امور زیربناییتعاون و اشتغال

خط اعتباری ۵۰ میلیاردی اعطای تسهیلات به تعاونی ها فعال شد

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از افتتاح مرکز ملی نوآوری و توسعه تعاون ایران تا یک ماه آینده در کشور خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محمد جعفر کبیری، از افتتاح مرکز ملی نوآوری و توسعه تعاون ایران تا یک ماه آینده در کشور خبر داد و افزود: به طور کلی در قالب این مرکز، ۸ خدمت ویژه در حوزه‌های مربوط به تأمین اجتماعی، بانکی، مالیاتی، حقوقی و ضمانتی در اختیار تعاونی‌ها قرار می‌گیرد.

وی اظهار داشت: همچنین شتاب دهنده‌ها را در این مراکز نوآوری، مستقر خواهیم کرد.

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه شتاب دهنده‌های مدنظر، متعلق بخش دولتی نبوده؛ بلکه خصوصی هستند، گفت: دولت فقط کمک می‌کند شتاب دهنده‌ها در این مراکز مستقر شوند.

وی افزود: این شتاب دهنده‌ها از استارت آپ های که خروجی آنها تعاونی شود، به صورت ویژه حمایت خواهند کرد.

کبیری اظهار داشت: از طریق روش‌های جدید تأمین مالی استارت تاپ ها، ایده و طرح‌ها را تأمین مالی خواهیم کرد.

وی ادامه داد: اقتصاد ایران دچار رکود تورمی است یعنی از یک طرف تورم بسیار بالا را در حال تجربه کردن است و از سمت دیگر دچار رکود شدید است.

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: خروجی رکود هم بیکاری و از دست رفتن اشتغال است.

وی افزود: توسعه اسمی‌ها و تعاونی‌ها بهترین محملی خواهند بود که مثل یک آبگیری در مقابل این سیل نقدینگی بتوانند سرمایه‌های خرد مردم را به یک اشتغال پایدار و مولد تبدیل کنند.

کبیری بیان داشت: اگر این باور را در ارکان مختلف حاکمیت نهادینه کنیم و همینطور با آگاهی بخشی به مردم برای اینکه بتوانیم بگویم تعاونی‌ها چه عوایدی برای شما دارند و در این قالب اگر فعالیت کنید چه خواهد شد هم در اقتصاد خرد و هم در اقتصاد کلان به شدت تأثیرات مثبتی خواهد داشت.

وی تصریح کرد: تجربیات تعاونی متعلق به ایران امروز و چهار دهه گذشته نیست؛ این تجربه در دنیا وجود دارد که کشورها از ظرفیت تعاونی‌ها استفاده می‌کنند.

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: یک واقعیتی در کشور وجود دارد که تعاونی‌ها خدمات شگرفی را طی سنوات گذشته در اقتصاد در حوزه‌های رفاهی، مصرفی، تولیدی و توزیعی انجام داده اند و مردم هم خاطرات نیکی از این حوزه‌ها دارند؛ اما امروز نیاز داریم بخش تعاون مملکت را به روز کنیم.

وی افزود: بخش تعاون و تعاونی‌های کشور نیازمند این هستند در حوزه تحقیق و توسعه، نوآوری و نوسازی فعالیت‌های بیشتری انجام دهند.

کبیری بیان داشت: تعاونی‌های خیلی خوبی در حال حاضر در بخش‌های تولیدی، توزیعی و خدماتی در کشور داریم به نحوی که هم اکنون نزدیک به ۹۴ هزار تعاونی فعال در این حوزه در حال فعالیت هستند.

وی تصریح کرد: در توسعه نوآوری تعاونی‌ها عمل گرایانه وارد شده ایم و همینطور به صورت ویژه سعی کرده ایم از تشکیل و توسعه تعاونی‌های دانش بنیان و نوبنیان حمایت کنیم و خط اعتباری با نرخ ترجیحی با همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی به عاملیت بانک توسعه تعاون در اختیار این دسته از تعاونی‌ها قرار داده ایم.

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: به طور کلی از چند ماه گذشته این خط اعتباری ۵۰ میلیارد تومانی در اختیار تعاونی‌های دانش بنیان است.

وی افزود: این خط اعتباری با نرخ ۸ تا ۱۲ درصد نامحدود است برای اینکه تعاونی‌ها بخواهند در حوزه دانش بنیان و نوبنیان فعالیت کنند.

کبیری بیان داشت: شرکت‌های تعاونی برای دریافت این وام می‌توانند درخواست خود را به صورت غیر حضوری به بانک توسعه تعاون ارائه دهند.

وی ادامه داد: در کنار این مرکز نوآوری و توسعه تعاون را در ۱۱ استان کشور تشکیل داده ایم که این مراکز با دو هدف کلی تشکیل شده اند نخست حمایت از تشکیل و توسعه کمی و کیفی تعاونی‌های دانش بنیان و نوبنیان و دوم حمایت از توسعه آر اند دی و نوسازی تعاونی‌ها و همچنین بهسازی فرآیندهای داخل تعاونی‌ها از طریق ارائه مشاوره‌های کسب و کار به آنها که به شدت در شرایط اقتصادی موجود تعاونی‌ها مثل بنگاه‌های دیگر نیازمند آن هستند.

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: نخستین صندوق خطر پذیر بخش تعاون را با همکاری صندوق پژوهش و نوآوری دانشگاه تهران و صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون تشکیل داده ایم.

وی در ادامه از همه تعاون گران عزیز دعوت کرد اگر تمایل به تشکیل صندوق خطر پذیر مشترک با بخش دولتی را دارند وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی این امکان را فراهم کرده که صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون با سهم ۴۹ درصدی این صندوق‌ها را با مشارکت بخش غیر دولتی و تعاونی تشکیل دهد.

کبیری در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به اینکه توسعه تعاون باعث افزایش تاب آوری اقتصادی در کشور می‌شود، افزود: با توجه به شرایط اقتصادی پیش روی دولت و تحریم‌های ظالمانه علیه ایران می‌توان از ظرفیت تعاونی‌ها برای مقابله با تحریم استفاده کرد.

وی با بیان اینکه می‌توان از توانایی و ظرفیت تعاونی‌ها و تعاون گران برای گذر از پیچ اقتصادی پیش رو استفاده کرد، اظهار داشت: شبکه سازی و توانمند سازی تعاونی‌ها با توسعه نوآوری و شفافیت و تقویت بخش تعاون محقق می‌شود.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی کبیری از ویژگی‌های توسعه تعاون را باز توزیع عادلانه ثروت و اشتغال پایدار برشمرد و یادآور شد: تعاونی‌ها بستری را برای جذب سرمایه‌های خرد مردمی و ایجاد و تثبیت اشتغال فراهم می‌کنند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا