امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

تولید موز و آناناس در گلخانه ها انجام می‌شود

یک مقام مسئول با اشاره به تولید موز و آناناس در گلخانه های کشور گفت: شیوع کرونا، صادرات محصولات باغی را تا ۵۰ درصد کاهش داده است.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، محمدعلی مصطفی لو مدیرعامل اتحادیه سراسری اتحادیه‌های باغبانی کشور در نشستی خبری با اشاره به اینکه باید صادرات محصولات باغبانی را از کشور توسعه بخشیم گفت: به عبارتی در حوزه باغبانی باید ریال را به دلار تبدیل کنیم که این ظرفیت نیز در کشور وجود دارد.

وی با اشاره به اختلاف قیمت میوه از تولید تا مصرف گفت: این مسئله ناشی از حضور دلالان و واسطه‌ها در این زمینه است که باعث می‌شود کالا چند مرحله دست به دست شود و همین موجب افزایش چندین برابری نرخ‌ها می‌شود.

این فعال بخش خصوصی تصریح کرد: در حال حاضر مد نظر داریم که تعاونی‌ها و تشکل‌های کشاورزی را ساماندهی کنیم و از باغداران و تعاونی‌های کوچک بخواهیم که به عضویت تعاونی‌های بزرگ‌تر در بیایند تا به این شکل حضور دلالان نیز کاهش پیدا کند. البته این ایده بسیار آرمانی است اما در صورتی که وزیر جهاد کشاورزی، مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی و بخش خصوصی با هم همکاری کنند می‌توانند آن را به نتیجه برسانند.

مصطفی لو ادامه داد: افزایش چند برابری قیمت‌ها در بازار درآمدی برای تولید کنندگان ندارد و مبلغی به جیب آنها نمی‌رود بلکه در این میان تنها واسطه‌ها سود کلانی می‌کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه نحوه برداشت، نگهداری و انتقال محصولات کشاورزی به بازار از جمله مشکلات این حوزه است گفت: سالانه حدود ۳۰ درصد محصولات باغی به دلیل مشکلاتی که در این حوزه‌ها وجود دارد به ضایعات تبدیل می‌شود که رقم بزرگی است و ما باید در این زمینه به بهره برداران آموزش لازم را بدهیم.

مصطفی لو با اشاره به اینکه ۱۲۰ تعاونی تحت نظر اتحادیه باغبانی فعالیت می‌کنند گفت: قرار است که این تعاونی‌ها ساماندهی شود و تعداد آنها به ۲۰۰ عدد برسد.

قیمت نهاده‌های باغی بیش از ۴۰ درصد افزایش یافت

این مقام مسئول با اشاره به باغداران با مشکل افزایش قیمت نهاده‌ها از جمله سم، کود، نهال و ماشین آلات مواجه هستند، گفت: قیمت این نهاده‌ها در سال جاری بیش از ۴۰ درصد رشد کرده و در افزایش قیمت نهایی محصولات مؤثر است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به شیوع بیماری کرونا در جهان و بسته شدن مرزهای صادراتی کشور به این دلیل اشاره کرد و افزود: در پی این مسئله صادرات محصولات باغبانی به کشورهای هدف بین ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش یافت و برخی عدد ۵۰ درصد را نیز در این زمینه عنوان می‌کند.

به گفته مصطفی لو اخیراً شرایط برای صادرات محصولات باغبانی به کشورهای عراق، افغانستان و ترکیه فراهم شده ضمن اینکه محصولات باغبانی ایران دلیل کیفی بودن به کشورهای اروپایی، روسیه و برخی دیگر از کشورهای همسایه صادر می‌شود.

وی درباره اینکه آیا در کشوری مانند روسیه، محصولات ایران توان رقابت با محصولات کشور روسیه را دارند، گفت: چنین توانی در محصولات ایرانی وجود ندارد چرا که در حوزه حمل و نقل، ماشین آلات ما ضعیف است و قیمت‌ها نیز قابل رقابت نیست ضمن اینکه دولت ترکیه کمک‌های جانبی به باغدارانش می‌کند و روند صادراتشان نیز از ما بسیار روان تر است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری اتحادیه‌های باغبانی کشور با اشاره به اینکه مخالف واردات میوه جز برخی میوه‌های گرمسیری که امکان تولیدشان در داخل وجود ندارد، هستیم گفت: باید به این مسئله اشاره کنم که محصولاتی مانند موز و آناناس نیز در حال تولید در گلخانه‌های کشور هستند و تصور می‌کنم طی حدود ۱۰ سال آینده به رشد قابل توجهی در این زمینه برسیم.

مصطفی لو سرانه مصرف میوه را در دنیا به طور متوسط ۸۰ کیلوگرم و در ایران رقمی بین ۱۰۰ تا ۱۱۰ کیلوگرم عنوان کرد وگفت: این سرانه برای کشور ما مطلوب است البته این احتمال نیز وجود دارد که طی یک یا دو سال اخیر به دلیل افزایش قیمت میوه، مصرف سرانه اندکی کاهش یافته باشد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا