صنعت، معدن، تجارت

روش قرعه‌کشی و ثبت‌نام اصلاً جوابگو نیست

یک نماینده مجلس گفت:مسئولین باید جلوی سوداگری در بازار را گرفته و دلالان و واسطه‌گران را از صحنه فروش خودرو خارج کنند، در این صورت خودرو به مصرف‌کننده واقعی می‌رسد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، روح الله ایزدخواه، نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در گفتگو با رادیو در رابطه با نحوه قیمت‌گذاری خودرو گفت: قیمت خودرو تابع عوامل مختلفی است، بنده اعتقاد دارم مشکل خودرو در سیستم فروش یا توزیع است، اگر بتوان این مورد را اصلاح کرد، قیمت خودرو هم تعدیل می‌شود. جالب است که خودروسازان هم معتقدند که قیمت خودرو در بازار به صورتی غیرمتعارف است و نباید تا این حد بالا باشد.

قیمت‌های فعلی به دلیل وجود واسطه‌ها و دلال‌ها است

وی افزود: مشکل دیگر این است که همین قیمت‌های فعلی به دلیل وجود واسطه‌ها و دلال‌ها است و بخش قابل توجهی از سود فروش خودرو، به جیب این افراد ریخته می‌شود. اگر بتوانیم روش توزیع خودرو را اصلاح کنیم، خودروساز هم به قیمت تمام شده تن می‌دهد و راضی است و با برآورد ما قیمت‌ها می‌تواند کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی داشته باشد.
نماینده مردم تهران، گفت: خودروسازها معتقدند قیمتی که شورای رقابت تعیین می‌کند، بدون در نظر گرفتن تورم و گرانی قطعات خودرو است و این موارد در قیمت‌های مصوب تمام شده لحاظ نشده‌است. نکته اینجاست که گرانی خودرو به دلیل قیمت کاذب بازار آزاد بوده و اگر روش توزیع اصلاح گردد، تا حد خوبی قیمت‌ها تعدیل می‌شود.
مشکل بازار خودرو، سرمایه‌ای شدن این کالا است

ایزدخواه با بیان اینکه خودرو نباید به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل گردد، گفت: مشکل بازار خودرو این است که این وسیله نقلیه تبدیل به یک سرمایه شده و سوداگری موجود در بازار خودرو بر افزایش قیمت آن مؤثر است. تنها راه موجود بازنگری در روش توزیع است به این صورت که خریدار و مصرف کننده واقعی صاحب خودرو گردد و شخصی صرفاً برای سود و ثروت، اقدام به خرید خودرو نکند. خودرو راه افزایش سرمایه نیست، اینکه شخصی خودرویی خریده و بعد از فروش مثلاً دوبرابر سود کند یعنی روش‌ها نقص دارد.

عضو کمیسیون صنایع مجلس، افزود: مسئولین باید جلوی سوداگری در بازار را گرفته و دلالان و واسطه‌گران را از صحنه فروش خودرو خارج کنند، در این صورت خودرو به مصرف‌کننده واقعی می‌رسد، با این کار قیمت‌ها نیز تعدیل می‌گردد.دولت باید نقدینگی موجود در بازار را هدایت کند.

ایزدخواه با بیان اینکه دولت باید نقدینگی موجود در بازار را هدایت کند، گفت: مسئولین اجرایی کشور نباید اجازه دهند نقدینگی تبدیل به سوداگری شود، این امر ابتدا به ساکن متوجه دولت است. باید روش‌هایی اعمال شود تا سرمایه سرگردان به بازار کالای ضروری هجوم نیاورد. به طور مثال ورود این سرمایه‌ها به مسکن و خودرو کاملاً اشتباه است که متأسفانه دولت در این قسمت‌ها به شدت ضعیف عمل می‌کند.

وی گفت: اولین مسئله‌ای که کمیسیون صنایع مجلس روی آن دست گذاشته است و حتی قبل از شروع به کار مجلس جلساتی درباره آن برگزار شد، بحث خودرو است. در مجلس سابق طرحی مطرح شد اما به دلیل ضعف به مرحله اجرا نرسید، با بررسی کارشناسی که روی آن طرح داشتیم، متوجه نگاه محدود و نقص طرح قبلی شدیم، به همین دلیل طرحی را مجدد تهیه کرده‌ایم که نزدیک به ۲۰ ماده دارد و سعی ما بر این است که هم بحث توزیع و هم قیمت گذاری و کیفیت خودرو را با هم سنجیده و مشکلات را تا حد زیاد مرتفع کنیم.
طرح مجلس درباره توزیع و فروش خودرو به‌زودی اعلام وصول می‌شود

ایزدخواه گفت: ان شاالله طرح موردنظر همین هفته در مجلس اعلام وصول می‌شود، نکته مثبت این است که برای نگارش این طرح نظرات خودروسازان، منتقدین و نخبگان را به صورت کارشناسی دریافت کرده‌ایم و امیدواریم قیمت خودرو را تا حد خوبی اصلاح کنیم. به هرحال ظرفیت تولید خودرو در ایران پایین نیست، به‌طور مثال ایران خودرو در سال بیش از ۱ میلیون خودرو تولید می‌کند. اگر بتوان محرکی برای عرضه بیشتر ایجاد کرد، در زمانی مشخص می‌توان نیاز داخل را تأمین نمود.

نماینده مردم تهران در مجلس، افزود: وضعیت فعلی طبیعی نیست، ناشی از کمبود هم نیست، مشکل در روش عرضه است، این روش قرعه‌کشی و ثبت‌نام اصلاً جوابگو نخواهد بود، باید سازوکاری باشد که خودرو به دست مصرف‌کننده واقعی برسد، ما در کمیسیون صنایع این مورد را در نظر گرفته‌ایم و طرح پیش‌رو ان شاالله دست واسطه را قطع خواهد کرد و قیمت را تعدیل می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در این طرح خیلی از موارد مشروط به داشتن کیفیت مطلوب خودرو است، گفت: در بحث قیمت‌گذاری و فروش، روی کیفیت خودرو دست گذاشتیم، ان شاالله بعد اعلام وصول طرح در مجلس، جزئیات آن را اعلام می‌کنیم، در کل تلاش بر این بوده‌است که دولت باید جانب کیفیت را در هر سیاستی که برای توزیع خودرو دارد، در نظر بگیرد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا