امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

انجام اقدامات آبخیزداری برای حفظ خاک ضروری است

معاون وزیر و رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان این‌ که حفظ خاک، اهمیت بیشتری دارد، گفت: در حوزه‌ آب، راه جایگزین داریم، اما در مورد خاک راه جایگزینی وجود ندارد.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، مسعود منصور در نهمین همایش ملی سامانه‌های سطوح آبگیر باران، اظهار داشت: سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به موجب قانون، حفظ، احیا و توسعه جنگل‌ها و بیشه‌زارها را عهده‌دار بوده، اما در عمل با نگاهی دقیق‌تر، نقش محوری در حفظ منابع آب و خاک دارد.

وی، حفظ آب و خاک را از محوری‌ترین برنامه‌های سازمان جنگل‌ها عنوان کرد و الحاق حوزه آبخیزداری به این سازمان را دلیلی بر ملموس‌تر شدن نقش این سازمان در حفظ آب و خاک دانست.

این مسئول اقدامات آبخیزداری و فرهنگسازی بین مردم و مسئولان را از اقدامات ضروری برای حفظ خاک عنوان کرد.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری خاطرنشان کرد: نگاه به آبخیزداری، امروزه بین مسئولان و مردم تغییر کرده و این حوزه دارد وسیع‌تر می‌شود.

وی اضافه کرد: امروز نقش آبخیزداران در حل مشکلات کشورمان که به لحاظ شرایط اقلیمی در وضعیت شکننده‌ای قرار دارد، مهم بوده و احیای قنات و اقدامات آبخیزداری امید به زندگی را به مردم برگردانده است.

منصور در ادامه از آمادگی کامل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری برای انجام اقدامات منجر به استحصال آب باران در قالب سطوح آبگیر، خبر داد.

وی با تاکید بر ضرورت مدیریت جامع حوزه‌های آب، گفت: در برخی از نقاط کشور، برخی از اقدامات منجر به استحصال آب باران انجام می‌شود که باید به فرهنگ و دانش بومی در این حوزه هم پرداخت شود؛ همچنین مزایای آن مورد توجه گرفته و اشکالات احتمالی برطرف شود.

بر اساس این گزارش، نهمین همایش ملی سامانه‌های سطوح آبگیر باران به مدت دو روز به صورت مجازی در دانشگاه تبریز در حال برگزاری است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا