انرژی

سقوط صادرات نفت عربستان به آمریکا

عربستان سعودی در تلاش برای محدود کردن عرضه در بازار جهانی، صادرات نفت خود به آمریکا را به پایین‌ترین رکورد چند دهه اخیر کاهش داد.

به گزارش آرمان اقتصادی، بررسی آمار محموله های نفتی توسط بلومبرگ نشان داد عربستان سعودی که بزرگترین صادرکننده نفت جهان است، در اوت تنها ۱۷۷ هزار بشکه نفت به آمریکا ارسال کرده است.

سعودیها در آوریل هنگامی که جنگ قیمت با روسیه راه انداخته بودند با کرایه ناوگانی از ابرنفتکشها، حداکثر ۱.۳ میلیون بشکه در روز نفت به آمریکا فرستاده بودند. این حجم کم سابقه صادرات نفت عربستان با سقوط تقاضا برای نفت و خطر سرریز شدن ظرفیت مخازن نفت آمریکا همزمان شد.

همچنین بخوانید

پس از این که عربستان سعودی و روسیه برای تقویت قیمتها، در چارچوب گروه اوپک پلاس پیمان جدیدی برای محدودیت عرضه منعقد کردند، سعودیها اعلام کردند که قصد دارند با محدودیت عرضه به کاهش سطح ذخایر آمریکا کمک کنند.

طبق آمار شرکت تحقیقاتی کلیپر دیتا، واردات نفت عربستان سعودی به آمریکا در اوت که احتمالا مربوط به محموله های ارسال شده در فاصله ژوئن تا ژوییه است، پایینترین میزان واردات از سال ۱۹۸۵ به این سو بوده و به ۲۶۴ هزار بشکه در روز رسیده است. برآورد می شود واردات نفت عربستان سعودی به آمریکا در سپتامبر کاهش بیشتری نسبت به اوت پیدا خواهد کرد و تقریبا نصف شده و به ۱۴۰ هزار بشکه در روز می رسد.

حجم اندک نفت عربستان که طی ماه اوت در نفتکشها به مقصد آمریکا بارگیری شد، نشان می دهد که واردات آمریکا از این کشور برای سپتامبر و اکتبر از نظر آمار پایینترین رکورد چند دهه اخیر خواهد بود.

بر اساس گزارش اویل پرایس، هلیما کرافت، مدیر استراتژی کالای شرکت “آر بی سی کپیتال” به شبکه سی ان ان بیزنس گفت: علاوه بر محدود نگه داشتن عرضه به بازار آمریکا که شفافترین آمار را در جهان دارد، عربستان سعودی احتمالا پس از ابراز نارضایتی دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا از جنگ قیمت نفت و آسیب دیدن تولیدکنندگان آمریکایی، یک انگیزه سیاسی را با صادرات کمتر نفت دنبال می کند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا