انرژی

بازار نفت دوباره بدبین شد

روند بازیابی توازن بازار نفت در چند ماه گذشته که از محدودیت عرضه تولیدکنندگان کاسته شده و احیای مصرف در ابتدای سه ماهه سوم سال کندتر از حد انتظار بوده، آهنگ آهسته تری پیدا کرده است.

به گزارش آرمان اقتصادی، اعضای اوپک و شرکایشان در گروه اوپک پلاس نشانه هایی از کاهش پایبندی به کاهش تولیدی که در آوریل با آن موافقت کرده بودند، نشان داده اند. اوپک پلاس مدام درگیر مذاکره در خصوص مازاد تولید چندین کشور عضو این گروه به دلایل متعدد، تاکید بر ضرورت کاهش تولید جبرانی در آینده و درخواستها برای معافیت از کاهش تولید بوده است.

همزمان با ضعیف شدن حس ضرورتی که در ابتدای بحران بازار نفت وجود داشت و تولیدکنندگان را به موافقت با پیمان کاهش تولید ترغیب کرده بود، پایبندی به این پیمان سست شده است. از سوی دیگر مصرف به سرعتی که چند ماه پیش انتظار می رفت زیرا بحران ویروس کرونا مهارناپذیر مانده و اقتصادهای بزرگ با خیل گسترده بیکاری مواجه شده اند.

همچنین بخوانید

توازن میان تولید و مصرف جهانی که پیش بینی می شد با کمبود قابل توجه عرضه روبرو شود اکنون انتظار می رود حداقل در آینده نزدیک همچنان دچار مازاد عرضه بماند.

دورنمای در حال تغییر توازن تولید و مصرف در قیمتهای معاملات آتی و بازار فیزیکی منعکس شده و برخی از سرمایه گذاران موسسه ای بزرگ با پیش بینی کاهش قیمتها، شمار معاملات فروش را در بازار افزایش داده اند.

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه اظهار کرده که تقاضای جهانی برای نفت امسال تحت تاثیر پیامدهای شیوع کووید ۱۹ به میزان ۹ تا ۱۰ میلیون بشکه در روز کاهش خواهد داشت که این پیش بینی مطابق با گزارش ماه گذشته اوپک است که کاهش تقاضای جهانی برای نفت به میزان ۹.۰۶ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۰ را پیش بینی کرد. با این حال وی اعلام کرد روسیه پیش بینی می کند با اخبار مربوط به تولید واکسن کووید ۱۹ که باعث احیای اقتصادی می شود، میانگین قیمت هر بشکه نفت در سال ۲۰۲۱ به ۵۰ تا ۵۵ دلار خواهد رسید.

بر اساس گزارش رویترز، با وجود تلاشهای اوپک پلاس برای تاکید بر پایبندی، فضای بازار به میزان چشمگیری تیره شده و سرمایه گذاران نسبت به توانایی این پیمان برای کاهش سطح ذخایر نفت به میزان کافی در مواجهه با تبعات دنباله دار پاندمی ویروس کرونا بدبینی بیشتری پیدا کرده اند.

قیمت نفت آمریکا هفته گذشته در واکنش به نگرانیهای فزاینده نسبت به دورنمای تقاضا و سقوط بازارهای سهام برای نخستین بار از ژوئن به پایین ۴۰ دلار در هر بشکه سقوط کرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا