انرژی

عراق خواستار معافیت از توافق کاهش صادرات اوپک شد

وزیر نفت عراق اعلام کرد این کشور به دنبال معافیت از توافق کاهش صادرات نفت اوپک در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۱ است.

به گزارش آرمان اقتصادی، احسان عبدالجبار، وزیر نفت عراق گفت: کشورش در سه ماه آینده به توافق اوپک پایبند خواهد بود و از اکتبر تا دسامبر به کاهش تولید طبق توافق اوپک پلاس ادامه می دهد.

وزارت نفت عراق اعلام کرده که منطقه نیمه خودمختار کردستان بدون مشورت با دولت مرکزی، صادرات نفت خود را حفظ کرده و تغییری نداده است.

همچنین بخوانید

صادرات نفت عراق با اقدام این کشور در کاهش عرضه به منظور بهبود پایبندی به توافق اوپک پلاس، در اوت در مقایسه با ژوییه کاهش پیدا کرد. طبق برآوردهای اولیه سازمان بازاریابی نفت دولتی عراق (سومو)، صادرات نفت عراق در اوت به ۲.۵۹۷ میلیون بشکه در روز بالغ شد که کمتر از ماه پیش از آن بود.

بنا بر آمار وزارت نفت عراق، این کشور در ژوییه ۲.۷۶۳ میلیون بشکه در روز نفت صادر کرده بود.

سومو اعلام کرد صادرات نفت عراق در اوت به ۲.۵۹۷ میلیون بشکه در روز رسید که شامل ۲.۵ میلیون بشکه در روز صادرات از بنادر نفتی جنوبی و ۹۷ هزار بشکه در روز صادرات از میادین نفتی شمال از طریق بندر سیهان ترکیه بود.

میانگین قیمت هر بشکه نفت صادراتی عراق ۴۳ دلار و ۶۹ سنت بوده است و درآمد عراق از صادرات نفت در اوت ۳.۵۱۷ میلیارد دلار بود.

درآمدهای نفتی برای درآمد بودجه عراق اهمیت زیادی دارد اما در ماههای اخیر این کشور از سوی اعضای قدرتمند اوپک که در راس آنها عربستان سعودی قرار دارد، برای بهبود پایبندی به توافق کاهش تولید تحت فشار قرار داشته و نهایتا پایبندی به توافق اوپک پلاس را آغاز کرده است.

عراق قول داده بود در اوت ۴۰۰ هزار بشکه در روز علاوه بر سهمیه اوپک، تولیدش را کاهش دهد تا مازاد تولیدی که در ماههای گذشته داشته است را جبران کند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، عراق از زمان آغاز اجرای توافق کاهش تولید اوپک پلاس در ژانویه سال ۲۰۱۷، کمترین میزان پایبندی به این پیمان را در میان اعضای این گروه داشته است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا