ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

نقش بخش خصوصی در توسعه صنعت ICT

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به رشد ۱.۷ درصدی سهم اقتصاد دیجیتال در GDP، گفت: این اتفاقات حاصل تلاش بخش خصوصی، سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان بوده و بخش خصوصی ICT در توسعه صنعت در کشور نقش ویژه و حائز اهمیتی داشته است.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، نشست مشترک «کمیته سنا» و «وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات» در محل این وزارتخانه با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همراه با جمعی از معاونان این وزارتخانه و نمایندگان کمیته سنا تشکیل شد. در این جلسه، «اثرات پاندمی کرونا و جهش ناگهانی نرخ ارز بر کسب‌وکارها»، «درخواست تعدیل در قراردادهای حوزه فاوا»، «تخصیص ارز با اولویت ضروری و پراهمیت به حوزه ICT» و «استفاده از ظرفیت تشکل‌های بخش خصوصی به عنوان بازوی مشورتی، عملیاتی و اجرایی در امور حوزه فاوا»، از جمله موضوعات مورد گفتگو بودند.

کمیته سنا متشکل از بزرگترین تشکل‌های صنفی و ملی در حوزه فاوا یعنی «سندیکای صنعت مخابرات ایران»، «سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور» و «اتحادیه پیمانکاران و صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی صنعت مخابرات ایران»، با گستره پوششی سراسر زنجیره تامین حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات از جمله تولیدات، واردات و صادرات به‌ عنوان رگولاتور بخش خصوصی فعال است.

همچنین بخوانید

به دنبال نشست‌های این کمیته با «مرکز ملی فضای مجازی» و همچنین «دفتر امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت» که «ارسال درخواست به رییس جمهوری توسط ابوالحسن فیروزآبادی رییس مرکز ملی فضای در خصوص تعدیل در قراردادهای منعقده شرکت‌های ICT با دستگاه‌های اجرایی»، و همچنین «ارائه مفاد پیشنهادی کمیته سنا در خصوص چگونگی اعمال تعدیل در این قراردادها به دفتر امور صنایع وزارت صمت»، را در پی داشته است؛ موضوع تعدیل در قراردادهای منعقده حوزه فاوا با دستگاه‌های دولتی، و دیگر معضلات پیش‌آمده در شرایط حاد سال جاری، در این نشست نیز مورد بررسی قرار گرفتند.

وضعیت بحرانی کسب‌وکارهای حوزه فاوا

محمدباقر اثنی‌عشری -رییس سازمان نصر- با ارائه گزارشی از وضعیت بخش خصوصی بر اساس نظر سنجی و بازخورد اخذشده از اعضا در حوزه فاوا گفت: شیوع پاندمی کرونا در کشور و جهان، جهش ناگهانی نرخ ارز، عدم تخصیص ارز به تجهیزات حوزه فاوا، کمبود نقدینگی و همچنین مشکلات به وجود آمده توسط سازمان تامین اجتماعی، کسب‌وکارهای این حوزه را در وضعیت بحرانی جدی و خطرناکی قرار داده‌اند.

حسین ریاضی -رییس هیات مدیره سندیکای مخابرات ایران- با اشاره به شرایط دشوار در خصوص تامین تجهیزات حوزه فاوا و عدم دریافت، تخصیص و تامین ارز، بر نیاز به بازنگری در تعدیل قراردادها تاکید کرد و خواستار مساعدت و رایزنی وزارت فاوا با بانک مرکزی و وزارت صمت شد.

اسماعیل ثنایی- نایب‌رییس هیات مدیره اتحادیه پیمانکاران و صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی صنعت مخابرات ایران-، در راستای اثرات پاندمی کرونا و تغییر قیمت ارز از انتهای سال ۹۸ تا سال ۹۹، به عدم امکان تحویل تجهیزات در سررسید قراردادها اشاره کرد. به گفته او جرائم تاخیر در تحویل تجهیزات و همچنین عدم تعدیل قراردادهای منعقدشده از ابتدای بهمن ۹۸ معضلات زیادی را پیش پای فعالان این حوزه قرار داده است و خواستار افزایش مدت زمان و تعدیل مبلغ قراردادهای منعقد شده از بهمن ماه سال ۹۸ شد.

«تغییر مدت زمان ارائه اسناد مربوط به واردات به بانک‌های عامل از شش ماه به هجده ماه»، «ایجاد زیرساخت‌های صادرات در حوزه فاوا و دریافت درآمد ارزی» از جمله دیگر موارد مطرح‌شده در این نشست بودند.

لزوم تغییر اولویت ارزی تجهیزات و قطعات حوزه فناوری اطلاعات

بنا بر اعلام کمیته سنا تقاضای فعالان این حوزه در درجه اول تغییر اولویت ارزی تجهیزات و قطعات حوزه فناوری اطلاعات به اولویت‌ ارزی ضروری و پراهمیت است. «تسریع در تخصیص منابع و سهمیه ارزی ثابت و مشخص» برای این حوزه در راستای رفع نیازهای حساس و ضروری کشور، از جمله دیگر موارد منعکس‌شده در جلسه بود.

همچنین محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- به رشد اقتصادی قابل توجه صنعت ICT کشور در دولت یازدهم و دوازدهم نسبت به ابتدای دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: سهم اقتصاد دیجیتال در GDP به ۶.۵ رسیده است و سهم بازار ICT که حاضرین در این جلسه آن را مدیریت می‌کنند، ۴.۵ درصد شده است. این رشد ۱.۷ برابری را نسبت به آنچه در ابتدای دولت یازدهم بوده است نشان می‌دهد.

او اضافه کرد: رشد و توسعه صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات، رشد اقتصادی و رفاه مردم را رقم زده است. در طول هفت سال گذشته دولت‌های یازدهم و دوازدهم، تعداد مشترکان اینترنت در کشور ۵.۶ برابر افزایش داشته، متوسط سرعت اینترنت ۲۷ برابر شده و همچنین متوسط قیمت بر اساس حجم نصف شده است.»

وزیر ارتباطات تأکید کرد: همه این اتفاقات حاصل تلاش بخش خصوصی، سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان بوده است که در کنار هم این رشد را در کشور رقم زدند؛ بنابراین بخش خصوصی ICT در توسعه صنعت در کشور نقش ویژه و حائز اهمیتی داشته است.

حمایت از تعدیل ریالی قراردادهای حوزه ICT

آذری جهرمی با اعلام حمایت خود از تعدیل ریالی قراردادهای حوزه ICT، اظهار کرد: این موضوع بسیار ضروری است و می‌توان بر اساس پیشنهاد کمیته سنا در این خصوص پیگیری‌های لازم را با سازمان برنامه و بودجه انجام داد.

نمایندگان کمیته سنا نیز در این رابطه، به پیشنهاد ارائه‌شده به دفتر امور صنایع وزارت صمت در خصوص چگونگی تعدیل قراردادهای در حال اجرا که با بحران افزایش نرخ ارز و شرایط خطیر حال حاضر کشور درگیر هستند، اشاره کردند که مفاد آن نیز پیش‌تر منتشر شده است.

همچنین نمایندگان کمیته سنا خواستار سهیم شدن در اخذ تصمیمات کلان حوزه فاوا بودند تا نظرات کارشناسی، دیدگاه، صرفه و صلاح بخش خصوصی هم در این تصمیمات با دقت بیشتری لحاظ شود. به طور مثال این کمیته در خصوص مشارکت به عنوان مشاور و کمک اجرایی وزارت‌خانه در موضوع تفاهمنامه ایران و چین در بخش ICT اعلام آمادگی کرد تا نظرات خود را پیش از زمان نهایی و اجرایی شدن تفاهم‌نامه ارائه دهد.

در خاتمه این جلسه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای پاره‌ای از مشکلات و موانع پیش روی فعالان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات راهکارهایی را مطرح کرد و برای تعدادی دیگر از این مشکلات نیز وعده پیگیری داد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا