انرژی

تقویت حضور ایران در بازار اوراسیا

وزیر نیرو با اشاره به عضویت موقت ایران در پیمان اقتصادی اوراسیا گفت: تحول بزرگی است که شروع شده و پیشرفت‌های خوبی هم داشته است. از پنجم آبان ۱۳۹۸ تاکنون در صادرات به کشورهای عضو اوراسیا رشد داشتیم. مشکلات زیادی هم بوده و با نشست‌های متعدد و حکمی که رئیس جمهوری برای هماهنگی داد امروز نسبت به شش ماه پیش در وضعیت خیلی بهتری هستیم.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، رضا اردکانیان امروز (دوشنبه) در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی یزد با بیان اینکه آنچه اکنون وجود دارد موافقت نامه ای موقت است که از پنج آبان امسال یک سال فرصت داریم تا مذاکرات برای الحاق دائم را انجام دهیم. اگر مذاکرات به نتیجه برسد این الحاق دائمی می شود و در غیر این صورت بر اساس همان موافقت موقت بحث متوقف خواهد شد، اظهار کرد: خیلی مهم است که سازمان توسعه تجارت خارجی، همه دستگاه ها و مهم تر از همه، بخش خصوصی اتاق ها برای این بحث جدی آماده باشند که از یکی – دو ماه دیگر آغاز می شود. انتظار می رود استان‌های کرمان و یزد با توجه به ظرفیت های بالقوه و فراوان، جای مهمی در این زمینه داشته باشند.

وزیر نیرو گفت: بنا به ملاحظاتی پرونده درخواست ایران برای الحاق با اقبال مواجه و این کار از سمت اوراسیا تسریع شد. حدود ۴۰ کشور مانند هندوستان و مصر برای الحاق داوطلب هستند، اما اگر ما بازارهای خود را تثبیت نکرده و جا پای خود را در بازار نزدیک به ۲۰۰ میلیونی اوراسیا محکم نکنیم بعد از آن که پای سیل امکانات، حضور شرکت ها و بخش خصوصی از این کشورها، قیمت تمام شده، کیفیت بسته بندی و رعایت استانداردها وسط بیاید ممکن است ما در وضعیت خوب الان نباشیم.

همچنین بخوانید

وی تاکید کرد: باید قدر این را بدانیم، نگاهمان رو به جلو بوده و رقابت هایمان سالم باشد تا مانند تجربه های ناموفق و ناکام نقاط دیگر نباشد که هسته های مولد و فعال ما با عدم مواظبت، منابع ملی کشور را ناخواسته نادیده بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: دعوت می کنم تشکلی که استاندار یزد برای این بخش در استان شکل داده اند با دبیر کمیسون اقتصادی ایران و روسیه در ارتباط باشد. احتمالا تا یک و نیم ماه دیگر اجلاس شانزدهم کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه را در فدراسیون روسیه برگزار می کنیم و خوب است در بخش مناسب، تشکلی که در استان شکل گرفته حضور یافته و با تهران در ارتباط باشد.

وی با اشاره به عنوان‌گذاری یزد به عنوان «بهشت سرمایه‌گذاری ایران» تاکید کرد:‌ در بهشت سرمایه‌گذاری نباید بیکار داشته باشیم و شایسته این سرزمین، توانمندی‌ها، تاریخ، تجارب، پیشینه و نیاکان که به ما به ارث رسیده این است که هدفگذاری‌مان در این استان بیکاری صفر باشد. این کار شدنی است و گام‌های بلند شما و توفیقی که برای پیگیری مسائل وجود دارد ما را کمک می‌کند که به سرعت به سوی این هدف پیش برویم.

وی همچنین در خصوص منابع داخلی صنعت برق گفت: در سال جهش تولید، نسبت به گذشته خیلی سعی کردیم روش ها را اصلاح و ساز و کارهای جدید بگذاریم تا با توجه به جایگاه برق در تولید کشور تسهیل کنیم تا نقش زیرساختی که برق دارد به نحو مناسبی ایفا شود که دیگر بخش های مولد جهش مورد انتظار را داشته باشند.

اردکانیان گفت: صنعت برق به میزان خیلی زیاد تقریبا نزدیک ۱۰۰ درصد متکی به منابع داخلی است و اکنون بر خلاف مسیر تعیین شده در قانون، بخش قابل توجهی از منابع داخلی آن در حبس است.

وی افزود: ما حتی در شرایط تحریم به لطف منابع انسانی ارزنده در کشور که منبعی تجدیدپذیر و اصلی ترین ثروت ماست اگر که خوب پرورش داده شده و به جا استفاده شوند، توانستیم دستاوردهای بسیار وسیعی در عرصه ها و بخش های مختلف داشته باشیم، اما در زمینه‌هایی هم خیلی عقب هستیم که باید چاره کنیم و همه ما فارغ از خصوصی و دولتی و تمام قوا و دست اندرکاران اداره کشور این عقب ماندگی را علاج نکنیم در مجموع احساس می کنیم که خدای ناکرده در مقطعی به اینجا برسیم  که به اهداف خود نرسیده و قافله را نبردیم.

اردکانیان گفت: آن عرصه هم این است که چقدر مجموعه فعالیت ها، رفتارها و گفتارهای ما موجب رضامندی و ایجاد این احساس در جامعه می شود. ما در زمینه پردازش داده‌ها که خود علم است ضعیف هستیم. آنگونه که باید بلد نیستیم داده‌ها، اطلاعات و آمارمان را پردازش و عرضه کنیم، عرضه در جهت افزایش انگیزه کاری، شوق خدمت و فعالیت و ایجاد احساس رضامندی، این مسئله‌ای است که باید درمان شود.

وی افزود: باید این علم را یاد بگیریم و بیاموزیم که روش‌ها و بیان‌های ما انتهای روز و فرصت و مجال خدمت منجر به این شده باشد که احساس رضامندی و خوشبختی در جامعه افزایش یابد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا