بانکبانک و بیمه

کارنامه تسهیلاتی حساب پس‌انداز مسکن جوانان در ۱۵ سال

بانک مسکن طی حدود ۱۵ سال فعالیت حساب پس‌انداز مسکن جوانان، بیش از ۱۹۰۰ میلیارد تومان تسهیلات خرید مسکن از این محل به متقاضیان پرداخت کرده است.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از  پایگاه خبری بانک مسکن – هیبنا، حساب پس‌انداز مسکن جوانان، ابتکاری برای تجمیع پس‌اندازهای خرد از سنین پایین با هدف دریافت تسهیلات مسکن بود که بانک مسکن در سال ۸۴ به کار بست.

این ابتکار بانک مسکن پس از چکش‌کاری در مراحل بعدی عملا به عنوان یکی از ابزارهای صندوق پس انداز در بانک تبدیل شد که دارندگان این حساب فرصت سپرده‌گذاری مبالغ خرد ماهانه برای استفاده از تسهیلات مسکن ارزان قیمت در میان یا بلند مدت را یافتند.

طی ۱۵ سال سپری شده از راه‌اندازی حساب پس‌انداز مسکن جوانان تا مدت سپری شده از سال جاری، در مجموع بیش از یک میلیون و ۶۳۳ هزار حساب در این صندوق افتتاح شده است. با افتتاح این حساب‌ها بانک مسکن بیش از ۲۰۰۰ میلیارد تومان منابع طی این مدت جذب کرده که صرف پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت خرید مسکن به متقاضیان شده است.

به این ترتیب از سال ۱۳۸۴ که حساب پس‌انداز مسکن جوانان راه‌اندازی شده تا کنون حدود ۷۰ هزار فقره تسهیلات به سپرده‌گذاران حساب‌های این صندوق پرداخت شده است که ارزش ریالی مجموع آنها از ۱۹۰۰ میلیارد تومان فراتر می‌رود.

معرفی این مسیر دریافت تسهیلات مسکن به مردم سبب شد خانواده‌های بسیاری از کودکی و نوجوانی به فکر آتیه فرزندان خود بوده و سپرده‌گذاری با حداقل مبالغ ممکن را در حساب‌های این صندوق از سال‌ها قبل آغاز کنند تا امتیاز این تسهیلات در سنین جوانی به آنها تعلق یابد.

با سپری شدن دوره‌های سپرده‌گذاری چند ساله در این حساب، سال ۹۶ یکی از سال‌های شاخص در پرداخت تسهیلات از محل حساب پس‌انداز مسکن جوانان بود طوری که در این سال بیش از ۱۱ هزار نفر از صاحبان حساب‌های این صندوق با استفاده از این تسهیلات ارزان‌قیمت خانه‌دار شدند. در عین حال در سال‌های ۹۷ و ۹۸ نیز در مجموع بیش از ۱۴ هزار فقره تسهیلات از محل این صندوق به متقاضیان پرداخت شده است.

سقف تسهیلات این صندوق نیز در دوره‌های مختلف متناسب با قیمت مسکن و استطاعت بانک در تسهیلات‌دهی ترمیم شده است. بر اساس آخرین مرحله تغییرات صورت گرفته، در حال حاضر برای کسب امتیاز سقف تسهیلات قابل پرداخت از محل این حساب، شیوه ای برای شارژ تدریجی حساب پس‌انداز مسکن جوانان طراحی شده است. یک شیوه که برای کودکان و نوجوانانی در کوتاه‌مدت متقاضی خرید مسکن نیستند، مناسب ارزیابی می‌شود، سپرده‌گذاری تدریجی ۱۵ ساله است.

در مدل سپرده‌گذاری ۱۵ ساله در این حساب، سقف تسهیلات برای سپرده‌گذاران در تهران ۲۵۰ میلیون، در شهرهای بزرگ (شامل کرج، مشهد، تبریز، اصفهان، اهواز، قم ،کرمانشاه و شیراز) ۲۱۰ میلیون و در سایر شهرها ۱۸۴ میلیون تومان تعیین شده است. البته ممکن است در سال‌های آینده به تناسب تغییرات قیمت مسکن، سقف این تسهیلات نیز با شرایطی همچون افزایش سپرده‌گذاری به میزان مشخص برای مدت مشخص، به بیش از ارقام ذکر شده نیز افزایش یابد.

حداقل مبلغ واریزی ماهانه در حساب پس‌انداز مسکن جوانان برای افتتاح‌کنندگان حساب در سال اول در حال حاضر ۵۰ هزار تومان تعیین شده و در سال‌های بعدی به ترتیب مبالغ ماهانه به ۵۴ هزار، ۵۸ هزار، ۶۲ هزار، ۶۶ هزار، ۷۰ هزار، ۷۶ هزار، ۷۸ هزار، ۸۲ هزار، ۸۶ هزار، ۹۰ هزار، ۹۴ هزار، ۹۸ هزار ، ۱۰۲ هزار و ۱۰۶ هزار تومان می‌رسد.

مدل دوم سپرده‌گذاری در این حساب نیز به نحوی طراحی شده که مناسب کسانی است که ظرف پنج سال آینده به متقاضی مسکن تبدیل می‌شوند. با شارژ حساب در قالب روش دوم پس از گذشت ۵ سال، می‌توان در تهران ۱۵۰ میلیون تومان، درشهرهای بزرگ (شامل کرج، مشهد، تبریز، اصفهان، اهواز، قم ،کرمانشاه و شیراز) ۱۱۰ میلیون تومان و در سایر شهرها ۸۴۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کرد. اما برای بهره‌مندی از سقف مذکور، باید ارقام واریزی ماهانه در مدل ۱۵ ساله را چند برابرکرد. در حال حاضر ضرایب برخورداری از سقف تسهیلات در پایان سال پنجم،در تهران ۸.۹۷ برابر، در شهرهای بزرگ ۶.۵۸ برابر و در سایر شهرها ۵.۰۲ برابرحداقل واریزی ماهانه است.

نکته مهم نرخ سود این تسهیلات است که پس از حساب پس‌انداز مسکن یکم، در حال حاضر ارزان‌ قیمت‌ترین تسهیلات خرید مسکن در شبکه بانکی به شمار می‌آید. نرخ سود این تسهیلات ۹ درصد بوده و بالاترین مدت بازپرداخت در میان انواع تسهیلات بانک مسکن را به خود اختصاص داده است، طوری که امکان تقسیط آن تا ۲۰ سال هم وجود دارد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا