اقتصاد کلان

یکسال فرصت داریم تا موافقت‌نامه اتحادیه اوراسیا را دائمی کنیم

ایسنا/یزد وزیر نیرو در سفر به یزد، موافقت‌نامه کشورمان با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا را موقتی خواند و گفت: تنها یک سال فرصت داریم تا با کمک‌ تمام بخش‌های کشورمان برای الحاق دائم این توافق تلاش کنیم.

«رضا اردکانیان» امروز دوشنبه هفدهم شهریورماه در چهاردمین نشست ستاد راهبردی و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان یزد که در سالن کوثر استانداری برگزار شد، کاهش نرخ بیکاری در استان را رضایت‌بخش خواند و با اشاره به سخنان یکی از مدیران استانی که یزد را بهشت سرمایه‌گذاری ایران ذکر کرد، گفت: این عنوان بالقوه نیز دلگرم کننده است ولی باید اهتمام داشت بهشت سرمایه‌گذاری نباید بیکار داشته است و این مهم نیز شایسته این سرزمین با توجه به توانمندی‌ها، تجارب و پیشینه‌ تاریخی‌اش است.

وی از مسئولان استان یزد خواست تا برای کسب نرخ بیکاری صفر در استان یزد هدف‌گذاری کنند چرا که این کار شدنی است و باید گام‌های بلندی را برای رسیدن به این هدف در پیش گرفت.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به پیشنهاد راهکاری‌های بهره‌مندی و همکاری استان یزد با موافقت‌نامه اتحادیه اوراسیا نیز اظهار کرد: خوشبختانه تحول بزرگی شروع شده و پیشرفت‌های خوبی از آبانامه ۹۸ تاکنون در مقایسه با یکسال قبل از آن در رابطه با صادرات کشورمان به کشورهای عضو اوراسیا اتفاق افتاده است.

اردکانیان افزود: آنچه که در حال حاضر وجود دارد تنها یک موافقت‌نامه موقت است و از آبانماه امسال فرصتی یک ساله داریم تا مذاکرات را برای الحاق دائم آن داشته باشیم والا در همان قالب موفقت‌نامه موقت، متوقف خواهد شد.

وی بر فعالیت تمام بخش‌های کشور حتی در استان‌های کشور و به ویژه استان‌هایی مانند یزد و کرمان که ظرفیت‌های خوبی دارند، در جهت دائمی شدن این موافقت‌نامه تاکید کرد و یاداور شد: البته همین موافقت‌نامه نیز براساس ملاحظاتی از سوی اتحادیه اوراسیا مورد اقبال قرار گرفته است والا قریب ۴۰ کشور دیگر در صف انتظار این توافق قرار داشتند لذا اگر بازارهای کشورمان تثبیت و پایمان در این موافقت‌نامه محکم نشود با روانه شدن سیل امکانات و حضور شرکت‌ها و باز شدن پای قیمت‌های تمام شده و رعایت استانداردها، وضعیت خوبی نخواهیم داشت پس باید از روز به روز فرصت‌های پیش رو بهترین استفاده را داشته باشیم.

وزیر نیرو با اشاره به شکل‌گیری تشکلی در این رابطه در استان یزد، همکاری این هسته با نماینده وزارت نیرو موضوع این موافقت‌نامه را نظر به برگزاری اجلاس شانزدهم اقتصادی ایران و روسیه که در فدراسیون روسیه انجام می‌شود را توصیه کرد.

وی با تاکید بر پیگیری رفع مشکلات مطرح شده از سوی بخش‌ها و فعالان اقتصادی استان،پیرامون موضوع طرح شده در مورد منابع داخلی بخش برق، گفت: در سال جهش تولید سعی شده تا برخی روش‌ها در وزارت نیرو نسبت به گذشته اصلاح شود و با توجه به اهمیت مقوله انرژی برق در برخی مسائل به عنوان بخش مولد تسهیل صورت گیرد ولی بخشی از کار در ارتباط با سازمان برنامه‌ریزی و بودجه است.

وی با بیان این که صنعت برق متکی به منابع داخلی است، اظهار کرد: برخلاف مسیر تعیین شده در قانون، بخش قابل توجهی از این منابع در حبس است و سازمان برنامه‌ریزی و بودجه باید در این زمینه کمک کند.

ارکانیان در بخش دیگری از سخنانش گفت: حتی در شرایط تحریم‌ها، به لطف منابع ارزنده و نیروی انسانی موجود به عنوان اصلی‌ترین ثروت در کشورمان، دستاوردهای وسیعی حاصل شده ولی با این حال در بخش‌هایی نیز خیلی عقب هستیم که باید این عقب افتادگی را جبران کنیم تا به اهداف عالیه دست یابیم تا مجموعه فعالیت‌هایمان موجب رضایت‌مندی در جامعه شود.

وزیر نیرو در پایان به ضعف کشور در حوزه پردازش داده‌ها به عنوان یک علم اذعان کرد و گفت: این ضعف که موجب شده تا به خوبی نتوانیم داده‌ها و آمارهایمان را پردازش و عرضه کنیم باید درمان شود تا روش‌ها و بیان‌هایمان در انتهای روز منجر به احساس رضایتمندی و خوشبختی در جامعه شود.

وزیر نیرو در سفر نیم روزه به یزد ۱۳ طرح صنعت برق استان یزد را در نوزدهمین هفته از پویش # هر هفته- الف- ب- ایران مورد بهره‌برداری قرار خواهد داد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا