امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

ساماندهی۱۴۰۰ تعاونی غیرفعال بخش کشاورزی

یک مقام مسئول از ساماندهی شرکت تعاونی های غیرفعال در بخش کشاورزی خبر داد و گفت: این تعاونی ها طی پروسه ای سه ساله که از سال ۹۸ آغاز شده، ساماندهی خواهند شد.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، محمدرضا شاه پسند معاون توسعه تعاونی‌ها، تشکل‌ها و نظام‌های بهره برداری سازمان مرکزی تعاون روستایی در نشستی خبری به مناسبت هفته تعاون اظهارداشت: تعاونی‌ها سازه‌های اجتماعی هستند که بر محور مردم شکل می‌گیرند برای اینکه بتوانند مزایای اقتصادی و اجتماعی کسب کنند و محور اصلی آنها مشارکت است.

وی با اشاره به اینکه معاونت توسعه تعاونی‌ها در سازمان مرکزی تعاون روستایی از سال ۹۶ ایجاد شده است، گفت: این اتفاق برای توسعه و گسترش تعاونی‌ها و تشکل‌های بخش کشاورزی اتفاق بسیار مهمی بوده است.

این مقام مسئول با اشاره به فعالیت‌های عمده این معاونت طی سال‌های گذشته گفت: ما ۹۰۰ واحد اعتباری را که از فعالیت‌های خود تخطی کرده و خارج شده و به حوزه واسطه گری وجوه ورود کرده بودند، تعطیل کردیم.

شاه پسند اضافه کرد: همچنین مشکلات صندوق تعاون روستایی ایرانیان که طی سال‌های گذشته مقداری دچار زیان شده بود، با اقدامات انجام شده رفع شد و در حال حاضر این صندوق به کار خود ادامه می‌دهد و تلاش می‌کنیم آن را به صندوقی قوی در بخش تبدیل کنیم.

وی همچنین از تشکیل شورای هماهنگی در حوزه اتحادیه‌های ملی و تعاونی‌ها خبر داد و افزود: ایجاد این شورا برای آن بوده که اتحادیه‌ها و تعاونی‌ها بتوانند از تجربیات و ظرفیت‌های یکدیگر در بخش استفاده کنند.

معاون سازمان مرکزی تعاون روستایی با اشاره به اینکه حدود ۵ هزار و ۲۰۰ شرکت تعاونی و اتحادیه بالادستی از این سازمان مجوز دریافت کرده‌اند، گفت: این شرکت‌های تعاونی و اتحادیه‌ها در ۱۴ رشته فعال هستند که هر سال مورد حسابرسی قرار می‌گیرند و صورت مالی از آنها استخراج می‌شود. ضمن اینکه علاوه بر این تعداد ممکن است شرکت‌های دیگری در این حوزه فعال باشند که مجوز فعالیتشان را وزارت تعاون صادر کرده باشد.

شاه پسند تصریح کرد: حدود هزار و ۴۰۰ شرکت تعاونی نیز از سازمان مرکزی تعاون روستایی مجوز دریافت کرده‌اند اما به دلایل مختلف در حال حاضر غیرفعال هستند. به عنوان مثال ممکن است اعضای آن مهاجرت کرده یا فوت شده باشند اما این تعاونی‌ها گاهی اقدام به دریافت تسهیلات می‌کنند که ما آنها را شناسایی کرده‌ایم و طی پروسه‌ای سه ساله به وضعیتشان رسیدگی خواهیم کرد.

وی ادامه داد: این تعاونی‌ها یا باید فعال شوند یا با تعاونی‌های مشترک دیگر ادغام گردند و یا اینکه منحل خواهند شد که البته رویکرد ما به سمت انحلال نیست و تنها در صورتی که دو روش قبلی جواب ندهد، این اتفاق می‌افتد، ضمن اینکه این پروسه ساماندهی از سال گذشته آغاز شده است.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ایجاد نظام صنفی در ۳۲ استان کشور اضافه کرد: نظام صنفی در حال حاضر یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر عضو دارد و ۹۵۰ هزار پروانه فعالیت برای آنها صادر شده، ضمن اینکه در همین راستا ۳۶۰ عنوان شغل در بخش کشاورزی شناسایی و برای آنها کدهای بین المللی تعریف شده است.

شاه پسند همچنین از پیگیری ایجاد چند انجمن جدید در بخش کشاورزی خبر داد و گفت: تشکیل انجمن‌های کاکتوس، گل رز، گل نرگس، گلخانه سازان و نهاده‌های دامی در حال پیگیری است، ضمن اینکه انجمن‌های زالو، حبوبات فدراسیون زعفران و قارچ نیز در دست اقدام است تا تشکیل شوند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا