انرژی

استفاده از پساب برای فضای سبز مانند ساختن یک سد مجازی است

وزیر نیرو گفت: اتفاق خوبی که در جهت استفاده از پساب فاضلاب تصفیه شده برای آبیاری فضای سبز افتاده، مانند ساختن یک سد مجازی است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، رضا اردکانیان امروز در آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری میان وزارت نیرو و شهرداری تهران اظهار کرد: همانطور که با مدیریت مصرف در بخش برق در یکی دو سال اخیر موفق به احداث دست‌کم یک نیروگاه مجازی با ظرفیت ۳ تا ۴ هزار مگاوات در سال شدیم.

وی با اشاره به تفاهم‌نامه مزبور گفت: این کاری ارزشمند و خوب است ولی دیرهنگام انجام شد. با توجه به ظرفیت موجود در وزارت نیرو و مدیریت شهر تهران اعم از شورا و شهرداری به لحاظ تجربه و تخصص و آشنایی با این عرصه کار و حضور مدیران ارشد و آشنا با آن، هموطنان ما در تهران زودتر از اینها می‌بایست از فایده و مزیت چنین ترکیب مدیریتی بهره‌مند می‌شدند.

همچنین بخوانید

وی با بیان اینکه بزرگترین مسوولیت و ضرورت پاسخگویی ما در قبال مجال و فرصت در اختیارمان است، قطعا مدیران و وزرای بعدی و همه عرصه‌ها با امتیازهای بیشتری خواهند بود، افزود: این‌ها هر چه داشته باشند از یک چیز محروم هستند و آن فرصت و مجالی است که امروز در اختیار ماست، همانطور که ما از فرصت در اختیار پیشینیانمان محروم هستیم.

وی ادامه داد: وضعیت مطلوب برای مدیریت شهری ما این است که مانند مناطق توسعه‌یافته دنیا البته به شرط فراهم شدن زمینه‌ها و اقتضاهای آن،   مدیریت آب و برق هم به عهده مدیریت شهر باشد.

وی با بیان اینکه ما اکنون نمی‌توانیم با یک تصمیم وارد این عرصه شویم ولی قطعا می‌توانیم در مسیر این مطلوبیت حرکت و باید سهم خود را برای آن طراحی و از فرصت موجود استفاده کنیم، افزود: سم توسعه یافتگی در کشور ما و کشورهای مشابه ما بخشی‌نگری است. هر چقدر از این خصلت بد فاصله بگیریم که برگرفته از ساختارهای موجود است، بیش از آنکه به آدم‌ها و دولت‌ها ربط داشته باشد، به همان نسبت می‌توانیم به این توسعه یافتگی نزدیک شویم.

اردکانیان گفت: تمرکزگرایی و بخشی‌نگری دو آفت جدی توسعه ماست وقتی که آن را مطلوب مردم برای شکل دادن امروز و فردای خودشان می‌دانیم.

وی ادامه داد: ما در وزارت نیرو سعی کردیم در عرصه آب در این مسیر کارهایی را انجام دهیم؛ یکپارچه‌سازی شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی گامی  در این راستا بود و گام‌های بعدی اجرای پروژه‌هایی نظیر آنچه که امروز شاهد آن هستیم، خواهد بود.

وی میزان آب قابل صرفه‌جویی با استفاده از پساب برای آبیاری فضای سبز شهر تهران را معادل ساخت یک سد جدید عنوان کرد و گفت: امید است در فرصت باقی‌مانده ساز و کار ماندگاری را برای همکاری نزدیک‌تر شهرداری تهران و بخش‌های آب و برق وزارت نیرو سامان دهیم و آن را نهادینه کنیم به نحوی که در سال آتی و سال‌های بعد هم بتوانند این مسیر را به شکل مناسب دنبال کنند.

 وی با اشاره به مدیریت مصرف در بخش برق گفت: این کار را قطعا در بخش آب هم بنا به ضرورت بیشتری که دارد با کمک هم پیش ببریم و با توجه به نقش الگویی و مدلی که تهران برای شهرهای بزرگ کشور و همه شهرها دارد اهمیت این کار دو چندان است.

فضای سبز شهر تهران حدود ۱۸۰ میلیون متر مکعب آب مصرف می‌کند

همچنین قاسم تقی‌زاده خامسی معاون آب و آبفای وزیر نیرو گفت: هم‌اینک فضای سبز شهر تهران حدود ۱۸۰ میلیون متر مکعب آب مصرف می‌کند که ۹۰ درصد آن از محل ۴۰۰ حلقه چاهی است که در اختیار شهرداری تهران است.

وی با بیان اینکه این تفاهم‌نامه بخشی از سند سازگاری با کم آبی است که برای همه استان‌ها تهیه که در آن منابع و مصارف آب و فاضلاب در بخش‌های مختلف کشاورزی، صنعت، فضای سبز و آب آشامیدنی مشخص می‌شود، گفت: این سند پس از تصویب در کارگروه به امضای مشترک دو معاون رئیس جمهوری و ۵ وزیر کابینه خواهد رسید.

معاون آب و آبفای وزیر نیرو افزود: برای آبیاری فضای سبز شهر تهران حدودا کمتر از چهار درصد از پساب استفاده می‌شود که حدود ۷ میلیون متر مکعب است و اگر این گونه پیش می‌رفتیم و این تفاهم‌نامه صورت نمی‌گرفت در افق ۱۴۱۰ باید ۲۱۸ میلیون متر مکعب از محل منابع آبهای زیرزمینی شهر تهران برای آبیاری فضای سبز استفاده می‌شد.

وی همچنین از پیشرفت فیزیکی حدود ۶۸ درصدی طرح جامع جمع‌آوری فاضلاب شهر تهران خبر داد و گفت: این طرح در زمان حاضر حدود ۲۵۰ میلیون متر مکعب در سال خروجی پساب دارد که با بهره‌برداری تصفیه‌خانه “فیروزبهرام” در سال جاری، پساب خروجی شهر تهران حدودا به ۴۵۰ میلیون متر مکعب خواهد رسید.

وی گفت: این بخشی از ۷۷۸ میلیون متر مکعب پساب خروجی نهایی در سال ۱۴۱۰ شهر تهران است.

وی میزان آب مصرفی برای فضای سبز شهر تهران را معاون ظرفیت دریاچه سد کرج عنوان کرد و گفت: به این معنا که یکی از سدهای پنجگانه شهر تهران را باید برای آبیاری فضای سبز شهر تهران می‌دادیم.

وی با یادآوری روند پیگیری‌ها در این باره بین شهرداری تهران و وزارت نیرو اظهار داشت: با امضای این تفاهم‌نامه، چهار درصدی که هم‌اینک از محل پساب برای آبیاری فضای سبز شهر تهران استفاده می‌شود به ۶۰ درصد افزایش خواهد یافت.

تقی‌زاده خامسی گفت: شاه‌بیت این تفاهم‌نامه حفظ منابع آب‌های زیرزمینی و استفاده از پساب، مانند دیگر نقاط جهان است و به جای ۲۱۸ میلیون متر مکعب در افق ۱۴۰۰ فقط ۸۰ میلیون برداشت می‌شود که این هم قابل کاهش است.

وی همچنین از بهره‌برداری سامانه بزرگ آبرسانی از کرج به تصفیه خانه ششم در آینده نزدیک خبر داد که شامل ۳۵ کیلومتر تونل و یک تصفیه خانه ۱۵ متر مکعبی است.

وی گفت: این نویدی برای اهالی منطقه ۲۲ تهران است که واقعا مشکل دارند و در قسمت ۶۸ درصد پیشرفت فیزیکی طرح جامع هم عمده عقب ماندگی شهر تهران در منطقه ۲۲ است.

آبیاری فضای سبز تهران با پسآب تصفیه شده

تفاهم‌نامه همکاری وزارت نیرو و شهرداری تهران امضا شد که بر اساس آن از این پس فضای سبز پایتخت از این پس با پسآب تصفیه شده در تصفیه‌خانه‌های فاضلاب این شهر آبیاری خواهد شد.

بر اساس این تفاهمنامه همکاری میزان استفاده از منابع آبهای زیرزمینی برای آبیاری فضای سبز در تهران تا سال ۱۴۱۰ به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده و منبع اصلی تأمین آبیاری تهران پساب تصفیه خانه ها خواهد بود.

این تفاهمنامه در راستای اجرای مفاد ماده ۲۲ قانون هوای پاک و تقویت همکاری و تعاملات بین بخشی و به منظور تأمین آب خام مورد نیاز آبیاری فضاهای سبز و بوستان‌های شهر تهران که در ارتقای کیفیت محیط زیست شهری است، به امضا رسید.

صیانت از منابع آب‌های زیرزمینی و آب آشامیدنی در مقابل جایگزین کردن روان آب‌ها، آبهای سطحی و پساب تصفیه شده فاضلاب شهری برای آبیاری عرصه‌ها و فضاهای سبز در شهر تهران به عنوان راهکاری منطقی و عملی برای حفظ ذخایر ارزشمند آبهای زیرزمینی و مقابله با مخاطرات ناشی از کاهش بارندگی و نزولات آسمانی در شهر تهران از دیگر اهداف تفاهمنامه‌ای است که امروز میان شهرداری تهران و وزارت نیرو به امضا رسید.

موضوع اصلی این تفاهمنامه تقویت تعاملات بین بخشی، همکاری‌های دوجانبه و هم افزایی لازم با هدف رفع مشکلات و استفاده از ظرفیت‌های موجود بین دو مجموعه وزارت نیرو و شهرداری تهران برای ارائه خدمات رسانی مطلوب به شهروندان در زمینه تأمین آب فضای سبز شهر تهران از منابع آبی و پساب طبق مدل پیشنهادی و مدیریت سیلاب شهری است. به این ترتیب این تفاهمنامه دو طرف را بر اساس برنامه تنظیم شده در راستای نگهداشت و توسعه فضای سبز شهر تهران تا افق ۱۴۱۰ در بخش‌های مختلف ملزم می‌کند.

همچنین، برنامه توسعه پیشنهادی فضای سبز شهر تهران؛ فضاهای سبز شهر تهران، منابع مصرف آب و تغییر منابع مصرف آب تا افق ۱۴۱۰ را مشخص می‌کند که قرار است بر اساس این تفاهمنامه و این برنامه، استفاده از منابع آب زیرزمینی که اکنون منبع اصلی آبیاری فضای سبز است به مقدار قابل توجهی کاهش یابد. به این ترتیب وزارت نیرو موظف می‌شود که مابه التفاوت آب مورد نیاز را از پساب تصفیه خانه‌ها تأمین کند. از سوی دیگر، به منظور برنامه ریزی، نظارت، تعیین چگونگی و نحوه اجرای مأموریت‌های مشترک در راستای تحقق محورهای همکاری فی مابین، کمیته راهبردی تفاهمنامه با ترکیب مسئولان وزارت نیرو و شهرداری تهران تشکیل می‌شود و همه اقدامات و همکاری‌های مشترک با مصوبه کمیته مزبور و تحت نظارت آن به اجرا در خواهد آمد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا