صنعت، معدن، تجارت

یک پنجم واردات کشور به کالاهای اساسی اختصاص داشته است

رئیس کل گمرک کشور گفت: در ۵ ماهه نخست امسال، ۵۲ میلیون تن کالا وارد کشور شد که ۱۰ میلیون تن آن، به کالاهای اساسی اختصاص داشته است.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از گمرک ایران، مهدی میراشرفی با اشاره به شرایط سخت تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی اظهار داشت: تولیدکنندگان، صادرکنندگان و واردکنندگان امروز در شرایط سخت تحریم‌ها فعالیت می‌کنند و بخشنامه‌ها و قوانین و مقررات پیچیده و متناقض به موضوع تحریم‌ها مشکلات را تشدید کرده؛ اما در گمرک با همه توان در راستای کاهش مشکلات این حوزه قدم برمی‌داریم.

وی افزود: اگر زحمات و تلاش‌های فعالان اقتصادی در این زمینه نبود، با وجود تحریم‌ها دشمنان به اهداف خود می‌رسیدند و این موفقیت حاصل همت بلند مردم و فعالان این حوزه است که سبب برهم زدن معاملات غرب شده و در آینده نزدیک سختی‌ها به گشایش تبدیل می‌شود.

رئیس کل گمرک ایران بیان کرد: در مدت ۵ ماهه ابتدای سال ۵۲ میلیون تن کالا به کشور وارد و از کشور صادر شده و سهم صادرات ۳۸ میلیون تن و سهم واردات ۱۳.۸ میلیون تن است که اکنون دغدغه دولت تأمین کالاهای اساسی است تا فشار بر مردم کمتر شود.

میراشرفی عنوان کرد: از ۱۷.۸ میلیون تن واردات حدود ۱۰ میلیون تن از کالاهای وارده کالاهای اساسی بودند و در زمینه کشاورزی نهاده‌های دامی در زمینه ذرت ۴.۳ میلیون تن واردات داشتیم که حدود ۱۴ درصد نسبت به مدت مشابه افزایش داشته است.

وی ادامه داد: دیدگاه گمرک حمایت از تولید و تسهیل شرایط موجود است متأسفانه پیچیده‌ترین قوانین را در حوزه تجارت و تولید داریم به طوری که بیش از ۲۵ سازمان در حوزه تجارت در کشور متولی و نظارت دارند در صورتیکه دنیا بر ساده‌سازی در کاهش قوانین و مقررات و تسهیل آنها تاکید می‌کند.

رئیس کل گمرک ایران خاطرنشان کرد: در زمینه کارشناسان مجازی ارائه خدمت بین خدمت‌گیرنده و خدمت‌دهنده سرعت می‌بخشد و درخواست رؤیت کالا را به گمرک گزارش می‌دهد و تعیین مسیر کالا در مسیر سبز و قرمز دنبال می‌کند که در واقع ارتباط فیزیکی و ملموس به غیر فیزیکی و غیرملموس تبدیل می‌شود.

میراشرفی بیان کرد: در زمینه صدور اظهارنامه‌ها قبل از تحریم‌ها این موضوع حدود ۲۰ روز طول می‌کشید اما اکنون تا ۴۰ روز هم ادامه دارد و این روند طولانی شده به همین سبب بیشتر فعالیت‌ها به صورت الکترونیکی در کوتاه‌ترین زمان انجام می‌شود به همین سبب شعار گمرک از هر جا از هرزمان است.

وی ادامه داد: بر اساس تبصره ۱ ماده ۱۰۸ قانون گمرکی امکان بخشش ۱۰۰ درصدی جرایم در کمیسیون‌های گمرکی وجود دارد که می‌تواند به صفر تغییر کند که در هر دو حوزه واردات و صادرات شامل می‌شود.

رئیس کل گمرک ایران بیان کرد: در زمینه احیای کمیته فنی یکی از اقداماتی که انجام شده تقریباً همه اختیارات گمرک ایران به گمرک استان‌ها داده شده و در زمینه مشکلات قطع سیستم گمرکی حدود ۲۵ سازمان به سیستم متصل می‌شوند و زمانی که سیستم یکی از سازمان‌ها قطع شود کاربری که از سیستم گمرک وارد شده مشکل این قطعی را گمرک می‌داند.

میراشرفی ادامه داد: با توجه به اینکه پهنای باند و سرعت سامانه به حد مطلوب نرسیده متأسفانه این مشکلات وجود دارد اما با تلاش‌های بسیار ارتباط ۲۴ ساعته شده تا در خارج از ساعات اداری و روزهای تعطیل هم امکان ارتباط با سیستم وجود داشته باشد.

وی با اشاره به مشکلات ارزی گفت: بر اساس ۴ نامه از وزارت اقتصاد وضعیت رسوب کالا و ماندگاری آن برآورد شد و بانک مرکزی این پیشنهاد را قبول کرد که کالاهای اساسی بدون تأمین ترخیص شوند و تا ۳ ماه آینده ارز محموله تأمین شود و حدود ۴ میلیون تن کالا به ازای ۶ میلیارد دلار کالاهای مواد اولیه و ماشین آلات خط تولید در گمرک وجود دارد که عدم ترخیص آنها به سبب کد رهگیری بانک است.

رئیس کل گمرک ایران افزود: در زمینه صادرات اگر به سامانه عرضه و بانک مرکزی مجاز اعلام کند می‌تواند در مقابل صادرات واردات انجام شود و مشکل تأمین ارز مرتفع شود همچنین اگر پروژه راهبردی است بدون تأمین، ترخیص انجام می‌شود.

میراشرفی تصریح کرد: شناسایی کالاهایی که برای صنایع استان راهبردی است انجام شود و در راستای تسهیل اقدامات به گمرک ارائه شود، ۲.۷ میلیارد دلار مبادلات با اوراسیا و صادرات ۸۲۳ میلیون و واردات ۱.۹ میلیارد دلار است که امیدواریم این اقدام توسعه پیدا کند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا