اقتصاد کلان

رونق تولید ناخالص داخلی از طریق بورس امکانپذیر نیست

ایسنا/اردبیل عضو هیأت علمی دانشگاه محقق اردبیلی و استاد اقتصاد این دانشگاه گفت: امکان و انتظار رونق تولید ناخالص داخلی از طریق بورس در اقتصاد ایران امکانپذیر نیست چرا که نوعی سفته بازی در بازار بورس جهت افزایش قیمت سهام شرکت‌ها رخ می‌دهد.

زهرا فتوره چی در گفت و گو با ایسنا با بیان این مطلب افزود: در یک ارزیابی کلی می‌توان گفت که منشأ افزایش شاخص کل قیمت بورس ایران در تزریق افزایش حجم نقدینگی در بازار بورس و تکرار آن نهفته است و در واقع، افزایش قیمت سهام شرکت‌ها مرتبط با سوددهی تولیدات آنها نمی‌باشد.

وی اضافه کرد: در این آشفتگی‌ها و تلاطم بازارهای اقتصاد ایران که به طور عمده نشأت گرفته از ناکارایی سیاست‌های اقتصادی داخلی، تشدید تحریم‌های یکجانبه و چند جانبه اقتصادی ایالت متحده آمریکا و سازمان ملل به همراه همه گیری بیماری کرونا می‌باشد، پیش بینی ترکیدن حباب بازار بورس دور از انتظار نبود. 

همچنین بخوانید

عضو هیأت علمی دانشگاه محقق اردبیلی و استاد اقتصاد این دانشگاه ادامه داد: در ارتباط با سیر نزولی اخیر شاخص کل قیمت بورس تحلیل‌های مختلفی وجود دارد اما از جمله دلایل عمده آن مرتبط با عدم تعادل عرضه و تقاضا بازار سهام به دلیل دخالت‌های دولت می‌باشد.

فتوره چی اظهار کرد: از یک طرف سرمایه گذاران خبره که به سودهای کلانی دست یافتند، تصمیم گرفتند برای ذخیره سود خود به طور موقتی از بازار خارج شوند و از طرف دیگر، سهامداران کم تجربه و خرد به دلیل ترس از دست دادن هرچه بیشتر ارزش سرمایه خود، جهت حفظ ارزش سرمایه شأن تصمیم به خروج از بازار سهام گرفتند به طوری که صف‌های هیجانی طولانی خرید توسط سهامداران کم تجربه به دلیل به صف‌های طولانی فروش توسط همین افراد گردید.

وی ادامه داد: افزایش نااطمینانی مردم به دلیل آگاهی از دخالت و سفته بازی‌های دستوری دولت برای تأمین کسری بودجه خود منجر به خاموش شدن فضای هیجانی بازار بورس برای تازه واردان و سبقت گیری هر چه بیشتر برای خروج آنها گردید طوری که بازار بورس تقاضاکنندگان موقتی خود را به طور دائم و دائمی خود را به طور موقت از دست داده است. 

 عضو هیأت علمی دانشگاه محقق اردبیلی ادامه داد: دستکاری های دولت در عرضه بازار بورس از قبیل افزایش عرضه مرحله دوم سهام عدالت، افزایش عرضه سهام شرکت‌های پالایشی، اعلام افزایش ارزش سهام شناور شرکت‌ها، منتفی شدن عرضه دارا دوم به همراه اصلاحات مرتبط با دو بخشی شدن انجام معاملات بورس، کاهش اعتبارات کارگزاران و همچنین عدم استقبال از طرح گشایش اقتصادی دولت توسط مردم نیز در کاهش شاخص کل قیمت بورس بی تأثیر نیست. 

به گفته فتوره چی، با تداوم سیر نزولی شاخص کل بازار بورس و عدم تبیین راهکارهای مناسب دائمی برای حفظ رونق حقیقی بازار بورس، در آینده نه چندان دور شاهد افزایش قیمت در بازارهای جانشین از قبیل طلا، ارز و غیره خواهیم شد زیرا کاهش قدرت بازار بورس و عدم اصلاحات ساختاری آن منجر به سوق یافتن تقاضاکنندگان موقتی بازار بورس به بازارهای جانشین و تقویت قدرت قیمت بازارهای جانشین طلا، ارز، مسکن، خودرو و غیره خواهد شد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا