اقتصاد کلان

اوضاع نابه سامان اقتصاد ایتالیا و دانمارک

چهارمین اقتصاد بزرگ اروپایی بیش از ۱۲ درصد کوچک شد.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از خبرگزاری فرانسه، در شرایطی که چهارمین اقتصاد بزرگ اروپایی هنوز به طور کامل از پیامدهای بحران بدهی خود خارج نشده است، شیوع گسترده ویروس کرونا در این کشور باعث شده است که وضعیت اقتصادی ایتالیا بیش از پیش وخیم شود.

مرکز آمار ایتالیا در گزارش بازبینی شده خود اعلام کرد در سه ماهه دوم امسال اقتصاد ایتالیا ۱۲.۸ درصد کوچک شده است تا سومین رشد منفی فصلی متوالی پس از رشد منفی ۵.۵ درصدی فصل قبل و بدترین عملکرد فصلی تاریخ معاصر این کشور رقم بخورد. بر مبنای سالانه نیز رشد اقتصادی ایتالیا در ۱۲ ماه منتهی به ژوئن، منفی ۱۲.۴ درصد اندازه گیری شده است. 

همچنین بخوانید

تا پیش از شیوع کرونا، دولت ایتالیا نرخ رشد ۰.۶ درصدی را برای سال جاری پیش بینی کرده بود اما با توجه به اخلال گسترده در زنجیره تامین، توقف پروازهای خارجی، کاهش تجارت و کاهش شمار گردشگران ورودی به ایتالیا، نرخ رشد اقتصادی منفی خواهد بود و صندوق بین المللی پول نیز پیش بینی کرده است اقتصاد این کشور امسال بیش از ۹ درصد کوچک شود. 

از سوی دیگر رشد اقتصادی دانمارک در سه ماهه دوم سال با ۴.۹ درصد کاهش نسبت به رشد فصل قبل به منفی ۶.۹ درصد رسید که این رشد دومین رشد منفی فصلی متوالی این کشور  و بدترین عملکرد فصلی در  طول تاریخ اقتصادی معاصر دانمارک محسوب می شود. 

در این بین، افت رشد مصارف خانوار  با منفی ۷.۲ درصد و سرمایه گذاری ثابت با منفی هفت درصد، نقش مهمی در کاهش رشد اقتصادی این کشور داشته اند.

در بین دیگر بخش‌ها، صادرات دانمارک در سه ماهه دوم سال ۸.۱ درصد کمتر از صادرات سه ماهه قبل این کشور بوده است. متوسط نرخ رشد اقتصادی در دانمارک طی بازه زمانی ۱۹۹۱ تا ۲۰۱۹ معادل ۰.۴۲ درصد بوده است که بالاترین رقم ثبت شده مربوط به سه ماهه دوم سال ۲۰۰۶ با ۳ درصد و کمترین رقم ثبت شده نیز مربوط به سه ماهه پایانی سال ۲۰۰۸ با منفی ۲.۴ درصد بوده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا