انرژی

ظرفیت تولید نفت ایران در خلیج فارس افزایش خواهد یافت

مدیرمهندسی و ساختمان شرکت نفت فلات قاره ایران با اعلام پایان عملیات ساخت سکوهای ۰۷ و ۰۸ میدان هندیجان و از اعزام این سکوها به سمت میدان هندیجان و افزایش ایمنی تولید خبرداد و گفت: امکان افزایش ظرفیت تولید نفت با اجرای روش‌های تکمیلی برداشت با نصب این عرشه‌ها ایجاد خواهد شد.

به گزارش آرمان اقتصادی، علی آهوچهر درباره بارگیری و نصب سکوهای نفتی هندیجان گفت: عملیات فنی نصب دو سکو هرکدام با وزن بیش از ۱۰۰۰ تن در میدان هندیجان آغاز شده که ‌اکنون برشکاری برای برچیدن عرشه‌های موقت نصب شده قبلی بر روی پایه‌ها در حال انجام است.

به گفته وی، پس از آن دو عرشه سرچاهی ساخته شده، نصب می شود که هرکدام از آنها برای ۱۰ هزار بشکه نفت و در مجموع ۲۰ هزار بشکه طراحی شده‌اند و به ظرفیت موجود تولید منطقه بهرگان شرکت نفت فلات قاره اضافه خواهند شد. 

همچنین بخوانید

مدیرمهندسی و ساختمان شرکت نفت فلات قاره با تاکید بر افزایش ایمنی تولید با نصب این سکوها، افزود: این عملیات در نهایت ایمنی و استانداردهای بین‌المللی رایج در بخش فراساحل در حال انجام است و پیمانکاران مربوطه نیز با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و ایمنی نسبت به انجام آن اقدام کرده‌اند. 

آهوچهر اضافه کرد: میادین هندیجان و بهرگانسر از معدود میادینی محسوب می شوند که عملیات شیرین‌سازی نفت‌خام در بدو تولید و در سکوی تولید میدان بهرگانسر انجام می‌شود. با نصب این سکوها، دسترسی به چاه‌ها بیشتر خواهد شد و ایمنی چاه‌ها نیز با توجه به وجود تاسیسات سرچاهی نصب شده از جمله پنل کنترل و ایمنی سرچاهی، سیستم‌های اعلام حریق، سیستم‌های کنترل چاه‌ها و سیستم‌های برق و ابزاردقیق از سطح کیفی و ایمنی بالاتری برخوردار خواهند شد.

آهوچهر تصریح کرد: نصب این سکوها این امکان را فراهم می‌کند تا در آینده بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای تولید مصنوعی با تزریق آب، گازرانی یا پمپی کردن چاه‌ها اجرا شود و با توجه به اینکه در این سکوها برق و امکانات ایمنی لازم وجود دارد، با استفاده روش‌های ثانویه، میزان تولیدنفت نیز افزایش یابد.

مدیر مهندسی و ساختمان شرکت نفت فلات قاره ایران، کابل‌اندازی ۲۷ کیلومتری توسط یک شرکت داخلی را یکی از اتفاق های خوب در این پروژه بیان کرد و گفت: این اتفاق برای نخستین بار در کشور سال گذشته انجام شده که همه تجهیزات از سوی شرکتی داخلی و با استفاده از توان داخلی تکمیل و تجهیز شده است.

 افزایش تولید میدان هندیجان هدف اصلی اجرای پروژه

شهرام متوسل، مجری ساخت سکوهای هندیجان شرکت نفت فلات قاره نیز درباره عملیات و نحوه ساخت، بارگیری و نصب سکوهای نفتی هندیجان گفت: این پروژه از سال ۱۳۸۵ با هدف افزایش تولید میدان هندیجان از ۳۰ هزار بشکه به ۵۰ هزار بشکه آغاز و مطالعات مخازن نیز انجام شده بود. عملیات ساخت این سکوها بوسیله مناقصه بین‌المللی به شرکت کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) سپرده شد و پیمانکاری و نصب این سکوها نیز توسط پیمانکاران ایرانی انجام می‌شود که شرکت فراساحل اطلس به عنوان پیمانکار اصلی و شرکت صدرا (DOT) نصب تاپسایدها را انجام خواهند داد. 

وی خاطرنشان کرد: جکت‌های مربوطه قبل از سال ۹۰ نصب شده‌اند و با حفاری چاه‌ها و اجرای خطوط لوله ارتباطی بین سکوها و سکوی بهرگانسر، عملا افرایش تولید از میدان آغاز شده است.

وی افزود: مهمترین مشکل در این پروژه، عمق کم آب است که استفاده از شناورهای با آبخور کم را الزامی می‌سازد و همین امر روش نصب و شناورهای مورد استفاده را با محدودیت روبرو می‌کند. همچنین در همه ساعت‌های روز امکان اجرای عملیات به خاطر جذر و مد فراهم نیست.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا