بانکبانک و بیمه

تفویض اختیارات انجام شده به استانها منجربه ارتقا عملکرد شعب میشود

استان اصفهان با دارا بودن صنایع و شرکتهای بزرگی مانند ذوب آهن، مجتمع فولاد مبارکه، پالایشگاه، شرکت پلی‌اکریل اصفهان و واحدهای متعدد سرامیک و کاشی‌سازی و معادن سنگ و سنگ‌بری از جمله قطب های صنعتی است.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از روابط عمومی بانک صنعت و معدن، استان اصفهان به لحاظ دارا بودن صنایع و شرکت های بزرگی همچون ذوب آهن، مجتمع فولاد مبارکه، پالایشگاه، شرکت پلی‌اکریل اصفهان و همچنین واحدهای متعدد سرامیک و کاشی‌سازی و معادن سنگ و سنگ‌بری از جمله قطب های صنعتی کشور محسوب می‌شود. از صنایع دیگر این استان می‌توان به واحدهای تولید ظروف چینی، سرامیک، لوازم خانگی، سیمان، ورق موجدار، خودروسازی، صنایع نظامی، صنایع هواپیماسازی، ساخت لوازم و تأسیسات گازی، صنایع مواد غذایی، فراورده‌های لبنی، ریسندگی، نساجی اشاره نمود.

بر همین اساس روابط عمومی بانک صنعت و معدن در مصاحبه با محمود حقیقت سرشت مدیر استانی و رئیس شعبه اصفهان در خصوص راهکارهای استفاده از ظرفیت های صنعتی و معدنی استان و بهره برداری از فرصت ها و مزیت های اقتصادی آن، روند اجرای طرح های تولیدی این استان و همچنین روش های بهبود عملکرد این شعبه به گفتگو نشسته است که مشروح آن در ادامه می آید؛

۱- در راستای تحقق شعار سال(جهش تولید) چه برنامه هایی دارید؟
طبق فرمایشات مقام معظم رهبری که فرمودند: امسال سال جهش تولید است و کسانی که دست اندرکار هستند جوری عمل کنند که تولید انشالله جهش پیدا کند، توجه به جهش تولید یک وظیفه همگانی است.
با عنایت به اینکه تحقق شعار سال (جهش تولید ) نیازمند خرد جمعی بوده و لازم است همه عوامل در این خصوص بسیج شده و مشارکت همگانی داشته باشیم، برنامه های ذیل در این مدیریت در دست انجام و پیگیری است:
الف) بررسی راهکارهای جدید در جهت افزایش منابع مالی استان به منظور اعطای تسهیلات به واحد های صنعتی
 ب) انجام هماهنگی های لازم جهت برخورداری بیشتر شعب استان از ظرفیت نهادهای پشتیبان در زمینه تهیه گزارش طرح و نیز نظارت بر اجرای طرح ها به منظور تسریع در امور بررسی و اجرای طرح ها
ج) افزایش سرعت و کیفیت و کاهش هزینه ها در اعطای تسهیلات و ارائه خدمات از طریق افزایش ضریب پوشش فناوری اطلاعات (بانکداری شرکتی و بانکداری دیجیتال)
د)برنامه ریزی و پیگیری آموزش تئوری و عملی کارشناسان جهت افزایش مهارت آنها
ه ) بررسی و پیگیری اصلاح تعدادی از فرایندها و دستور العمل های جاری در حوزه تسهیلات و اعتبارات جهت تسریع در امور
و)بررسی مشکلات و تعامل و همکاری حداکثری با واحد های صنعتی، با استفاده از تمام ظرفیت های قانونی جهت افزایش راندمان واحد های صنعتی
ز)تسهیل امور در بستر اعتماد سازی و اعتبار مشتریان خوش حساب

۲- مهمترین برنامه شعبه در سال ۹۹ چیست؟
• کاهش NPL و افزایش وصول مطالبات شعب استان با بهره مندی حداکثری از ظرفیت نیروی انسانی و وکلای بانک و استفاده از قوانینی همچون قانون تسهیل بدهی بدهکاران و همچنین تأکید بر افزایش دقت در بررسی اهلیت متقاضیان و توجیه پذیری طرح ها به منظور عدم جذب مشتریان بدحساب به بانک به ترتیبی که مطالبات غیر جاری استان نسبت به پایان سال ۱۳۹۸ کاهش ۱۰ درصدی داشته باشد .
• تلاش در جهت افزایش درآمدهای کارمزدی استان با جذب مشتریان جدید در زمینه اعتبارات اسنادی ، ضمانت نامه و حوالجات ارزی به طوری که درآمد های کارمزدی شعبه افزایش حداقل ۱۰۰ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۸ داشته باشد .
• جدیت مضاعف در جذب منابع با رایزنی با مسئولین ارشد استان جهت ترغیب تولید کنندگان بزرگ استان به افتتاح حساب و انتقال بخشی از منابع خود به این بانک به نحوی که متوسط و مانده سپرده های استان رشد حداقل ۱۰۰ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۸ داشته باشد .

۳- مهمترین اقدامات انجام شده در سال ۹۸ چه بوده است و چه میزان درتحقق برنامه های سال گذشته موفق بوده اید و دلایل موفقیتتان چه بوده است ؟
از مهمترین اقدامات این استان در سال ۹۸ افزایش درآمد های کارمزدی استان بوده به نحوی که نسبت به سال گذشته کارمزدهای دریافتی استان حدود ۲۰ درصد رشد داشته است . شایان ذکر است که در سال ۹۸ این استان نسبت به تحقق ۱۰۰درصدی برنامه عملیاتی ابلاغی از ستاد بانک در زمینه ریسک مطالباتی و مطالبات غیر جاری و همچنین تحقق ۹۰ درصدی برنامه جذب منابع و تحقق ۸۰ درصدی تحقق برنامه درآمدهای کارمزدی اقدام نموده است . دلیل موفقیت این مدیریت در تحقق برنامه سال ۹۸ کنترل و پیگیری مستمر و تلاش همکاران زیر مجموعه در جهت تحقق اهداف بانک بوده است .

۴- با توجه به مشکلات ناشی از تحریم های ظالمانه و شیوع ویروس کرونا چه اقداماتی و راهکاری برای حمایت از تولیدکنندگان استان خود دارید؟
تحریم های ظالمانه موانع متعددی برای واحد های تولیدی به همراه داشته و تلاش مضاعف پرسنل در جهت افزایش همکاری ها و تسهیل امور صنعتگران بوده است. به طوریکه درخواست های این مشتریان به صورت ویژه مورد رسیدگی قرار گرفته و مواردی که با دستور العمل ها ی جاری امکان پاسخگویی وجود نداشت، حتی الامکان از طریق اخذ مصوبه خاص از طریق کمیته ویژه ارزی و یا کمیته های اعتباری ستاد بانک درخواست مزبور مورد اجابت واقع گردیده است.
همچنین این بانک نسبت به شناسایی مشتریان خود که بر اثر شیوع ویروس کرونا دچار مشکل شده اند اقدام و با تأمین منابع مالی شرکت های مزبور از طریق اعطای تسهیلات سرمایه در گردش در کوتاه ترین زمان ممکن سعی در حفظ واحد تولیدی و اشتغال استان نموده و در صورت نیاز نیز اقدام به تقسیط بدهی مشتریان آسیب دیده از مشکلات مزبور نموده است . شایان ذکر است که این بانک با اعطای تسهیلات به واحدهای تولیدکننده ماسک و مواد ضد عفونی در استان نقش شایانی در رفع بحران ایجاد شده بر اثر کمبود مواد مزبور در استان داشته است .

۵- پس از تدوین سیاستهای اعتباری و راهبردی بانک در سال ۹۹، برای اجرای مؤثر سیاست ها و به منظور ایجاد هم افزایی و چابک سازی سازمان، چه اقداماتی را مؤثر می دانید؟
در راستای اجرای مؤثر سیاست های بانک و به منظور ایجاد هم افزایی و چابک سازی سازمان این مدیریت اقدام به انجام موراد ذیل نموده است :
• برگزاری جلسات هماهنگی با کلیه همکاران
• منظور نمودن سیاستهای عملیاتی در دستورالعمل ها و برنامه های عملیاتی بانک توسط ستاد بانک
• بررسی و کنترل میزان تحقق برنامه عملیاتی به صورت دوره های حداکثر ۳ ماهه

۶- برای اجرای حاکمیت شرکتی و بانکداری دیجیتال چه اقداماتی در شعبه تحت مدیریت شما صورت گرفته است؟
یکی از مهمترین اقدام صورت گرفته توسط شعبه اصفهان در راستای راه اندازی بانکداری دیجیتال، پیگیری استقرار سامانه پرگار مابین شرکت فولاد مبارکه اصفهان و بانک صنعت و معدن و همچنین پیگیری اصلاح دستور العمل گشایش اعتبار اسنادی داخلی می باشد. با برقراری این سامانه امکان تبادل کلیه نامه ها و پیامها و اسناد و مدارک پیوست، ابلاغ دیجیتالی اعتبارات اسنادی و معامله اسناد به صورت الکترونیکی فراهم گردیده است که این خدمت ارزنده به نوبه خود دارای مزایای مختلفی برای بانک و شرکت فولاد مبارکه همچون حذف پرینت کاغذی اسناد و نامه‌ها و متعاقب آن حفظ محیط زیست و کاهش مصرف منابع طبیعی ، کاهش تردد کارکنان محترم شرکت به شعب بانک جهت معامله اسناد و عمل به پروتکل های بهداشتی در ارتباط با جلوگیری از انتشار ویروس کرونا، افزایش سرعت در خدمت رسانی به متقاضیان به همراه داشته است . از دیگر اقدامات انجام گرفته در راستای اجرای حاکمیت شرکتی و بانکداری دیجیتال توسط شعبه اصفهان ارائه پیشنهاد درخصوص بهینه سازی فرایند پرداخت تسهیلات از محل حد اعتباری و راه اندازی ثبت درخواست اینترنتی بوده که فاز اول این پروژه در مرحله پیاده سازی و تست می باشد. همچنین تست اولیه ارسال ساتنا از طریق سامانه نت وی با همکاری احدی از مشتریان این شعبه و مذاکرات اولیه با دو شرکت دانش بنیان درخصوص مکانیزه کردن برخی فرآیندهای دستی بانک بوده است.

۷- از چه روشهایی برای جذب منابع بیشتر در استان استفاده می کنید؟
• ترغیب پرسنل به حسن رفتار با مشتریان و تکریم ارباب رجوع و پاسخگویی دقیق و سریع به درخواست های آنها
• رایزنی و تعامل با مدیران ارشد استان و بانک در جهت جذب مشتریان بزرگ استان

۸- طی یکسال گذشته به چند طرح صنعتی و به چه میزان تسهیلات پرداخت کرده اید؟
در سال ۱۳۹۸ شعب تحت مدیریت این استان با عنایت به تأکید فراوان در حمایت از تولید همراه با دقت در اعطای تسهیلات به مشتریان با ریسک پایین در جهت کنترل NPL استان اقدام به اعطای تسهیلات سرمایه در گردش و ثابت ریالی و ارزی به تعداد ۱۱۶ واحد صنعتی و به مبلغ ۱۴.۹۹۵ میلیارد ریال نموده است .

۹- در این مدت چند طرح صنعتی با تسهیلات بانک در استان به بهره برداری رسیده و به چه میزان اشتغال ایجاد کرده است؟
از سال ۱۳۹۲ با شروع دولت یازدهم تعداد ۵۷ واحد صنعتی با مبلغ ۳۳.۴۲۷ میلیارد ریال تسهیلات بانک صنعت و معدن و سرمایه گذاری بالغ بر ۴۷.۵۲۹ میلیارد ریال در استان اصفهان به بهره برداری رسیده است که با بهره برداری طرح های مزبور تعداد ۳۴۶۰ نفر اشتغال جدید در استان اصفهان ایجاد شده است .

۱۰- چه تعداد واحد صنعتی با تسهیلات بانک در استان در حال اجرا است، چه مقدار پیشرفت داشته است و با بهره برداری از آنها چه مقدار شغل ایجاد شده است؟
در حال حاضر تعداد ۱۵ طرح صنعتی با مبلغ ۴۴ هزار میلیارد ریال تسهیلات این بانک و با سرمایه گذاری بالغ بر ۵۹ هزار میلیارد ریال در استان اصفهان در حال اجرا می باشد که پیش بینی می گردد با بهره برداری از طرحهای مزبور اشتغالی بالغ بر ۱۱۳۲ نفر در استان اصفهان ایجاد شود .شایان ذکر است که تعداد ۹ طرح صنعتی در استان نیز با تسهیلاتی بالغ بر۲۸۵۰ میلیارد ریال در حال حاضر در شعب استان در مرحله بررسی و تصویب و یا انعقاد قرارداد می باشند.

۱۱- وضعیت استان از نظر توسعه صنعتی چگونه است و شما چه پتانسیل هایی را برای توسعه صنعتی و اقتصادی استان می شناسید؟
استان اصفهان با ۹.۵۲۲ واحد صنعتی فعال با حدود ۲۵۰ هزار نفر اشتغال و در اختیار داشتن سهم ۱۵ درصدی از ارزش افزوده صنعت کشور ، بزرگ ترین قطب صنعتی کشور به شمار می رود .
این استان با برخورداری از حدود ۷۰۰ معدن فعال ، رتبه اول تعداد معادن فعال با بیش از ۱۰ هزار نفر اشتغال را در این بخش به خود اختصاص داده است . مهمترین رتبه معدنی استان تولید سنگ های تزئینی می باشد که رتبه اول کشوری را دارا است . اصفهان به عنوان قطب فولاد کشور ۷۰ درصد از کل فولاد کشور را تولید می نماید . تولید ۴۵ درصد محصولات نساجی ، ۲۱ درصد فراورده های نفتی و حدود ۴۰ درصد کانی غیر فلزی کشور در این استان صورت می پذیرد.
استقرار صنایع بزرگ و مادر که تامین کننده نیاز بسیاری از صنایع کشور می باشد همانند فولاد مبارکه ، ذوب آهن ، پلی اکریل ، DMT ، LABو … و استقرار ۸۰ شهرک صنعتی که صدها واحد را در خود جای داده جایگاه استراتژیک استان در تحقق اهداف صنعتی کشور را تقویت نموده است .

۱۲- برای وصول مطالبات چه برنامه و راهکاری دارید؟
یکی از همکاران قدیمی ما مرحوم شهید ثالث همیشه تأکید داشتند، بهترین نظارت در بررسی صورت می گیرد
فرآیند وصول مطالبات فی نفسه از شروع پذیرش و بررسی دقیق طرح و اهلیت سنجی و اعتبار سنجی دقیق متقاضیان صورت می پذیرد که در راستای اجرای سیاستها و رهنمودهای مدیران ارشد بانک این مهم طی چند سال گذشته، محور سیاست های اعتباری این استان قرار داشته به گونه ای که در پذیرش طرح های معرفی شده از منابع رونق تولید و تبصره ۱۸ موضوع وصول مطالبات به عنوان یکی از رکن های اصلی پذیرش مدنظر قرار داشته است.
در خصوص مطالبات غیرجاری قبل از هر اقدامی آسیب شناسی، عارضه یابی در مورد هر طرح و همچنین رفتارشناسی متقاضی، منجر به اتخاذ راهکارهای متفاوت و صحیح جهت وصول مطالبات می باشد به گونه ای که در صورتی که عدم بازپرداخت تسهیلات ناشی از کمبود سرمایه در گردش و فعالیت زیر نقطه سر به سر باشد نیاز به تأمین سرمایه در گردش توام با تحکیم وثائق می باشد و در صورتی که از نظر رفتار شناسی متقاضی علیرغم داشتن درآمد مکفی، تمایل به بازپرداخت اقساط نداشته باشد اعمال راهکارهای قانونی از جمله اخطار و صدور اجرائیه منجر به وصول مطالبات می‌گردد و در صورتی که عدم بازپرداخت ناشی از شرایط بازار و … باشد بهترین راهکار تعامل با متقاضی و استفاده حداکثری از مساعدت های قانونی از جمله تقسیط مجدد، بخشودگی جرائم و … می‌باشد.

۱۳- چه برنامه هایی برای ارائه خدمات هر چه بهتر به مشتریان دارید؟برای افزایش کارمزدها چه راهکارهایی دارید؟
بهره گیری از توان تخصصی جهت پیاده سازی فرآیند های مدیریت ارتباط با مشتری (مشتری مداری)، ایجاد و توسعه جایگاه بانکداری شرکتی در بانک، استفاده از فناوری برتر و بهره گیری از سیستمهای الکترونیکی سریع و دقیق، افزایش گستره خدمات با رویکرد حذف فاصله با مشتریان، سرمایه گذاری در طرح های سودآور، افزایش کیفیت و تنوع خدمات، بازاریابی مستمر ، اعطای تسهیلات و خدمات ویژه ارزی خدمات بیمه ، ارتقای دانش کارکنان، همدلی و همبستگی بین کارکنان و مشتریان، حفظ نیروی انسانی برتر و … از جمله راهکارهای عملیاتی مفید و مؤثری است در ارائه خدمات بهتر به مشتریان پیشنهاد می گردد.
این استان در راستای افزایش درآمدهای کارمزدی استان تلاش نموده حتی المقدور جهت مشتریان درخواست کننده تسهیلات بسته ای شامل تسهیلات، اعتبارات اسنادی ریالی و ارزی ، ضمانت نامه های ریالی و حواله های ارزی به کمیته های اعتباری ذیربط پیشنهاد نماید .

۱۴- با توجه به افزایش سطح اختیارات شعب، تعامل شما با ستاد بانک چگونه است و چه انتظاری از ستاد دارید؟
با توجه به اعتماد مدیران ارشد بانک به شعب بانک بویژه شعب استان اصفهان و افزایش حدود اختیارات استان بخش اعظمی از درخواست مشتریان مستقیما از طریق کمیته های شعب و مدیریت استان قابل تصمیم گیری بوده است لیکن با توجه به چارت سازمانی جدید تعاملات سازنده ای بین شعب استان و ستاد بانک در مواردی همچون تهیه گزارشات توجیهی ، تنظیم قرارداد ، نظارت بر اجرای طرح و … صورت می پذیرد .
تفویض اختیارات انجام شده به استانها منجر به ارتقاء عملکرد شعب می شود و اثر بسیار زیادی در تسهیل انجام امور مشتریان و جلب رضایت آنان دارد.

۱۵- تعامل شما با مقامات ارشد استانی نظیر(استانداری، وزارت اموراقتصادی و دارائی و وزارت صنعت، معدن و تجارت) چگونه است؟
این مدیریت همواره سعی نموده که تعامل خوب و سازنده ای با مقامات استان برقرار نموده تا امکان استفاده از توان مدیریتی مقامات مزبور جهت رفع مشکلات بانک و همچنین جذب مشتریان بزرگ به بانک فراهم گردد.
شایان ذکر است که استاندار محترم استان اصفهان نیز در سال جاری از پرسنل شعب استان که موجبات تحقق اهداف و برنامه های دولت تدبیر وامید و توسعه همه جانبه استان را فراهم نموده اند تقدیر نمودند .

۱۶- به نظر شما نقش نیروی انسانی کارآمد در موفقیت و برتری شعب چیست؟ برنامه شما برای افزایش سطح مهارت و دانش کارکنان مجموعه خود و فرآیند جانشین پروری چیست؟
تعیین کننده ترین عامل در میان عوامل موفقیت سازمان، نیروهای انسانی مستقر در شعب و نیروهای پشتیبانی در ستاد است . در جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان موجود بانک، نحوه برخورد و عملکرد نیروی انسانی نقش بسزایی داشته تا حدی که می تواند نقاط ضعف سایر عوامل را نیز پوشش دهد ، بطوریکه بسیاری از مشتریان خوب بانک بدلیل وجود نیروی انسانی کارآزموده، جذب بانک شده و به مشتریان وفادار و دائمی بانک تبدیل می گردند . لذا با توجه به این موضوع و با عنایت به اینکه موفقیت سازمانها تا حد زیادی به روحیات، تلاش، انگیزش و رضایت منابع انسانی آنها بستگی دارد، نیروی انسانی برای ارائه رفتار مطلوب و موردپسند در راستای اهداف سازمان، باید انگیزه داشته باشد و این امر تحقق نمی‌یابد مگر ازطریق شناسایی چراهای رفتاری یا علل تمایل و دلایل انگیزه و رضایت کارکنان، به منظور هدایت رفتار آنها به سوی تحصیل اهداف‌سازمانی واستفاده ‌بهنگام از آنها توسط مدیران‌ لایق وشایسته و ایجاد رضایت شغلی، علاقه و وفاداری به سازمان و بالندگی در آنان منوط به ایجاد محیط مناسبی است که مدیران ‌متولی و مسئول‌آن هستند.
این استان در راستای افزایش سطح مهارت و دانش کارکنان مجموعه خود و فرآیند جانشین پروری، از ظرفیتهای آموزشی ستاد بانک استفاده نموده و مکرراً نسبت به جابجایی پرسنل در شعبه به منظور افزایش مهارت های همکاران در کلیه قسمتهای بانک نموده است .

۱۷- روشهای شما برای استفاده از ایده ها و پیشنهادات همکارانتان در جهت بهبود فعالیتهای شعبه چیست؟
این مدیریت به صورت دوره ای اقدام به برگزاری جلساتی با پرسنل استان در جهت اخذ راهکارهای همکاران جهت رفع مشکلات و اخذ پیشنهادات به منظور بهبود دستور العمل ها نموده است. همچنین در جلسات مزبور، عملکرد استان برای تمامی پرسنل شرح داده شده و سعی در یافتن راهکارهایی به منظور بهبود عملکرد استان داشته ایم.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا