انرژی

"ناسازگاری علاقه‌ها" منشا هرگونه فساد اداری است

وزیر نیرو گفت: موقعیت تعارض منافع یا به اصطلاح دقیق‌تر "ناسازگاری علاقه‌ها" (Conflict Of Interests‌) در هر سازمان و هر سطحی قابل بروز و ظهور است، اما باید تلاش کنیم خود را در این شرایط قرار ندهیم، چرا که منشا هر گونه فساد اداری است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، رضا اردکانیان روز یکشنبه در نشستی با عنوان «تعارض منافع در صنعت آب و برق» که با حضور مدیران عامل شرکت‌های مادر تخصصی صنعت آب و برق و ارتباط ویدئو کنفرانسی با مدیران عامل شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نیرو در سطح کشور برگزار شد، افزود: بروز تعارض و تضاد بین منافع و علایق فردی و سازمانی شرایطی است که در هر سطحی از وزیر تا کارشناس یک مجموعه امکان ظهور دارد و در این زمینه معنی اصطلاح تعارض منافع کامل نیست، چرا که برخی اوقات از این موقعیت‌ها سوء استفاده‌ای انجام نمی‌شود به همین خاطر “ناسازگاری علاقه‌ها” می‌تواند واژه ای بجا و معادل ملموسی برای این موضوع باشد.
طبق اعلام وزارت نیرو، وی با تاکید بر دوری از موقعیت ناسازگاری علاقه‌ها، گفت: فرد مسئول باید شرایط خود را به شکلی تنظیم کند که در شرایط ناسازگاری علاقه‌ها قرار نگیرد.
وزیر نیرو اظهار کرد: امروز در کشور ما و دیگر کشورهای دنیا، گرفتن یک پست دولتی ناشی از این نگاه است که تعداد زیادی از افراد در آزمونی همچون کنکور مسابقه می‌دهند که موقعیت شغلی در دولت پیدا کنند و در آنجا برای این مسابقه بدهند که در آنجا چیزی را کسب کنند. ما در مورد این افراد و چنین نگاهی در خصوص تعارض منافع نداریم.
اردکانیان با تاکید بر اینکه ابدا” منظور من این نیست که در کشور و فرهنگ خودمان چنین مباحثی را نداریم، تصریح کرد: وقتی می‌گوییم تعارض منافع، از منفعت یک تلقی داریم که به واسطه آن خیلی از موقعیت‌ها که «ناسازگاری علاقه‌ها» است بگوییم تعارض منافع نداریم و استفاده‌ای نمی‌کنیم. تضاد، به معنی مغایرت و تعارض در معنای ناسازگاری است و این دو یکی نیست.
اردکانیان گفت: در سازمان دولت این گونه ترجمه شده که وقتی علاقه‌های شما به عنوان شخص حقیقی با علاقه‌های سازمان‌ که شما شخص حقوقی آن هستید، ناسازگار شد، شما در موقعیت ناسازگاری علاقه‌ها قرار گرفته‌اید.
وی افزود: برخی‌ها استفاده از موقعیت حقوقی برای شخص حقیقی را ناسازگاری علاقه می‌دانند در حالی به این شکل نبوده و این موقعیت خود یک جرم تلقی شده که نیازمند قانون واضح است.
اردکانیان گفت: برای کسانی که دولت را یک غنیمت و فرصت شغلی در آن، مدیریت، عضو هیات مدیره، مدیرعاملی و پست وزارت آن را یک سهمی از آنچه در این مبارزه عایدشان شده تلقی نمی‌کنند و آن را یک حق عامه می‌دانند فرض و واجب است که موقعیت‌های ناسازگاری علاقه‌ها را شناسایی و از آن دوری کنند.
وی افزود: آب و برق از نظر دستگاه‌های نظارتی جزو سالم‌ترین‌ها هستند اگر به نقطه‌ای رسیدیم که ناسالمی در سازمان ما بروز کرد یعنی از داستان ناسازگاری علاقه‌ها رد شدیم. این برای زمانی است که می‌خواهیم پیشگیری کنیم و مدیران شایسته خود را در معرض و موقعیت لرزیدن و انحراف قرارشان ندهیم و قرار نگیرند؛ این یک روش پیشگیرانه است و این، سیستم را ایمن سازی می‌کند.
وزیر نیرو تاکید کرد: در این دوره مدیریتی لازم است که توانایی مدیریت این ناسازگاری را بتوانیم تعریف کرده و آن را در انتخاب‌ها و انتصاب‌ها ملاک عمل قرار دهیم.
اردکانیان با بیان اینکه همه توسعه‌ها، سازه‌ای نیست و اصل توسعه، توسعه مدیریت انسانی است،اظهار داشت: این ارزش‌های اخلاقی و نگاه به دولت، شاخصه‌های توسعه یافتگی خواهد بود لذا لازم است که کارگروهی را در ستاد برای این موضوع داشته باشیم و کار این گارگروه بخشی هم تولید مبانی باشد و لازم است تولید مطلب کرده و انتشار یابد و اگر در جایی به مصادیق روشنی رسیدیم بخشنامه کرده و دستورالعمل می‌دهیم.
اردکانیان گفت: دفتر امور مجامع ما هم این را مونیتور و به مجمع گزارش می‌کند و اگر لازم باشد به عنوان شاخص عملکرد مدیران انجام می دهیم. می‌شود از مواردی که همه روی آن اتفاق نظر داریم که باید جلوی آنها را گرفت شروع کنیم و نقش پیشگیرانه آن در سالم کردن و سالم نگه داشتن محیط کار محقق کرد.
وزیر نیرو همچنین با اشاره به تاکید دو هفته پیش رهبر معظم انقلاب در نشست هیات دولت در خصوص طرح‌های پویش #هرهفته_الف_ب_ایران گفت: نفس اشاره به فعالیت همکاران در فرمایش معظم‌له موجب دلگرمی و افتخار است.
وی افزود: درک همه ما هم از این اشاره آن است که بیش از پیش متعهد هستیم به این وعده امسال هم وفا کرده و با وجود همه محدودیت‌ها و چالش‌های پیش رو همه قدر این فرصت خدمت و دیده شدن آن را از منظر مردم و مقام معظم رهبری می‌دانیم و چنین فرصتی را از دست نخواهیم داد.

انتهای پیام

همچنین بخوانید

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا