور در بین سه بخش کشاورزی، صنعت و خدمات دانست و افزود: کشاورزی یک اقتصاد بسیار قوی با توانمندی بسیار بالا و بخشی است که جمعیت کشور از آن تغذیه می‌کند و از کارایی بالایی برخوردار است؛ به طوری که دو بخش دیگر به هیچ وجه قابل مقایسه با آن نیست. بنابراین روستاها به عنوان مراکز کشاورزی موقعیت بسیار توانمندی از نظر اقتصادی برای کشور دارند.
وی درخصوص نقش بیمه‌ها در روستاها نیز گفت: بیمه نوعی سرمایه‌گذاری است و منافع آن به خود شخص بازخواهد گشت و می‌تواند در زمینه‌های مختلف مانند کشاورزی سلامت و غیره باشد. مسئله‌ای که در حال حاضر مطرح است این است که متاسفانه در بسیاری از موارد بیمه‌ها نتوانستند در مناطق روستایی مناسب عمل کنند و در مواقع بحرانی دستگیر کشاورزان باشند. البته اصولا در ایران بیمه‌ها جایگاه مناسبی ندارند و دلیل آن این است که بیمه‌ها درقبال هزینه‌ای که دریافت می‌کنند نمی‌توانند خدمات مناسبی را ارئه دهند.
لنگرودی درخصوص چالش‌ها و محدودیت‌های بیمه‌ها نیز گفت: مسئله مهم در حال حاضر این است که بیمه‌ها نیازمند حمایت و سرمایه‌گذاری بسیار بالا هستند و همچنین امکانات و زیرساخت‌های مناسبی هم می‌طلبد که در کشور ما وجود ندارد.
این استاد دانشگاه ادامه داد: اگربیمه عملکرد مطلوبی داشته باشد بسیار با کارکرد آن موافق هستم، چرا که معتقد هستم بدون بیمه نمی‌توان زندگی کرد، زیرا در تمام دنیا بیمه‌ها تمام مشکلات و مسائل را متقبل می‌شوند. بیمه در راس امور برای امنیت مردم است اما اگر کارایی چندانی نداشته باشد می‌تواند به عاملی دست و پاگیر تبدیل شود.
وی تاکید کرد: مشکلی اصلی این است که تمام سیاستگذاری‌ها ابتدا به مراکزی که دارای اهمیت و تاثیرگذار در علوم سیاسی است پرداخته و به مراکز حاشیه‌ای و روستاها کمتر توجه می‌شود. درصورتی که برای دست یافتن به توسعه منطقه‌ای باید به تمام مراکز اعم از حاشیه‌ای، دور افتاده و شهری به یک میزان نگاه شود. به معنای دیگر باید موقعیتی که برای مراکز شهرها در نظر گرفته می‌شود برای تمام مناطق در نظر گرفته شود. درواقع بیمه روستایی ابتدا باید بتواند آرامش خاطر را برای کشاورزان و روستاییان به وجود آورد و آنها بابت محصولات و دام خود هیچ نگرانی‌ای نداشته باشند.
 لنگرودی با بیان اینکه تامین امنیت بیمه‌شدگان باید از اولویت‌های بیمه باشد، گفت: امنیت کامل به این معناست که اگر کشاورزی محصولات خود را بیمه می‌کند آرامش خاطری در قبال محصولات خود در برابر حوادث طبیعی و غیرطبیعی مانند سیل، زلزه و غیره داشته باشد. چرا که این آرامش خاطر موجب انگیزه بیشتر کشاورزان و روستاییان خواهد شد. بنابراین بیمه می‌تواند بسیار مددکار و کارآمد باشد به شرطی که دارای مدیریت و برنامه‌ریزی قوی باشد.
این استاد دانشگاه درخصوص همایش ” روز روستا ” که توسط صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر برگزار خواهد شد، نیز گفت: اصولا میزان برگزاری این قبیل همایش‌ها در کشور ما بسیار بالا است البته این به معنای عدم آشنایی با مشکلات روستاها و ندانستن راهکارها نیست، چرا که مشکلات روستاها را می‌توان از طریق فعالان و پژوهشگران حوزه روستا مطلع شد، زیرا آنها به مشکلات کشور و روستاها کاملا واقف هستند و می‌توان راهکارها را از تحقیقات و مقالات این دوستان استخراج کرد.

انتهای پیام

همچنین بخوانید

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا