ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

پیام‌رسان‌ بومی، عامل بازدارنده در برابر حملات است

وزیر ارتباطات با بیان اینکه کسانی که کلمه مجعول اینترنت ملی را به کار می‌برند، خائن هستند، گفت: شبکه ملی اطلاعات مادر همه شبکه‌ها و اینترنت هم یکی از خدمات این شبکه است. خدمات پایه‌ای مانند موتورهای جست‌وجو، ایمیل و پیام‌رسان، عامل بازدارندگی در برابر حملات کشور است.

به گزارش آرمان اقتصادی، مراسم افتتاح مرکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات با هدف حمایت از خدمات پایه و ایجاد زیرساخت‌ها برای ارائه‌دهندگان این خدمات، امروز در پردیس ارتباطی بومهن با حضور محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات-، حمید فتاحی -رئیس شرکت ارتباطات زیرساخت-،‌ سیدابوالحسن فیروزآبادی -رئیس مرکز ملی فضای مجازی-، عزت‌اله اکبری -رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی- و برخی اعضای حقیقی شورای عالی فضای مجازی برگزار شد.

این مرکز داده در فاز نخست با ۱۰۰۰ سرور قدرتمند، پشتیبان خدمات کاربردی از جمله پیام‌رسان‌ها و موتورهای جست‌وجوی بومی و تولیدکنندگان محتوا، و محرک اقتصاد دیجیتال خواهد بود. این مرکز در فاز نخست، با تعداد ۱۰۰ رک و بااستعداد ۵۰۰ سرور در بخش خدمات پیام‌رسان و ۵۰۰ سرور در حوزه خدمات موتورهای جست‌وجو آماده بهره‌برداری است و به‌گونه‌ای طراحی‌شده که ظرفیت آن با توجه به نیاز کاربران و با توجه به شکل‌گیری مدل اقتصادی خدمات و همچنین با توجه به پیشرفت سایر حوزه‌های زیرساختی مثل حوزه‌های ابری و خدمات میزبانی قابل افزایش است.

همچنین بخوانید

هزینه ۴۰۰ میلیارد تومانی برای پیام‌رسان‌ها عدد بزرگی نیست

محمدجواد آذری جهرمی دراین مراسم با اشاره به اخبار منتشرشده در خصوص هزینه ۴۰۰ میلیارد تومانی برای پیام‌رسان‌ها اظهار کرد: دیروز خبری منتشر شد مبنی‌بر اینکه ما ۴۰۰ میلیارد تومان برای پیام‌رسان‌ها در دیتاسنتر مادر شبکه ملی اطلاعات هزینه کرده‌ایم. از ابتدای راه اندازی شبکه ملی اطلاعات که ظرفیتی حدود ۶۸۴ گیگابیت‌برثانیه داشت، تا امروز که به ظرفیت ۲۰ هزار گیگابیت بر ثانیه رسیده، ۲۰ هزار میلیارد تومان هزینه شده است.

وی ادامه داد: راه‌اندازی ۲۳ هزار کیلومتر فیبر نوری و چهار مرکز ملی تبادل اطلاعات برای ایجاد شبکه‌ای ارتباطی پایدار، از دیگر اقدامات صورت‌گرفته است. حدود دو سال گذشته برای یک پروژه امنیتی در شبکه ملی اطلاعات، هزار میلیارد تومان هزینه شد و بخش خصوصی نیز برای شبکه دسترسی ۱۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه کرده است. باید توجه داشت ۴۰۰ میلیارد تومانی که برای پیاده‌سازی دیتاسنتر مادر شبکه ملی اطلاعات صرف شده، برای داشتن پایداری و استقلال شبکه، عدد بزرگی نیست.

ادامه دارد

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا