انرژی

جهش حدود ۵ میلیون تنی تولید متانول با بهره برداری از۳ طرح پتروشیمی

 سه پتروشیمی سبلان، دنا و سیراف پس از بهره برداری هرکدام سالانه یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن متانول تولید خواهند کرد، از این رو بیشترین میزان تولید این محصول را در سال های آتی خواهیم داشت.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، داود باقری – مدیرعامل هلدینگ انرژی سپهر اظهارکرد: توسعه و رشد تولید محصولات پتروشیمی به عنوان دو فاکتور نهایی در افق برنامه های کلان کشوری،تصاعدی در چهارچوب ظرفیت‌های بومی و خود باوری است که در شرایط خاص امروز کشور تنها دهلیز روشن رشد تولید و افزایش صادرات خواهد بود.

باقری افزود: در این راستا این هلدینگ انرژی با تکیه بر دانش بومی و باور به مهندسان داخلی در مراحل نهایی تکمیل پتروشیمی سبلان به عنوان پیش قراول پروژه های این هلدینگ قرار دارد. این پروژه با پیشرفت ۹۴ درصدی گام های نهایی عملیاتی خود را بر می دارد و همزمان برنامه ریزی ها برای ورود این شرکت به بازار سرمایه در حال تدوین است تا امکان حضور این شرکت در بورس نیز فراهم شود.

همچنین بخوانید

او با اشاره به بازار فروش متانول گفت: گرچه باتوجه به تحریم های ظالمانه بر علیه جمهوری اسلامی، صادرات با چالش های جدی روبروست اما با توجه به تعامل بسیار مطلوب با کشور چین به عنوان بزرگترین مصرف کننده متانول در جهان، می توان امید داشت این محصول سهم بسزایی از صادرات محصولات پتروشیمی را به خود اختصاص دهد. البته قانع بودن به این مسیر به صورت منفرد قطعا برنامه انرژی سپهر نخواهد بود زیرا قائل به نوآوری و چشم انداز های جدید در این عرصه هستیم. شرکت بازرگانی تجارت بین الملل سکو به عنوان بازوی فروش و بازاریابی این هلدینگ قطعا برنامه های مدونی را در خصوص صادرات پی گیری و پی ریزی خواهد کرد تا هدف غایی هلدینگ که تولید کیفی و عرضه مطلوب است، محقق شود.

بنابر اعلام شرکت ملی صنایع پتروشیمی، باقری گفت: سه پتروشیمی سبلان، دنا و سیراف به عنوان زیر مجموعه های هلدینگ انرژی، پس از بهره برداری هرکدام به صورت مجزا سالانه یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن متانول تولید خواهند کرد که مجموع تولید این سه واحد به ۴ میلیون و ۹۵۰ هزار تن در سال خواهد رسید. از سوی دیگر با وجود شرکت تجارت بین الملل سکو به عنوان بازاریاب و فروشنده بین المللی این محصول می توان در نظر داشت که سهم قابل توجهی از صادرات سال های آتی متانول کشور، به این هلدینگ اختصاص یابد.

وی  افزود: انرژی سپهر در راستای نگرش به صنایع پایین دست متانول و تبدیل آن به زنجیره ارزش به منظور جلوگیری از خام فروشی، دستیابی به خودکفایی ملی، ایجاد اشتغال، جلوگیری از خروج ارز و در نهایت تامین مواد اولیه برای سایر صنایع ، مطالعات جامعی را در چهار فاز پیگیری می کند که فاز اول مطالعات آن به پایان رسیده و به زودی در دستور کار هلدینگ قرار خواهد گرفت و زنجیره فرمالدئید ایجاد خواهد شد.

باقری ادامه داد: امیدواریم با تکمیل این چهار فاز، بیش از ۱.۲ میلیون تن متانول تبدیل به زنجیره ارزش در صنایع پایین دست شود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا