امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

تولید شیلات به ۱.۵ میلیون تن می‌رسید/تولید گندم کشور تثبیت شد

وزیر جهاد کشاورزی گفت: کشور در حوزه شیلات عقب‌ماندگی‌های بسیاری داشت و تولید تنها ۳۲ هزار تن بود که امسال پیش‌بینی می‌شود به رقم ۱.۵ میلیون تن برسیم.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از صدا و سیما، کاظم خاوازی، وزیر جهاد کشاورزی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر گفت: مهمترین اقدامات وزارت جهاد کشاورزی از اول اردیبهشت، بیرون کشیدن لایه‌های پنهانی است که بخش کشاورزی، از آن رنج برده است و به همین دلیل، اساسی‌ترین کار ما پی‌ریزی و ریل گذاری این موارد بوده است.

وی افزود: مهم ترین مسئله ما تولید است و تلاش داریم زیرساخت‌های لازم و نهاده‌های لازم و دانش با ضریب خود اتکایی بالا برای همه فعالیت‌ها تامین شود؛ این در حالی است که در اول انقلاب در بخش زراعت ۲۰ میلیون تن محصولات زراعی تولید می‌کردیم که در هفت سال گذشته از ۶۸ تا ۸۳ میلیون تن تولید داشته ایم که پیش بینی می‌کنیم به ۸۸ میلیون تن برسد. تولید دام ما در اول انقلاب ۳.۳ میلیون تن بود که هم اکنون در ۱۶ میلیون تن تثبیت شده است.

به گفته این مقام مسوول در شیلات خیلی عقب بودیم و فقط ۳۲ هزار تن تولید داشتیم که پیش بینی می‌کنیم تا پایان سال به رقم ۱.۵ میلیون تن برسیم. در اغلب محصولات باغی نیازی به افزایش تولید نداریم و برای گندم تولیدمان تثبیت شده و ضریب خودکفایی ما ۱۰۰ است و آنچه وارد می‌شود برای ذخایر استراتژیک است و تولید گندم که در اوایل انقلاب ۴ میلیون تن بود در این هفت سال به ۱۳.۷ میلیون تن رسیده است.

خاوازی اظهار داشت: در بسیاری از گیاهان خودکفا هستیم مثل گوجه و سیب زمینی و … و هیچ مشکلی در داخل کشور نداریم فقط بحث دانه‌های روغنی است که با برنامه ریزی می‌شود دانه‌های روغنی مورد نیاز کشور را تولید کرد. پتانسیل خوبی برای توسعه دانه‌های روغنی در کشور داریم و ما نباید متکی به یک گیاه کلزا باشیم مثلا خوزستان برای توسعه سویا و کنجد بسیار مناسب است. منتها باید در سیاست گذاری، بسته‌های حمایتی برای کشاورزان دیده شود تا برای کشت محصول طبق الگوی کشت دچار تردید نشود، چون کشاورز در گام اول حتما نگاه به سودش می‌کند.

خاوازی گفت: الگوی کشت دو لایه دارد یک لایه اش کاملا فنی است که بر اساس اقلیم و نوع خاک و هوا و منطقه به علاوه فلولوژی گیاه می‌توانیم بگوییم کجا چه محصولی باید کشت شود. لایه مهم‌تر در الگوی کشت سیاست گذاری است یعنی باید به نوعی قیمت گذاری کنیم و بسته‌های حمایتی خود را طراحی کنیم که کشاورزان از الگوی کشت استقبال کنند. روی بسته‌های حمایتی داریم کار می‌کنیم و دولت هم اعلام آمادگی کرده است برای پذیرش آن و بخش اول الگوی کشت را در کشت پاییزه شروع می‌کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه بسته حمایتی را تا دو هفته دیگر تقدیم دولت می‌کنیم که حداقل در بیش بودها فضا را آرام می‌کند که یکباره ۷ میلیون تن گوجه تولید نکنیم، ادامه داد: در کشورهای توسعه یافته چیزی تحت عنوان رابطه مستقیم بین مزرعه و بازار محصول نداریم و بین این‌ها عوامل زیادی هستند که آن را کنترل می‌کنند این زنجیره‌ها کاملا برنامه ریزی شده هستند و با هم شکل می‌گیرند و به همین دلیل سود بین آن‌ها عادلانه توزیع می‌شود و کشاورز در همه مراحل سودش را می‌بیند.

خاوازی ادامه داد: رمز این اتفاق، کشاورزی قراردادی است یعنی بر اساس قرارداد معلوم می‌شود کشاورز برای که کار می‌کند و در این زنجیره هر کس باید ارزش افزوده‌ای به محصول اضافه کند. کل بحث تنظیم بازار و سیاست گذاری آن بر عهده وزارت صمت است، اما ما به نوبه خود داریم تلاش می‌کنیم که نهاده‌های دامی و زراعی و باغی با قیمت مناسب به دست کشاورزان و دامداران برسد و می‌خواهیم کارت‌هایی در اختیار کشاورزانی که محصولات استراتژیک می‌کارند قرار دهیم تا بتوانند با آن نهاده هایشان را به نرخ مناسب تهیه کنند.

بر اساس گفته های این مقام مسوول ۴۵ درصد نهاده‌ها را چند شرکت مشخص تامین می‌کنند که این هم بر می‌گردد به توان مالی آن‌ها وگرنه برای وزارت صمت و جهاد کشاورزی فرقی نمی‌کند که چه کسی ثبت سفارش می‌کند. برای توزیع گوشت با قیمت مناسب برنامه‌ای داریم که بخشی از آن را می‌خواهیم در تهران عملیاتی کنیم و آن بحث عرضه مستقیم است که با راه اندازی باراندازهایی خود دامداران عرضه مستقیم را انجام دهند و در دل این استارت آپ‌های جوان می‌آیند و عرضه درون شهر را به عهده می‌گیرند.

وی درباره تولید و پرورش مرغ لاین ایرانی هم گفت: مرغ لاین ایرانی را مدت‌ها در وزارت جهاد کشاورزی نگهداری کرده بودیم و با کمک همه دستگاه‌ها در پایان خرداد ۱۶ درصد جوجه ریزی‌ها با مرغ لاین انجام گرفت که انشا الله تا فروردین سال آینده، گوشت مرغ لاین ایرانی وارد بازار می شود. 

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا