صنعت، معدن، تجارت

۳۰۰ هزار تن شیرینی و شکلات سال گذشته صادر شد

معاون امور صنایع وزارت صمت، گفت: میزان صادرات شکلات و شیرینی در سال گذشته، ۳۰۱ هزار تن و بالغ بر ۴۲۶ میلیون دلار بوده است.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، مهدی صادقی نیارکی گفت: دو سوم محصولات صنعتی کشور، در ۵ ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه با سال گذشته با رشد تولید روبرو بوده اند.

وی با اشاره به اینکه صنایع غذایی و آشامیدنی، جزو صنایع پیشتاز کشور در امر تأمین نیاز داخلی و توسعه صادرات غیرنفتی هستند، اظهار داشت: بخش عمده‌ای از صادرات غیرنفتی کشور، به حوزه صنایع غذایی مربوط است.

وی افزود: در صنعت شیرینی و شکلات ۱۸۰۰ واحد تولیدی فعال، معادل ۲.۲  کل واحدهای صنعتی کشور مشغول به فعالیت هستند.

صادقی نیارکی با بیان اینکه اشتغال صنعتی در صنعت شیرینی و شکلات ۴.۳ درصد است، تصریح کرد: ۳ درصد کل سرمایه گذاری های صنعتی کشور در این بخش جذب شده است.

وی ادامه داد: میزان صادرات شکلات و شیرینی در سال ۱۳۹۸، سیصد و یک هزار تن بالغ بر ۴۲۶ میلیون دلار بود که از لحاظ ارزشی کاهش ولی از نظر وزنی حدود ۱۲ هزار تن رشد داشته است.

وی ادامه داد: علت کاهش ارزشی صادرات شکلات و شیرینی ایران، اصلاح قیمت‌های پایه صادراتی در سال ۱۳۹۸ بود که با توجه به برابری نرخ ارز انجام شد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه از صنعت شیرینی و شکلات می‌توان به عنوان یک صنعت نمونه نام برد، اظهار داشت: توسعه و تعمیق طراحی مهندسی، نوآوری در تولید محصولات جدید و خود اتکایی در حوزه ماشین آلات صنعتی از ویژگی‌های صنعت شیرینی و شکلات کشور است که موجب شده تا بسیاری از ماشین آلات مورد نیاز در این صنعت توسط سازندگان داخلی تأمین شود.

وی افزود: حتی تعمیر، نگهداری، اورهال و تأمین قطعات ماشین آلات موجود در این صنعت که عمدتاً ماشین آلات اروپایی هستند توسط سازندگان داخلی انجام می‌شود و اینها همه نشان از بلوغ این صنعت در زمینه‌های مختلف از جمله طراحی پایه، بازاریابی، توسعه محصول، ماشین سازی، تعمیرات و نگهداری دارد.

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این پرسش که چه افقی را برای توسعه تولید و صادرات صنعت شکلات کشور ترسیم کرده اید؟،  اظهار داشت: کسب رتبه دوم تولید و صادرات در میان کشورهای منطقه در سال ۱۴۰۴ برای صنعت شیرینی و شکلات ایران هدفگذاری شده است.

وی ادامه داد: تأمین مواد اولیه واحدهای تولیدی فعال یکی از موضوعات اصلی امروز وزارت صمت است که سعی شده نقش تنظیم گری، بین حلقه‌ها و زنجیره‌ها ایفا شود. همچنین ساماندهی محصولات پتروشیمی و فلزی نیز در حوزه معاونت امور صنایع دنبال می‌شود.

صادقی با تاکید بر به هم رسانی نیازمندی‌ها و توانمندی ها نیز گفت: بسیاری از واحدهای صنعتی از توانایی واحدهای هم طراز خودشان اطلاع ندارند به همین دلیل سیاست بهم رسانی نیازمندی‌ها و توانمندی ها نیز در راستای تأمین نیازهای واحدهای صنعتی دنبال می‌شود.

معاون وزارت صمت همچنین در خصوص بحث تأمین و تخصیص ارز برای واحدهای صنعتی نیز اظهار داشت: با توجه به اینکه تقریباً کشور با ارز حاصل از صادرات غیرنفتی اداره می‌شود و توسعه صادرات اولویت نخست کشور و وزارت صمت است از این رو به صورت روزانه و جلسات هفتگی بحث تأمین و تخصیص ارز را با بانک مرکزی پیش می بریم.

وی ادامه داد: خوشبختانه در ۶ ماهه نخست سال جاری توانستیم مجموع نیازمندی‌های کشور را در حوزه تولیدات صنعتی به وفور در بازارها تأمین کنیم که این موفقیت نتیجه تلاش صنعتگران، حمایت‌های ارکان دولت، حاکمیت و همراهی بانک مرکزی و پیگیری‌های وزارت صمت بوده که امیدواریم در آینده هم تمامی دستگاه‌ها از جمله دستگاه‌هایی که در حوزه سیاست‌های پولی و ارزی کشور، تأمین و تخصیص ارز فعالند کمک کنند تا مسیری که از ابتدای سال آغاز شده و به موجب آن در بسیاری از کالاها رشد تولید داشتیم ادامه پیدا کند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا