انرژی

ابهام‌های طرح توزیع برق رایگان به مشترکان کم مصرف

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران می‌گوید، هرچند طرح توزیع برق رایگان به مشترکان کم مصرف، پدیده‌ای مثبت و ارزشمند است اما در عین حال باید ابهام‌های موجود در مسیر اجرای آن برطرف شود.

حمیدرضا صالحی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: طرح توزیع برق رایگان به ۳۰ میلیون ایرانی یا بیش از هشت میلیون خانوار، طرحی ارزشمند و قابل اتکا است. چنین طرحی نه در ایران که در بسیاری از دیگر کشورها نیز اجرایی شده و برای مثال دولت ترکیه در سال‌های گذشته مصرف برق را برای برخی از گروه‌های کم درآمد رایگان کرده است.

به گفته وی، توزیع برق رایگان در کنار حمایت از اقشار کم درآمد، می‌تواند به اصلاح الگوی مصرف در ایران و استفاده از ظرفیت‌های تولیدی در سایر حوزه‌ها کمک خواهد کرد.

همچنین بخوانید

عضو اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه یکی از ابهام‌های مهم در اجرای این طرح نحوه استفاده از منابع حاصل از آن اهمیت فراوانی دارد، توضیح داد: دولت باید پاسخ دهد که چنین طرحی با چه هدفی دنبال می‌شود؟ یعنی پس از آنکه اصلاح الگوی مصرف صورت گرفت، آیا حمایت‌های لازم برای افزایش توان صادراتی و کسب درامد از این حوزه به کار بسته خواهد شد؟

صالحی ادامه داد: یکی دیگر از ابهام‌های موجود در این حوزه، مشکلاتی است که سرمایه گذاران و پیمانکاران حوزه برق با آنها مواجه هستند. پیمانکاران در سال‌های گذشته از دولت طلبکار بوده‌اند و اگر بناست بسته تشویقی در این حوزه فعال شود، باید فکری نیز به حال این مشکلات و طلب‌ها کرد.

وی با بیان اینکه شفاف سازی در صنعت برق به درستی اجرایی نشده، توضیح داد: بر اساس قوانین بالادستی، وزارت نیرو باید مابه التفاوت قیمت برق تعیینی و تکلیفی را شفاف کند، یعنی میزان یارانه پرداختی به بخش برق به شکل دقیق مشخص شود که در این طول این سال‌ها اجرایی نشده است. مردم برای همراهی با دولت نیاز به اعتماد و شفافیت دارند و از این رو طرح برق رایگان نیز باید به شکل جزئی و شفاف برای جامعه تشریح شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، چند روز قبل رییس جمهوری اعلام کرد که به حدود ۳۰ میلیون ایرانی که مصرف برق پایین دارند، برق رایگان اختصاص خواهد یافت.

انتهای پیام  

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا