امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

خرید نخود از کشاورز کیلویی ۱۰هزار تومان؛ فروش به مردم ۲۰هزارتومان

مدیرکل دفتر غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی گفت: نخود و حبوبات به علت پروتئین فراوان در میان فقرا حکم گوشت دارد.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از صدا و سیما، فرامک عزیزکریمی شب گذشته در استودیوی پخش خبر ۲۱ شبکه اول سیما افزود: از حدود ۴ سال قبل در مناطق خشک و نیمه خشک کشور مانند کرمانشاه، کردستان، لرستان و آذربایجان شرقی برای جبران کاستی‌های تولید حبوبات و مخصوصاً نخود اقداماتی برای نوسازی کردن کاشت این محصول انجام شده است.

وی ادامه داد: حدود ۱۰۴ هزار هکتار از زمین‌های زیر کشت حبوبات نوسازی شده و برای برداشت این محصول حدود ۱۳۰ دستگاه با لوازم (هِد) مخصوص ساخته و در میان کشاورزان توزیع شده است تا هزینه تولید حبوبات در کشور پایین بیاید، ولی هنوز هم نرخ تمام شده این محصول (نخود) بالاست.

عزیزکریمی گفت: با وجودی که نخود نسبت به دیگر محصولات کشاورزی حدود دو سال رکود قیمت داشت، اما امسال با افزایش کیلویی ۶ هزار تومانی و با قیمت ۱۰ تا ۱۳ هزار تومان از کشاورزان خریداری می‌شود و با قیمتی حدود ۲۰ هزار تومان به دست مصرف کننده می‌رسد.

مدیرکل دفتر غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی درباره واردات نخود در شرایط فعلی تصریح کرد: با حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی از سال گذشته، دیگر واردات نخود با نرخ هر کیلو ۲۰ هزار تومان برای واردکنندگان صرفه اقتصادی ندارد و این اتفاق فضای مناسبی برای تولیدکنندگان داخلی فراهم می‌آورد تا بتوانند محصولات خود را حتی با نرخ بالاتر از ۱۳ هزار تومان به دلالان بفروشند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا