انرژی

پروژه ۲۰ میلیارد دلاری آرامکو معلق شد

پروژه های گاز و پتروشیمی چند میلیارد دلاری شرکت آرامکوی سعودی در راستای تلاش این شرکت نفتی برای پرداخت سود سهام نقدی به سهامدارانش مسکوت شد.

به گزارش آرمان اقتصادی، منابع آگاه به بلومبرگ اظهار کردند: این شرکت نفتی طرح ۲۰ میلیارد دلاری خود برای ساخت کارخانه پتروشیمی در بندر ینبع را رها کرده است. همچنین آرامکو در حال بازنگری تصمیم سال گذشته برای خرید ۲۵ درصد سهام پایانه گاز طبیعی مایع شرکت سمپرا انرژی در تگزاس است که چند میلیارد دلار هزینه خواهد داشت و در حال حاضر شماری از کارکنانش را از این پروژه کنار گذاشته است.

آرامکو در این باره حاضر به اظهارنظر نشد در حالی که سمپرا اعلام کرد به همکاری با آرامکو و سایرین برای پیش بردن پروژه LNG پورت آرتور ادامه داده است.

همچنین بخوانید

این چرخش آرامکو از تصمیمات سرمایه گذاری خود در پی تلاش این شرکت برای عمل به وعده پرداخت ۷۵ میلیارد دلار سود نقدی به سهامداران در چند سال آینده صورت می گیرد. رقیبانی مانند شرکت BP و رویال داچ شل پرداخت سود نقدی به سهامداران را در پی سقوط تقاضا برای انرژی پس از شیوع ویروس کرونا کاهش داده اند. قیمت نفت در مقایسه با رکورد اندک آوریل بیش از دو برابر افزایش یافته و به حدود ۴۵ دلار در هر بشکه رسیده است اما همچنان بیش از ۳۰ درصد از ابتدای سال ۲۰۲۰ تاکنون کاهش نشان می دهد.

امین ناصر، مدیرعامل آرامکو کمتر از یک سال پس از عرضه اولیه عمومی سهام آرامکو در بازار ریاض، در حال سپری کردن یکی از دوره های پرالتهاب صنعت نفت است. عرضه اولیه عمومی سهام، آرامکو را که زمانی به محرمانگی معروف بود زیر ذره بین برد با این حال ۹۸ درصد از این شرکت همچنان به دولت عربستان سعودی تعلق دارد.

ناصر سرمایه گذاری سال ۲۰۲۰ را از هدف اولیه حدود ۴۰ میلیارد دلار به ۲۵ میلیارد دلار کاهش داده و ممکن است سرمایه گذاری در سال میلادی آینده را به میزان بیشتری کاهش دهد.

به گفته منابع آگاه، همه پروژه های بزرگ آرامکو از جمله پروژه هایی که شامل ساخت کارخانه بوده است، تحت بازبینی قرار دارند و آرامکو احتمالا به جای پروژه های جدید، روی داراییهای فعلی خود سرمایه گذاری خواهد کرد.

به تاخیر انداختن پروژه های شیمیایی و پتروشیمی ضربه ای برای اهداف متنوع سازی فعالیت آرامکو از تولید و فروش نفت خام خواهد بود. این شرکت در راستای استراتژی مذکور قصد داشت ظرفیت پالایش خود را دو برابر کرده و واحد پایین دستی غیرسودآور خود را تقویت کند. همچنین آرامکو شرکت دولتی سابیک را امسال در قراردادی به ارزش ۶۹ میلیارد دلار خریداری کرده بود تا وارد حوزه صنایع تولیدی جدید شود.

با توجه به گرایش جهانی به سوی انرژی سبزتر که دورنمای تقاضا برای محصولات پتروشیمی را تیره تر کرده است، آرامکو قصد داشت به همراه شرکت سابیک با ساخت کارخانه ینبع، منبع مصرفی جدیدی برای نفت خود ایجاد کند. به گفته منابع آگاه، یک گزینه برای ینبع، ساخت تاسیسات پتروشیمی و یکپارچه کردن آنها با پالایشگاههای فعلی است. آرامکو مطالعات امکان سنجی را تا پایان امسال تکمیل خواهد کرد.

مدیرعامل آرامکو ماه گذشته به خبرنگاران گفته بود آرامکو همچنین سرگرم کار روی یک طرح ۱۵ میلیارد دلاری برای خرید بازوی پالایش و شیمیایی شرکت ریلاینس اینداستریز است.

عقب نشینی از سرمایه گذاری در تاسیسات صادرات LNG تگزاس ضربه ای برای بلندپروازی آرامکو برای ساخت یک کسب و کار گاز جهانی خواهد بود. آرامکو و سمپرا تصمیم سرمایه گذاری نهایی در خصوص این پروژه را که قرار است تولید LNG را در اواخر دهه جاری آغاز کند، تا سال آینده به تاخیر انداخته اند.

در حالی که قیمت گاز همزمان با شیوع ویروس کرونا سقوط کرده است، تحلیلگران کمبود عرضه در حدود سال ۲۰۲۵ را پیش بینی کرده اند که با راه اندازی فعالیت پایانه پورت آرتور همزمان خواهد بود. گاز خوراک مهمی برای تولید مواد شیمیایی و گزینه پاکتری در مقایسه با زغال سنگ برای نیروگاههای برق است.

آرامکو سایر پروژه ها از جمله مجتمع پالایش و پتروشیمی ۱۰ میلیارد دلاری در چین را معلق کرده اما در واکنش به این خبر اعلام کرده بود که همچنان به سرمایه گذاریهای پایین دستی در چین متعهد است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، این شرکت با انجام تغییراتی در بخش مدیریت، سازماندهی واحدهای کسب و کار، توقف بخشی از فعالیتهای حفاری و اخراج صدها کارگر خارجی به سقوط قیمتهای نفت در سال میلادی جاری واکنش نشان داده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا