اقتصاد کلان

جزئیات تورم کالاهای خوراکی+ قیمت

آخرین تحولات تورم و افزایش قیمت در بین کالاهای خوراکی از این حکایت دارد که عمده کالاها همچنان با افزایش قیمت در ماه گذشته همراه بوده و در تعدادی محدود کاهش قیمت ثبت شده است، برنج خارجی و خانواده حبوبات بیشترین افزایش قیمت را داشته‌اند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، تورم در مردادماه هم نشان از رشد هزینه خانوارهای ایرانی داشت شاخص قیمت‌ها نشان داد که هزینه آنها نسبت به مردادماه سال گذشته به طور متوسط بیش از ۳۰ درصد افزایش یافته است، هرچند که تورم سالانه تا حدودی کاهشی شده و به ۲۵.۸ درصد رسیده بود.

این در حالی است که بررسی تغییر قیمت ۲۴ قلم کالای خوراکی مورد مصرف مردم در ماه گذشته نشان می‌دهد که بیشترین افزایش قیمت نسبت به مرداد سال قبل  برای عدس با ۱۳۶ درصد ثبت شده و هر کیلو از این کالا تا بیش از ۲۳ هزار تومان قیمت خورده است. بعد از آن برنج خارجی قرار دارد که افزایش ۱۰۸.۵ درصدی نسبت به مردادماه سال گذشته و رشد ۱۰.۵ درصدی در مقایسه با تیرماه داشته و هر کیلو بیش از ۱۸ هزار تومان فروش رفته است.

همچنین بخوانید

پرتقال دیگر کالایی است که بیشترین افزایش را نسبت به بقیه کالاها دارد و ۶۸ درصد نسبت به مردادماه پارسال و ۴۳.۷ درصد در مقایسه با تیرماه گران شده و هر کیلو به طور متوسط تا مرز ۲۰ هزار تومان فروخته شده است.

در بین کالاهایی که نسبت به تیرماه افزایش قیمت بیشتری داشته است می‌توان به پنیر اشاره کرد که هر کیلو ۱۳ هزار و ۴۰۰ تومان قیمت خورده و رشد ۱۲.۶ درصدی دارد.

اما در بین کالاهای خوراکی برخی اقلام نیز نسبت به پارسال و یا تیرماه کاهش قیمت دارند، از جمله آنها می‌توان از رب‌ گوجه فرنگی را نام برد که ۲۰.۳ درصد نسبت به مردادماه پارسال ارزان شده و هر کیلو ۱۷ هزار و ۴۰۰ تومان قیمت خورده است.

سیب زمینی نیز کاهش ۳۴.۹ درصدی دارد و حدود ۳۹۰۰ تومان فروش رفته است. گوشت گاو و گوساله نیز در مردادماه نسبت به پارسال ۲.۴ درصد ارزان‌تر شده و خانوارها آن را به طور متوسط حدود ۸۷ هزار تومان تهیه کردند.

اما برخی اقلام نسبت به تیرماه کاهش قیمت دارند؛ به طوری که تخم‌مرغ ۱۱ درصد ارزان شده و هر کیلو ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومان فروش رفته است. البته تخم مرغ نسبت به مردادماه سال گذشته با وجود ارزانی اخیر ۴۸ درصد افزایش قیمت دارد.

در مورد سیب درختی نیز با وجود کاهش ۱۰.۱ درصدی قیمت نسبت به تیرماه ۴۴ درصد در مقایسه با پارسال گران شده است. گوجه فرنگی دیگر کالایی است که ۵.۱ درصد کاهش قیمت داشته و  هر کیلو ۳۷۰۰ تومان فروخته شده است ولی همچنان نسبت به سال قبل افزایش ۵.۲ درصدی دارد.

افزایش قیمت‌ها در حالی اتفاق می‌افتد که چندی پیش سازمان‌های مربوطه از جمله بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه در رابطه با دلایل افزایش قیمت کالاها و خدمات در چند ماه ابتدایی امسال مسائلی را مطرح کرده به طوری که سازمان برنامه و بودجه معتقد بود افزایش تورم به دلیل افزایش قیمت ارز اتفاق افتاده است. از سوی دیگر بانک مرکزی گرچه این موضوع را رد نکرد، اما برخی راه‌های تامین منابع برای کسری بودجه از جمله فروش ارز به صندوق توسعه ملی در سال گذشته را به نوعی تاثیرگذار در افزایش تورم و نقدینگی دانسته بود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا